Welke caseback opener kopen?

Wie heeft er tips voor een goede caseback opener voor geschroefde deksels?
Initieel vooral voor deksels met “inkepingen” zoals Squale.

Zoek goed gereedschap waarmee je niet makkelijk uit de inkepingen schiet, maar niet honderden euro’s kost :sweat_smile:

Hoor graag welke modellen jullie (goede of slechte) ervaringen mee hebben.
Bij voorbaat dank!

Ik heb hem even in “gereedschappen” geplaatst… :slight_smile:

2 likes

Bedankt en excuus, niet goed genoeg gekeken.

1 like

Goed gereedchap kost geld.
Bergeon 5700 is de beste opener, maar er zijn ook Chinese klonen van deze te vinden op Aliexpress.
Geen idee wat de kwaliteit daarvan is.
Het belangrijkste is een opener waar je de kast goed in kunt bevestigen.
Al die openers die je in de hand moet houden schiet je snel mee uit.

4 likes

Ik heb de kopie en die voldoet voor mij als hobbyist.

1 like

Bedankt voor je input! Zeker het belang om de kast vast te zetten.

Helaas is meer dan €1000 wel ver boven wat ik hiervoor over heb, misschien dat ik dan een van de Chinese klonen ga proberen.
Zeker met de opmerking van @TKH dat deze (voor de hobbyist) voldoet.

1 like

Ik gebruik deze voor een paar tientjes hier op hf overgenomen.

2 likes

Hoe bevalt die? Dat ziet er verdacht veel uit als zo’n Chinese kloon. Zoiets als deze die ik had gevonden na bovenstaande opmerkingen.

1 like

Ik gebruik een rubber “eightball”, negen op de tien gaat zonder probleem open.
(Zijn meestal wel oudere seiko’s)

1 like

Yes precies die heb ik ! Werkt als een zonnetje

1 like

Top, gaat die op de lijst voor de volgende bestelling bij Amazon! Bedankt :sunglasses:

Ik heb zelfs de officiële 8ball van Bergeon gekocht ooit, zal die ook eens proberen. Gevoelsmatig is dat nog wel de veiligste manier. Lijkt me wel lastiger om gevoel te hebben in hoe strak je m weer dicht draait.

2 likes

Je voelt de feedback best goed op het handwiel.

1 like

Volgens mij kan je met de 8ball nooit te veel druk zetten, je moet met de hand druk zetten en kracht om te draaien op hetzelfde moment. Misschien net niet strak genoeg voor de waterdichtheid te garanderen. Tenzij je iron man of de terminator bent :mechanical_arm:

1 like

8ball werkt grappig, maar daar ga je een 1521 niet mee openkrijgen hoor :sweat_smile:
Voor de meeste vintage horloges of beginnetje van het dichtdraaien werkt hij prima

1 like

Run away. Ik heb er zo een geprobeerd - meteen teruggestuurd en geld terug. Eindigde met een Horotec van net geen 4 cijfers voor de komma. Nooit ook maar een seconde spijt daarvan gehad. Ik moet soms echt met beide handen aan het wiel “hangen” om iets open te krijgen; maar als je de boel goed instelt, krijg je alles zonder schade open.

3 likes

Leuk als je zelf iets kunt openen en sluiten maar daar komt meestal meer bij kijken. Waterdichtheid bijvoorbeeld na sluiten!

3 likes

Precies, je hebt een onder- en overdruktester nodig. In 1 (heel duur) of twee apparaten (mits goed gezocht en gevonden, redelijk betaalbaar).

Bijvoorbeeld - heb op mijn Speedmaster een after-market zichtbodem gezet; van Spiralwinder. Echt mooie kwaliteit. Maar - ik dacht hem wel goed genoeg vast te hebben gedraaid. Even vacuum-getest - kwam er niet door. Net enkele graden vaster gedraaid - bingo. Het is echt belangrijk.

2 likes

Voor mij als hobbieist prima wil ik waterdicht ga ik naar de prof

2 likes

Ik heb een Jaxa (Zwitsers), ooit 2e hands gekocht op de Rikketik. Mechanisch is die stabiel, maar ik vind dat je alsnog goed moet opletten dat je niet uitschiet.

1 like