Voor kerst kreeg ik een door mezelf geselecteerde Citizen ecodrive om als no-worries-horloge te dienen. Het heeft witte wijzers, waarvan (alleen) de minutenwijzer een oranje rand heeft.
De laatste dagen heb ik op HF meerdere horloges gezien met witte wijzers waarvan alleen de minutenwijzer oranjeomrand is. Citizen zal dit niet zelf hebben bedacht. Weet iemand welk merk hier als eerste mee begonnen is en wat precies de reden is om juist de minutenwijzer oranje te omranden?
Begrijp ik, en alleen één van de wijzers zal oranje-omrand zijn om hem van de andere te onderscheiden onder water, maar waarom is dan steeds de minutenwijzer oranje-omrand, en waarom alleen een rand en niet helemaal oranje? Het is blijkbaar een ‘stijl’ geworden, want dit is helemaal geen duikhorloge, maar welk merk is hier mee begonnen?
Bij het duiken is de minutenwijzer het belangrijkst, dat is ook de wijzer waarop je de timer bezel bekijk zet. Het lijkt me logisch dat het daarom altijd de minutenwijzer is die opvallender wordt gekleurd.
Welk merk dit als eerste heeft gedaan is een vraag waarop ik het antwoord schuldig moet blijven.
Dank @TimeLapse voor het artikel, zeer verhelderend, maar Doxa mag verantwoordelijk zijn voor het gebruik van oranje op duikers in het algemeen, hier ging het mij met name om de witte wijzers waarvan specifiek de minutenwijzer oranje omrand is. Voorlopig ga ik er van uit dat @Klongy gelijk heeft en dat dit geïnspireerd is door de Omega Ploprof.
Was waarschijnlijk Omega en deze oranje omrande minutenwijzer komt/kwam
vaker voor in duikhorloges.
Vandaar dat dit type wijzers ook plongeur wordt genoemd.
De orange wijzer hebben ze idd gemaakt voor een betere zichtbaarheid onderwater. Zal een foto toevoegen hoe duidelijk de orange wijzer is onderwater op een Omega Ploprof 600M.
Ben zelf duiker en heb 3 weken geleden de Omega Ploprof Titanium 1200m besteld. Kan niet wachten en mijn maatje @MannetjeMar ook niet😃
Net na wat nader onderzoek twee Zodiac Sea Wolfs (Sea Wolves?) gevonden uit 1961 en 1965 op Chrono24 met een oranje minutenwijzer (met witte lume) en een witte uurwijzer. Dat is 10 jaar voor de introductie van de Omega ploprof, dus Omega blijkt niet de bedenker van deze wijzerstijl. Benieuwd of ik (of iemand anders) nog andere merken vinden die ze eerder hadden dan 1961.