Welke bandjes zijn onveilig

Een tijdje geleden heb ik eens een topic geplaatst rond lumen en de productveiligheid van de stoffen die toegepast werden om tot een goede nachtelijke leesbaarheid te komen. @fdpg 1963 heeft hier toen(en nog steeds merk ik regelmatig) heel wat forumleden ondersteund en geïnformeerd over de gevaren van radium etc. Waarvoor hulde.
Hebben we hier op het forum ook een dergelijk iemand voor het volgende probleem?
Wat met de meestal in China en Aziatische landen geproduceerde banden?
Zijn met zwavelzuur chroom en lood gelooid leer en met lood kwik en zilver geprepareerde leder verven veilig?
En voor wie me nog niet genoeg hypochonder vond en dacht aan mijn hypochondrisch gepieker te ontsnappen omdat hij alleen stalen bandjes draagt.
Wat met de metalen bandjes met een Chroom toplaag? Doublé die niet goud is.
Hier twee voorbeelden waar ik vragen bij heb.
Garmin vivoactive staal doublé
Chromepak Horween duurzaam(?) chroomgelooid met anilineverf warm gevuld met oliën en vetten
om jarenlang geconditioneerd leer te garanderen ?PS over rubber hebben we het later wel eens :scream:

5 likes

Geen bandjes uit die landen kopen. Probleem opgelost. :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 likes

De meeste lederwaren komen volgens mij uit die regio’s

1 like

Voor band-dieten zijn over het algemeen wel onveilig.

45 likes

en wat te denken van sportschoenen uit die regio’s?

Als je de bandjes in de EU koopt moet de verkoper zorgen voor veilige bandjes. Daar gelden wettelijke normen voor maximale concentraties (potentieel) gevaarlijke stoffen of absolute verboden voor bepaalde stoffen. Overheden houden daar ook toezicht op.
Koop jij iets via een webshop van buiten de EU? Dan is er geen toezicht op en moet de verkoper zich enkel aan lokale wetgeving houden.

3 likes

moet dat nou?

3 likes

Kijk! :+1:

Kortom geen bandjes kopen in China of Aziatische landen. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Zoals jij hetzelf beschrijft, geef je eigenlijk al jezelf het antwoord als hypochonder zijnde :wink:. Als iedereen zich daar druk om zou maken met leren/stalen/mesh en rubberen banden denk ik dat er bij een hoop HF leden er een boel de kliko in zouden gaan, maar verwacht dat niet. Als je echt wil weten wat er zoals in een bandje zit zou ik dat bijvoorbeeld vragen aan horlogebanden.com, maar of die het precies weten???. Maar geloof mij, er zijn ook goede bedrijven in China hoor die ook kwaliteit kunnen leveren. Maar dan moet je niet voor een dub op de eerste rang willen zitten :wink:

1 like

Ik lig graag op zand maar steek er mijn kop niet graag in.Ben geen struisvogel (komen overigens wel leuke bandjes van.)

Bepaalde aanbieders is geen probleem denk ik, de heren die van Cartier moeten stoppen met hun banden bijvoorbeeld durf ik wel aan. De banden van die dumpsite met de 40 rovers? Dat is Russisch roulette, wel lekker goedkoop :see_no_evil:

1 like

Hier staat e.e.a. uitgelegd

3 likes

@Porthos hier kunnen we iets mee.

Aan banden leggen die handel

4 likes

Ik ga altijd op safe met een hoesje er omheen :upside_down_face:

12 likes

Ik heb er niet zo’n band mee

3 likes

Klopt dat dit alles in wetgeving en regelgeving is vastgelegd, maar of of Brussel of de nvwa ook daadwerkelijk alles controleerd is natuurlijk vers 2. Denk bijvoorbeeld eens aan kleding die verkocht wordt, daar geldt hetzelfde voor! Zoals ze het vastgelegd hebben is de producent en inkoper verantwoordelijk, even aan Zeeman vragen of er geen gevaarlijke stoffen in hun produten gebruikt worden!!

Wat een losbandigheid :grin:

2 likes

De NVWA kan natuurlijk nooit alles controleren, schier onmogelijk gezien het handelsvolume. Daarnaast maar de vraag of het wenselijk is. Maar er is binnen NL en de EU wel toezicht op, primaire verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid ligt bij de verkoper. Als je iets van buiten de EU koopt weet je het gewoon niet zeker. Ook hier geldt denk ik ‘buy the seller’.

1 like

Vandaar die nieuwe 6e teen op rechts… :thinking: