Welk stijlelement zie je vaak terug in je favoriete horloges?

Hoewel we allemaal hier vaak een afwisselende meer of minder grote collectie hebben, is er toch vaak een grote gemene deler te vinden.
Grootte, kleuren, complicaties, wat dan ook.

Wat is voor jullie de trigger waardoor jullie een horloge mooi vinden?

Ik trap af met mijn grote voorkeur:
De blank metalen bezel:

10 likes

Zwarte wijzerplaten met witte markers/cijfers.
Dat geeft mij toch het meest het 'instrumentgevoel’
Maar ik heb ook andere kleurtjes, oranje bijvoorbeeld :wink:

2 likes

Wordt zelden genoemd, maar een mooie caseback kan ik ook echt van genieten. Soms haal ik mn Breitling, tijdens het werken bijvoorbeeld, even van de pols om het gewicht weer eventjes goed te voelen en de caseback even te bekijken.
Ik zal wel niet helemaal lekker zijn.

6 likes

Een cirkel!

1 like

Hier niet echt design overeenkomsten en dus een redelijk gevarieerde collectie.

Kan horloge dan ook om meerdere aspecten waarderen behalve design; geschiedenis, opbouw uurwerk, afwerking uurwerk, designer, complicatie, etc.

De horloges die ik mooi vind hebben geen gemene deler. De horloges die ik niet mooi vind wel, telt dat ook?

1 like

Voorkeur voor afwijkende index op de drie, zes, negen en twaalf uurs positie.


En bij chrono’s de subdials in V vorm dus op drie, zes en negen uur. De subdials op zes, negen en twaalf kan ik niet aan wennen

3 likes

Symmetrie.

1 like

Het feit dat het duikhorloges zijn

2 likes

Wat is dat dan op het plaatje bij je naam :wink:

2 likes

Speedmaster 50th. Een van de non-duikers die ik mooi vind

Ik ga in eerste instantie voor de wijzers…

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/3X/e/9/e9a2435fc6789c93a4990d776f9cd19664b85b08.jpg

… als er Breguet wijzertjes op zitten is het al gauw ok! :slight_smile:

9 likes

eventueel 'mercedes’hands, GEEN 'snowflake’
bij chrono, subdials op 6-9-12 , niet 3-6-9 dus
bij rolex, volgouden cijfers op 3-6-9, dus GEEN Luminova of derg.(zoals expl1-mark1 of 116900)

Mijn beste,

Apart topic!! Leuk!!
Het stijlelement wat bij mijn horloges enige herkenning oproept is,
de Lederen HorlogeBand.:watch:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

3 likes

Ook hier complimenten voor keuze topic.

En Wát een moeilijke vraag eigenlijk.
Ook omdat in mijn eigen collectie klokken zitten die niet aansluiten bij mijn uitgangspunten maar toch gekoesterd worden.

In zijn algemeenheid:
Zo weinig mogelijk tierlantijntjes, klare lay out, helderheid en transparantie, sierlijke vormen en heel ingenieus verwerkte stijlelementen die pas bij tweede of derde beschouwing zichtbaar worden.
Stijlvastheid en kwalitatief hoogwaardig , daarnaast, ook belangrijk, het moet een genot zijn om het vast te houden.

Wat stom……ik dacht, ik sluit af met een klok waar veel van bovenstaande in te zien is.
Kom daarmee ook tot de ontdekking dat geen enkele keuze mijn verhaal 100% onderbouwen kan.
Tssssss! Grappig eigenlijk. :confused:

3 likes

In een ander topic was iemand dit al opgevallen: lichte dial, staal.

Mijn laatste aanwinst, een Victorinox INOX, staat er nog niet op - maar die valt in dezelfde categorie.

5 likes

Eerste stap is: alles wat geen quartz is…

Echte sporthorloges, TomTom Golfer, Polar Rs200, daar gelaten…

1 like

Om de een of andere reden zijn het altijd de automatische vintage Seiko chrono’s die ik het leukste vind.

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/3X/5/4/5405f8e0d438ca65bd664136d9d2db44f5b935d7.jpg

6 likes

Hangt er zwaar van af wat voor soort horloge het is. 36-39mm is optimaal voor mij, en ik heb een pet peeve:

Ik zie wijzers graag op de correcte lengte. Dus de secondenwijzer tikt de rehaut bijna aan als het een centrale is, de minutenwijzer tikt de minuten/secondentrack aan, de urenwijzer is korter en tikt de indices aan. Wat dat betekent hangt van het ontwerp van het horloge af, maar als ik goede proporties zie word ik blij.

3 likes

Van een mooie gravering op de caseback vind ik Ă©cht geweldig mooi, zoals bij Omega en Breitling.

3 likes