Even een persoonlijk en gevaarlijk onderwerp iedereen heeft wel een merk of type horloge dat hem of haar totaal niet aanspreekt. Te groot, te klein, te duur voor wat je krijgt etc etc. Voor mij is dat het merk Breitling ( sorry voor de Breitling lovers). Te groot en en gebeurt te veel. Maar ja smaken verschillen
Rolex, Hamilton, Tag Heuer, AP, Hublot, Christiaan van der Klauw, Swatch en alle hommages die het niet zijn, en nog 150 andere merken
Dit topic(onderwerp) heeft alles in zich om weer een lekker vrijdag-reltopic te worden.
Maar om de vraag van @Hoffru te beantwoorden, ik ben eigenlijk bijna uitsluitend geïnteresseerd in de merken (TAG) Heuer, Squale en in mindere mate in Seiko, Doxa en Omega. Maar van dit laatste merk zou ik dan weer nooit een gewone Speedmaster kopen. Dat vind ik ongeveer het saaiste en meest cliché horloge dat er is.
Deze, ziet eruit alsof het het meest afgeprijsde horloge bij de action is. Als ik iets lelijks wil koop ik wel een invicta, blijft er tenminste 35k€ op mijn rekening staan.
Je bedoelt wat ikzelf nooit zou kopen. Nou, dan zou ik zeggen, IWC, want ook al is het een goed merk …
Het is voor mij gewoon * te duur, onbetaalbaar
Een Rolex. Een overhyped merk dat mij totaal niet aanspreekt.
Voor mij ook geen Rolex. Horloges die je feitelijk niet gewoon kunt kopen of voor op een wachtlijst moet, laat maar zitten.
Daar heeft men Invicta voor ‘uitgevonden.’
Geen invicta’s, geen hommages en wellicht een enkele uitzondering daargelaten: geen duikers. Verder nog veel meer niet maar dat kan ik hier onmogelijk allemaal opsommen.
Niks behalve clonemages. Zelf altijd een afkeer gehad van Breitling maar na die van @SwissToni een keer in het echt te hebben bepoteld zou dat zou maar kunnen
Naar mate ik meer zie en aanraak in het echt, worden dit soort dogma’s steeds meer op de proef gesteld.
Dit soort topics ondergaan een snelle kill-by-mod inderdaad.
Al mijn horloges zijn 40mm of kleiner en op staal, dus alles wat niet aan die criteria voldoet, valt af
geen goud en en ik hou niet van complicaties, tourbillons, maanstand etc., ook geen GMT voor mij
Kan ik me ook hiervoor aanmelden?
Klinkt als het begin van een film in een bepaald genre.
Ontopic: ik denk dat ik sneller een antwoord heb als je zou vragen welke merken ik wél zou kopen. Dat lijstje is (zelfs nog los van alle hommagemerken) beduidend korter.
Voor mij geen GMT’s, geen lichte bezels met donkere wijzerplaat en vooral geen wijzerplaten met onbalans, zoals deze.
Misschien is een Flik Flak dan wat .
je ziet ze hier niet zo vaak voorbij komen
er is geeneens een Flik Flak only topic op HF
Ik snap het punt van deze oefening niet zo. Er zijn veel meer horloges die ik nooit zou kopen dan er ooit horloges gemaakt zijn die ik wel zou kopen. Ik denk ook dat dat voor anderen net zo geldt.
Zelf zou ik bijvoorbeeld alles boven de 40mm vermijden, en alles boven de 13mm dik. Sterker nog, ik heb tegenwoordig liever horloges onder de 38mm en 11,5mm dik, maar er zijn een paar uitzonderingen, zoals de Shunbun, die ondanks de lompe maat mogen. Die zijn wel allemaal netjes 40mm en minder dan 13 dik.
Daarnaast houd ik niet van drukke chronografen. Ik heb überhaupt veel chronografen geprobeerd, en met uitzondering van de 38mm El Primero of de TAG Heuer Glassbox zou ik dus nooit een chronograaf kopen. Daarmee vallen deze horloges allemaal in de rij van “zou je nooit kopen”:
- Speedmaster. Done to death, meh.
- Navitimer. Te druk en raar. Meh.
- Rolex en Tudor chronografen. Walgelijke stijl, ik haat geschroefde pushers, slab sided kasten (Tudor) en de wijzerplaten van Daytona’s. Al droeg ik nooit weer een horloge.
- Monaco. Ik bedoel, kijk dan hoe lelijk en lomp. Bah.
- Alle Type 20. Saai. En best naar. Meh.
- Hanhart. Ik heb er eentje gehad, droeg 'm nooit, ondanks de goeie maten. Uiteindelijk best mooi maar meh.
Vervolgens zou ik nooit iets kopen met een open hart, mechanische reut op de wijzerplaat kan, of tourbillon. Dan staan er dus best veel haute horlogerie spullen op de lijst, direct naast van die zouteloze Seiko Presages met zo’n gat er in. Het maakt me echt geen reet uit welke:
- Presage SARJ005 Azabu Tailor
- Breguet 3657 Classique Complications
- Christopher Ward C1 Bel Canto
- MB&F Flying T
- Frederique Constant Tourbillon
- etc etc.
Ik koop ze geen van allen. Afgrijselijk, dat hele genre. En tot de jaren 90 eigenlijk ook helemaal niet bon ton. We zijn pas recentelijk begonnen met het najagen van tierelantijntjes op de wijzerplaat. Eén van de weinige horloges met tourbillon die ik bijvoorbeeld wel acceptabel vind, ook al is het een belachelijke complicatie, is dus deze Patek:
Je mag 'm noemen op de voorkant, maar laat 'm in godsnaam niet zien. En dek het uurwerk dan ook gewoon af met een stalen bodem. Stealth for the win. Zo heurt het.
Het volgende genre waar ik op spuug, en dat is inmiddels geen overdreven uitspraak, is de geïntegreerde bracelet. Iedereen en z’n oom moet zo’n vokking ding produceren. Ze zijn overwegend lomp, hoekig, banaal, en ietwat ordinair. Er zijn letterlijk twee modellen die ik goed kan hebben omdat ze wat rondere vormen vertegenwoordigen: De Credor Locomotive, en de recentelijk uitgebrachte OG IWC Ingenieur zijn prima.
De rest? Aanstootgevende reut. Het haat-lijstje is dus breed en diep:
- Patek Cubitus
- Nivada F77
- Christopher Ward Twelve
- Citizen Tsuyosa
- Patek Nautilus
- AP Royal Oak
- Hublot Big Bang
- VC 222
- VC Overseas
- APRO Offshore (deze is speciaal heel, heel erg walgelijk, dan liever een Daytona, zeg maar)
- Tissot PRX
- Yema Wristmaster
- Parmigiani Fleurier Tonda
- Bulova’s geïntegreerde Super Seville.
- Straum Jan Majoor
- Tudor Royal
- Frederique Constant Highlife
- H. Moser Streamliner
- GP Laureato
- Chopard Alpine Eagle
- Tudor Royal
- Zenith Defy
- Citizen Zenshin
- Zaadplek Antarctique
- Rolex Landlubber
- etc. etc. etc.
Props for Maen, trouwens, want de Manhattan 37 danst op de grens van acceptabel ontwerp. Voor dat geld helamaal al een prestatie.
Maar goed. Zo kan ik nog uren en dagen door gaan over horloges die ik vooral niet zou kopen. Soms ook voor wat mildere redenen. Ik vind een Reverso Duoface prachtig, maar ze worden me te dik, en het is niet meer in lijn met de oorspronkelijke Reverso, bijvoorbeeld. Ik zou noot een Master Ultra Thin kopen omdat ik ze wat saai vind, etc. Bonkige duikers? Belachelijk, helemaal wanneer ze boven de 10K uit torenen.
Maar wat is het doel van zo’n oefening? Een ander zal nooit kopen wat ik wel prachtig vind, en dit topic is dus eigenlijk een puur popcorn topic: Oooooh… Kijk nou es wat hij zegt, daar… Zien of er een fittie ontstaat, omdat mensen dingen veel te persoonlijk nemen.
PS: Merk op dat ik niet over hommages, kopieën of alles met een fluted bezel begonnen ben.
Om te beginnen; ik vind horloges met zo goed als nutteloze beeldbepalende functies stom. Vaak mooi, maar stom. Daarom komen er geen horloges met pulsometer of tachymeter in mijn collectie.