f3bc02948611b83a6cecffee750913d16db6630a_1_500x500|500x500
De prijs
Alle Sinn EZM serie horloges, gewoon de de kroon en eventuele pushers aan de rechterkant graag.
Parbleu, ik vermoed dat u zomertijd bedoelt. Wintertijd is de “echte” tijd.
Wintertijd is de tijd van vroeger, de tijd dat mensen met de kippen op stok gingen. Tegenwoordig heb je een heel leven na je werk, dat gedijt bij licht. Zomertijd all the way!
Ik was ooit zoals jij. Ik vond de Zomertijd fantastisch, want meer licht in de avond. Toen begon ik, naar aanleiding van een discussie op dit forum, te onderzoeken wat de wetenschap zegt. Er zijn gedragswetenschappelijke-, economische en gezondheids-studies die het er over eens zijn dat te ver van de zonnetijd af leven slecht is voor concentratie, gezondheid en bovenal je slaappatroon. Het is slecht voor energieconsumptie, het veroorzaakt verkeers-ongevallen en is gewoon niet onzinnig.
Om het in de woorden van de Last Week Tonight met John Oliver te zeggen: Daylight Savings Time, How is this still a Thing?
Mijn mening is 180 graden gedraaid nadat ik de voorhanden zijnde bewijzen bekeken heb: Wintertijd all the way!
Ik zal John Oliver kijken. Maar wist je dat als je op wintertijd blijft, de zon op 17 juni (de vroegste zonsopgang) al om 04.00 op is? Alsof dat normaal is… dan liever een uurtje later (van een zonsopgang om 05.00 wordt niemand minder toch?) en dan ‘s avonds een uurtje langer sporten, recreëren, in de tuin zitten, etc.
Edit ic John Oliver, normaal vind ik hem leuk, maar zeuren over het uurtje erbij uurtje eraf? Ik vind het prima om altijd zomertijd te hebben hoor, ook in de winter. Als compromis met de wintertijdliefhebbers wil ik dan wel 2x per jaar switchen en het huidige systeem houden.
Ps, die quartz klok in het begjn van het filmpje lijnt de secondewijzer niet mooi uit op de indices. Was het een Grand Seiko geweest…
Bijna perfect, die kom ik vaak tegen.
Ik ben zelf nogal een secondenwijzer hannes. Ik wil persé een normale wijzer, en ik zie vaak prachtige horloges die een small second hand hebben.
Of is bijna alles goed, dan mag je het caliber niet bewonderen door een glaasje, zit er een deksel op die het zicht ontneemt. Nog fouter, gegraveerde achterdeksels.
Een uitzondering zijn quarts horloges, die calibers zijn wel bekend. Trouwens, ik ben niet tegen quartz technologie.
Een bijna perfect horloge is voor mij een IWC Aquatimer. Een perfect horloge een Omega SMP300D, al is die laatste ook niet perfect want die is té goed.
Ik meen me te herinneren dat permanente wintertijd het gezondere alternatief is. Want dan leven wij in deze tijdszone geen twee uur van de zonnetijd verwijderd.
Je lacht om de kippen op stok, maar die dieren zijn blijkbaar slimmer dan wij.
Dat riep ik ook tot ik leerde dat er gewoon vrij grote consequenties aan die schifting kleven.
Wintertime for life, baby!