Misschien voorbarig, maar daar heb ik een hard hoofd in. Terwijl die 2 in het blauwe gedeelte toch echt meer waar voor het geld bieden dan zijn startpunt.
Gelijk door naar seiko
Kwaliteit id prima en vergelijkbaar. Moet er ooit aan gewerkt worden en heb je onderdelen nodig is Orient een drama en Seiko een verademing. Wellicht niet echt relevant voor een horloge van €200 als je zelf niet kunt werken aan een klokje.
Amazon, Seriouswatches, Monsterwatches, Montredo en consorten zijn allemaal prima. Bij Monsterwatches kun je iets moeten wachten, maar je krijgt je reut altijd.
Wish is een uitzondering die nogal… eh, tja. En ook eBay kan een mijnenveld zijn. Maar op het eind van de rit zijn er plenty handelaren en verkopers op internet die prima te vertrouwen zijn, zoals bijvoorbeeld Seiyajapan als je iets exotischer Seiko’s zoekt.
Overigens wil ik nog even een lans breken voor Juwelier Kremer in Emmen, als je van de Seiko en Citizen bent. Leuke tent, redelijk groot aanbod, enthousiaste mensen. Ook heb ik goede ervaringen met de Seiko Boutique in Amsterdam, maar ik denk dat je voor een simpele quartz van 100 ballen beter op Amazon met filters kunt gaan klootviolen.
Tsja, het blijft persoonlijk natuurlijk, maar als je het mij vraagt is er niet zoveel ‘design’ aan een DW. Zoals al eerder gezegd zijn de kast en wijzerplaat volstrekt generiek, het is gewoon een zeer goedkoop chinees klokje waar een logootje op geprint is. De omgedraaide ‘D’ in het logo is eigenlijk het enige wat er nog eigen aan is. Maar goed, als je ervoor gaat, zou ik in dit geval wel bij Aliexpress shoppen, voor een fractie van de prijs heb je in feite gewoon exact hetzelfde klokje. Als je er 200 piek voor gaat betalen ben je in ieder geval niet goed wijs, imo.
Ik heb voor veel goederen een uitgesproken hekel aan Aliexpress omdat het het allemaal net niet is. Zelfs een facsimile van een goed wat je hier koopt is soms onder de motorkap net een soort van rammelende kutkopie. Mijn vrouw en ik hebben deze ruzie al jaren, en op de keper beschouwd kijk ik altijd met een schuin oog naar hoe iets van Ali er vier weken later uitziet, en het is altijd ruk.
Nu weet ik niet hoe het met Daniel Wellington zit, maar ik zou de volgende trap van opties aanhouden:
Citizen (die zijn qua goedkope quartz nog robuuster dan Seiko)
Seiko (en als het automaten worden kun je deze omdraaien)
Orient (jammer van die power reserves overal)
Daniel Wellington
…
Aliexpress.
Uitzonderingen bestaan, maar dan moet je wel heel goed weten wat je aan het kopen bent.
Je moet vooral niet naar anderen luisteren, niet kijken wat kwalitatief meer waar voor je geld is en vooral gaan voor wat jijzelf mooi vindt. Je draagt 'm ook niet voor een ander. Zo ben ik ook nog steeds weg van mijn U-Boat klatser, waar de gemiddelde forumganger z’n neus voor ophaalt. En er zijn zelfs mensen (echt waar) die met een Invicta om lopen.
Ik ben zeker geen voorstander van Aliexpress, heb er zelf ook nog nooit iets gekocht. Alleen in het geval van Daniel Wellington maak ik daar een uitzondering voor, omdat ik ervan overtuigd ben dat in dat geval de ‘namaak’ van exact dezelfde kwaliteit is als het ‘origineel’. Maar dat zegt vooral iets over Daniel Wellington.
ik heb wel drie merken in mijn verzameling maar ik mag eigenlijk wel zeggen dat ik een fervent Citizen lover ben,
in mijn ogen is er geen betere, maar begrijp me niet verkeerd, ik wil geen afbreuk doen op andere merken, het is gewoon dat dit merk mij het meeste aanspreekt.
en omdat er verschillende prijsklasse in zijn is het een merk dat voor ieder toegankelijk is
Dacht dat hier ook een Tissot Le Locle automatique in het blauwe gedeelte voor onder de 200 euro. Ik zou daar voor gaan.
Of Seiko, Citizen, Orient
Swatch is inderdaad erg onderschat. Zelf in het verleden meerdere gehad. Ze bieden ook betaalbare automaten aan (niet de Sistem 51).
Zelf een Heracles met Romeinse cijfers gehad, een Virtual Silver en eentje met geskelleteerde wijzerplaat. Voor max €150,- p/stuk heb je een echte Zwitser met mechanisch uurwerk. Een koopje.
Daarnaast nog een aantal standaard plastic quartz uitvoeringen.
Niet eens, een Eco Drive doet het ook met lamp licht. Hele mooie techniek. Zeer tevreden over mijn Eco Drive hier. Heeft ook een power safe modus, als het horloge lang geen licht heeft gezien. Wijzers staan stil, de tijd loopt door. Of dat op de goedkopere Eco Drives zit weet ik niet, dat kan je in de handleidingen van de diverse modellen wel (online) vinden.
Natuurlijk daglicht en alle kunstlichten dan.
Heb voor mijn vriendin die een Daniel Wellington geweldig vond zo’n ding bij de kringloop gekocht voor 2€. Meer is het ook niet waard. Als je het design ervan mooi vind kan je op AliExpress kwalitatief en qua design een identiek horloge vinden voor een paar euro. Dat het design je aanspreekt kan ik begrijpen, maar de kwaliteit die je krijgt voor het geld is echt om te janken. Zou zelf ook voor een orient/Seiko/citizen gaan.
Ze gaan in hun handleidingen zelfs zover dat ze de laadtijden van de diverse lichtbronnen specificeren tussen 100.000 en 500 lumen. Wat die power save mode betreft, ik heb het zowel op een horloge van 500 ballen als eentje van 2500 ballen, en ik heb er minstens een van 150 ballen gezien die ook stil ging staan in het donker om stroom te besparen. Het lijkt er dus op dat al die uurwerken dat doen, maar ik laat me graag corrigeren.
Kun je dat uitleggen? Soit, het is mineraalglas met een Japans quartz-uurwerk, dus 200 ballen is redelijk duur. Maar ze kosten geen 200 ballen. Ze kosten tussen de 75 en 100 ballen via allerlei retailers, Amazon, bijvoorbeeld.
Aangezien het een dress watch is, zou ik de waterdichtheid ook vergeven, of liever het gebrek daaraan. Veel andere dress watches doen ook 30 of 50m WR, hebben in dit prijssegment ook mineraalglas, en in het geval van Citizen zeker ook een Miyota uurwerk.
Dat gezegd hebbende: Ik zou ook een Citizen kopen, of een Seiko, voor tussen de 75 en 190 Euro, maar ik begrijp de haat jegens DW niet goed.
Zo zijn veel modehorloges eigenlijk prima. Alleen moet je er mee leven dat je ze beter weg kunt knikkeren als ze stuk gaan. Wat voor alle goedkope horloges geldt, zeker ook voor jaren 60 penankertjes.
Horloges als die van Dw en Cluse worden voor ongeveer 5$ per stuk in elkaar gezet. Met saffierglas voor 5,50$ per stuk. Moq zijn wel erg hoog. Al gauw vanaf 500 stuks. Mijn advies om dit niet te doen.
Dat dus. Ik begrijp die viscerale afkeer voor modehorloges echt niet. Ik heb al jaren een Fossil “Perfect Boyfriend” horloge. De naam is natuurlijk utterly belachelijk, maar zo’n afwerking met mooie stalen band, paarlemoer wijzerplaat, opgelegde indices etc etc, vind je bij geen enkel horlogemerk voor die prijs (iirc rond de 100 euro of zo). En de functionaliteit en kwaliteit is met een Miyota “multi eye” kwartswerkje gewoon in orde.
(Stockfotootje van het web)
Als grote kanttekening dat je moet zorgen dat de accu absoluut niet leeg raakt. Als de accu leeg is dan wordt die snel slechter en moet die wel vervangen worden en dat is een stuk duurder dan een normaal batterijtje.
Binnen de EU geldt gewoon dat je 2 jaar garantie krijgt op je product. Of dat nu online is of in een winkel gekocht.
Heb totaal niets tegen modehorloges, ben zelf ooit begonnen met fossil etc. Maar de kwaliteit van Daniel Wellington is echt dramatisch. Zelfs al vind je er een voor 75€ is dat eigenlijk 70€ te veel. Je vind een letterlijk identiek horloge, zonder de naam op de wijzerplaat, dat dan weer wel, voor 5€. Een fossil is kwalitatief ook geen hoogstandje maar ik heb hier mijn oude fossil van toendertijd 80€ liggen en de Daniel Wellington van mijn vriendin. Is werkelijk niet met elkaar te vergelijken.
Baseer je dit op persoonlijke ervaring? Kan je hier wat voorbeelden van geven?
Ik lees namelijk niet dat die van je vriendin het niet meer doet.
Mijn dochter heeft al een jaar of 5-6 een DW en dat ding loopt nog steeds hoor. Niks mis mee.