Hoewel we allemaal hier vaak een afwisselende meer of minder grote collectie hebben, is er toch vaak een grote gemene deler te vinden.
Grootte, kleuren, complicaties, wat dan ook.
Wat is voor jullie de trigger waardoor jullie een horloge mooi vinden?
Ik trap af met mijn grote voorkeur:
De blank metalen bezel:
Zwarte wijzerplaten met witte markers/cijfers.
Dat geeft mij toch het meest het 'instrumentgevoel’
Maar ik heb ook andere kleurtjes, oranje bijvoorbeeld
Wordt zelden genoemd, maar een mooie caseback kan ik ook echt van genieten. Soms haal ik mn Breitling, tijdens het werken bijvoorbeeld, even van de pols om het gewicht weer eventjes goed te voelen en de caseback even te bekijken.
Ik zal wel niet helemaal lekker zijn.
eventueel 'mercedes’hands, GEEN 'snowflake’
bij chrono, subdials op 6-9-12 , niet 3-6-9 dus
bij rolex, volgouden cijfers op 3-6-9, dus GEEN Luminova of derg.(zoals expl1-mark1 of 116900)
En Wát een moeilijke vraag eigenlijk.
Ook omdat in mijn eigen collectie klokken zitten die niet aansluiten bij mijn uitgangspunten maar toch gekoesterd worden.
In zijn algemeenheid:
Zo weinig mogelijk tierlantijntjes, klare lay out, helderheid en transparantie, sierlijke vormen en heel ingenieus verwerkte stijlelementen die pas bij tweede of derde beschouwing zichtbaar worden.
Stijlvastheid en kwalitatief hoogwaardig , daarnaast, ook belangrijk, het moet een genot zijn om het vast te houden.
Wat stom……ik dacht, ik sluit af met een klok waar veel van bovenstaande in te zien is.
Kom daarmee ook tot de ontdekking dat geen enkele keuze mijn verhaal 100% onderbouwen kan.
Tssssss! Grappig eigenlijk.
Hangt er zwaar van af wat voor soort horloge het is. 36-39mm is optimaal voor mij, en ik heb een pet peeve:
Ik zie wijzers graag op de correcte lengte. Dus de secondenwijzer tikt de rehaut bijna aan als het een centrale is, de minutenwijzer tikt de minuten/secondentrack aan, de urenwijzer is korter en tikt de indices aan. Wat dat betekent hangt van het ontwerp van het horloge af, maar als ik goede proporties zie word ik blij.