Rare jongens, den Hollanders
Tsja als ik over de vraag nadenk, merk ik dat ik vooral nogal banden-kritisch ben.
Mijn voorkeur gaat sowieso al uit naar stalen banden, en ik heb zo langzamerhand het idee dat het maken van een (goede) stalen band een kunst op zich is. Stevig, mooi, handig in te korten en toch comfortabel om te dragen. Maar ook bij leren banden is vaak iets op het draagcomfort aan te merken. Te stug of dik leer draagt voor mij niet echt comfortabel.
Nu mijn lijstje van modellen die me tegenvallen, met opmerkingen:
-
Glycine Combat 6: vond ik mooi, maar veel te weinig waar voor dat geld.
-
TW Steel Tonneau CE2005: stoere klatser, maar een waardeloze band om op maat te maken. Ook de eerste en enige maal dat ik een bandpen er alleen met zéér grof geweld na 1 uur klooien uit heb gekregen (en nog in stukken ook). Hiervoor uiteindelijk bij onze Jan (Kabaalstra) iets dunnere pennen besteld en gebruikt.
-
Christopher Ward Trident C60 Automatic: ik kreeg er geen klik mee, en begon me mateloos te ergeren aan die uien-uurwijzer. Is overigens kwalitatief een zeer goed horloge!
*Seiko Spirit Modern Bullhead Chronograph SCEB009 quartz: leuke retro look, maar voor mij was de tijd gewoon lastig af te lezen (…)
-
Obaku Harmony Chrono V131GCISC: strak klokje, maar een waardeloze en niet-prettige band.
-
Junghans Avantgarde Mega 1000: erg mooi en (avantgarde) horloge. Maar ook hier verspestte de band alles. Veel te stijf bij het dragen.
Resumerend: een goede of slechte band maakt of breekt voor mij een horloge. Van de merken die ik heb gehad zijn Seiko en Tissot stalen banden het prettigst in gebruik. Bij Seiko dan wel de kanttekening dat het (soms nog steeds) gebruikte pin-and-collar systeem met miniscule busjes wat lastig te hanteren is voor iemand met een slechte fijne motoriek, zoals ondergetekende.
En door de leeftijd begint ook de afleesbaarheid een belangrijkere rol te spelen.
De Meistersinger Perigraph. Ik vond 'm geweldig om te zien, maar om de pols heb ik 'm nooit dan langer een halve dag kunnen dragen. Irritant, te groot voor mij en zat niet lekker. Ik heb het echt geprobeerd maar de liefde ontbrak compleet!
Hier nog een! En die ‘SPORTS’ aanduiding eronder; erg naar. Verder wel een bang for buck kampioen natuurlijk!
Tekst en logo’s storen me eigenlijk nooit,lelijke wijzers daarentegen
Een band bepaald toch grotendeels de look en het draagcomfort van een horloge. Dank voor uw mooie uitgebreide bijdrage!
Zijn er ook modellen geweest die ondanks een slechte originele band toch in de collectie moesten blijven, door middel van een aftermarket bandje bijvoorbeeld?
Voordat de SDDS in de winkel lag, had ik eentje besteld. Was één van de eerste die hem kon ophalen en één van de eerste die hem weer weg deed.
Het was/is hem gewoon niet. Eigenlijk enkel door de band, totaal niet in verhouding, alsof de bandjes afdeling niet op de hoogte was. Daarnaast om hem enigszins comfortable te dragen was het beter om de duikextensie eruit te halen. Kortom tegenvaller en gelijk de deur weer uit.
Aan de andere kant ook weleens het omgekeerde. Kijken naar enkele horloges en geen plannen. Hebben ze een Panerai 243 liggen. Weleens gezien in de catalogus, maar deed me absoluut niets. Eigenlijk niet eens echt naar gekeken. In het echt was het raak, dus gelijk maar meegenomen.
Wat is het modelnummer van dit klokje? Ik vind 'm prachtig!!
Ik kan er geen 1 bedenken.
De volgende aanvullingen op dit onderwerp schoten me nog te binnen:
De oudere Seiko / Pulsar bandjes zijn echte epileermachines. Pijnlijk als je enige haargroei rond je polsen hebt:
De Tissot Expert Solar had ik maanden op gewacht tot 'ie irl te bwonderen was. En dat was een grote deceptie. Ik vond die in het echie erg tegenvallen. Wat meespeelde was de cambi band en kast, waarbij ik vond dat de band veel te iel was voor het formaat van de kast. Nou goed, weer een paar honderd eurie in de zak gehouden.
Dat is de SUN043 volgens mij
Ik heb vorige week na lang twijfelen de SNZG13 besteld en ik kreeg deze afgelopen weekend binnen. Ik was positief verrast door wat ik kreeg voor de prijs. Echt een zeer mooi horloge, loopt prima en combineert goed met veel verschillende banden.
Dat had ik dus precies met de Oris ‘65’ Diver. Op de foto’s vond ik die steeds net niet… In het echt toen ik die zag liggen voor het eerst… WOW!!
Niet gekocht overigens hoor, ik heb momenteel een ander wensenlijstje.
De 1521 van Squale omdat hij toch een stuk kleiner droeg dan zijn 42mm deed vermoeden. Verder overigens een prachtig afgewerkt horloge!
De Longines Hydroconquest omdat de lume erg terleurstellend was. Voor de rest een prima horloge!
Die Squale had ik ook in het blauw. Kon in ook hieraan wennen, vond hem wat goedkoop ogen. Is ook snel weer vertrokken.
Grappig. Ik heb de 1521 Ocean, en ik kan me geen frissere, mooiere blauwe duiker voor de geest halen. Ik noem het liever speels dan goedkoop.
Which reminds me: zo haalde ik de Redux COURG van Kickstarter. Gelijk doorgeschoven. Ook mooier op de foto’s dan in het echt.
De Aevig Huldra schiet me hier te binnen. Geen populaire mening hier vrees ik, maar ik vond het niets. Misschien had ik te hoge verwachtingen maar voor mij een grote tegenvaller. Ik vind het design nog steeds leuk en origineel, maar in het eggie totaal geen klik. Ok… opgelegde indices. Maar matig afgewerkt, vreemde tint blauw, rare hansaplastlume. Nogmaals wellicht te veel verwacht door de hype.
Volgens mij ooit iets gelezen dat de QC bij de vroege exemplaren niet optimaal was, misschien had ik er zo een.

gr, HJR
Vraag me af welke variant jullie hadden (hebben?).
Blasted met matte plaat:
Of polished, met sunburst:
De Squale 1521 Ocean is degene met Sunburst en gepolijste kast. De matte heet Blue Blasted.
Die gepolijste kast is echt de bomb. Ik zou de blasted niet willen hebben omdat ie saai op me overkomt.