Er zijn de laatste tijd veel nieuwe Citizen modellen verschenen binnen de Tsuyosa-familie, waaronder de Eco Drive mét titanium, de automaten met en zonder kleine seconden wijzer en met en zonder titanium.
Een familie met meer overeenkomsten dan verschillen.
Welke raden jullie aan van de grofweg drie varianten?
Is de automaat een betrouwbare werkpaard of gaat de Eco Drive met die titel vandoor?
Nee, je hebt ook nog de versie met kleine seconde NK5010-xx (automaat).
En de nieuwe series waar TS op doelt zijn de AW0130-xx denk ik met solar. En dan heb je ook nog de NJ0180-xx automaten die daar weer op lijken. Vervolgens zijn er Tsuyosa’s in aparte kleurtjes zoals NJ0159-86x.
Ik denk dat zowel de automaten als solar betrouwbaar zijn, waarbij de solar nauwkeuriger zal lopen (Quartz).
Ok, duidelijk het gaat dus niet alleen om de Tsuyosa. Gelukkig maar, want dat vind ik geen mooi model.
De andere modellen zijn anders wel erg smaakvol en lijken voor mij er niet echt op de Tsuyosa’s. Zij lijken ook een veel hoger afwerkingsniveau te hebben.
Ik vind de AW130 solar serie wel leuk. Let op: ik zag dat die bij Horloge.nl met een diameter van 44mm staan opgenomen. Dat is niet juist en moet 39,5mm zijn. Nogal een verschil.
En ik vind het voordeel van de niet-Tsuyosa’s dat die een fatsoenlijke kroon op 3 uur hebben.
Ik zit al een tijdje naar de zalmkleurige automaat (met subdial) te kijken. Alleen ik twijfel, want de wijzerplaat vd eco-drive-variant van hierboven vind ik eigenlijk mooier.
De kast is heel recht en ik vond dat niet mooi op de pols. Ik hou meer van een beetje ronding in de kast, dat je horloge je pols een beetje omhelst. Daarnaast heeft de band geen taper waardoor de band en de sluiting heel breed zijn. Ik vond dat te lomp staan. Maar dat is slechts mijn mening
Geen enkele. Ik raad een Citizen Chronomaster of The Citizen aan. In geval van nood een NB1050.
Geïntegreerde banden zijn zo 2023. Naast die skere Tuyota’s zijn er ook plenty skere PRXen, Twelves, F77’s, APRO’s, Ingeni… Enfin, je ziet waar ik heen wil. En dan komt spuit elf van Credor ook nog een keer aankakken met die locomotief van ze. Tjoeketjoek wordt je er van.
Nou ja, je kan een heel scala aan alternatieven noemen, puttend uit de rijke wereld van de horlogerie maar qua budget en uiterlijk lijken deze familieleden dusdanig op elkaar dat ik me afvroeg of de onderlinge verschillen slechts details zijn of wezenlijke kenmerken
Een The Citizen is niet aan de orde evenmin als de overige horloges want die omvatten mijn vraag niet😉