Welke Citizen?

Ook heel mooi he.

1 like

Op foto vindt ik deze ook heel mooi, maar zou me ook zorgen maken om de taper rond de pols.

1 like

Dat. Het zijn allemaal wat lompe horloges met hoekige kast en geïntegreerde band.

Vandaar de NB1050.

5 likes

Zeer zeker , moest ik geen andere horloge’s in gedachten hebben waar ik voor spaar zou ik er ook 1tje willen :blush:

1 like

Bij gebrek aan beter? :yum:

De modellen met titanium vallen onder de Zenshin familie of Forza familie (afhankelijk van welk deel van de wereld). Ik heb zelf de de automaat in het groen. Ook heb ik deze vergeleken met de nieuwe Tsuyosa small seconds in het blauw, maar die droeg te groot.

De eco drive Zenshin heb ik ook zien staan en is ook serieus leuk, maar de asymmetrische dial van de automaat gaf bij mij de doorslag en koos voor deze.

Het uurwerk is een prima werkpaardje. Soms hoor je de rotor wel eens draaien, dus het is wat luid. Persoonlijk vind ik dat niet heel erg. Wat ik tot nu toe heb kunnen ervaren is dat ie +4 seconden per dag loopt, dus ruim binnen de marges.

Eigenlijk heb ik niks te klagen, maar uiteraard is die niet perfect. Zo had ik graag gezien dat de band een taper heeft naar 18mm en niet continue 20mm blijft. Ook was het leuk geweest als de band met spring bars aan de kast zat ipv met pin & collar… maar ach, het is een integrated bracelet. De sluiting rammelt een beetje, maar als die eenmaal om de pols zit, merk je daar niks meer van.

Wel een tip: ga passen en ervaren, want het geheel is hoekig. Daar moet je van houden. Ik vind het voor de verandering wel leuk.

Eindconclusie: ik ben er erg blij mee en voor het geld krijg je echt wel veel horloge: hele gave wijzerplaat met opgelegde indexen, compleet titanium kast, band en sluiting en een prima uurwerk. Ik zeg doen!

Wat fotootjes dan maar?

14 likes

De NB1050 lijdt, net als veel Tsuyosas, onder het feit dat de wijzers nipt te kort en te iel ogen. Ik zou dus liever een NB1050 hebben dan een Tsuyosa, maar het heeft nog steeds de voorkeur niet.

Dat lijkt van de fotos bezien beter op de door @WilSeiko en @Juko genoemde AW0130 / Zenshin serie horloges. Plaatje van Reddit:

Los van de betere kroon dus ook betere wijzers. Ik ben nog steeds geen fan van geïntegreerde horloges, maar dat ziet er beter uit.

En titanium draagt fijner dan staal.

De ECO drive lijkt wat kleiner te zijn, of de wijzers beter passend, dan de automaat. Ik zou de ECO drive pakken.

Nagekeken: automaat is 40,5 en de ECO drive 39,5. Quartz for the win.

5 likes

Prachtfoto’s van een mooi horloge!

1 like

Ik vind m wel wat hebben. Maar mijn autistisch brein trekt het slecht dat de seconde dial niet in het midden zit. Dus deze is (ook) niet voor mij

2 likes

Heb jij tips voor instapmodellen met eco-drive?
De NB1050 is heel mooi, maar automatisch, wil graag eens eco-drive proberen.

1 like

Qua “ielheid” snap ik wat je bedoeld. ( net iets meer oempf )
Maar in vergelijk met bovenstaande horloge, lijken/zijn mijn wijzers langer.
d8913cf5e2add3b73e7770f7f106eb3cb611fdae_2_666x500

5 likes

Niet echt. Het is voor mij een Chronomaster of The Citizen, of niks. Als ik de huidige line-up bekijk bij The Citizen zelf op de website, dan kom ik op deze instapper uit:

De rest vind ik gewoon niks. Sorry. Er is altijd iets wat me stoort aan het ontwerp, of er zit mineraalglas in, of ze zijn te groot, of of of… Ik kan je niet helpen.

Ik zou wellicht kijken of ze de uitgaande nog verkopen. Zo staat er hier bijvoorbeeld een AQ4041-54L Eco Drive te koop met cursief Chronomaster logo:

2 likes

Bedankt.
Er valt wel wat te zeggen over (bijna) geen compromissen te hoeven maken voor zo’n bedrag.

1 like

Het wordt een ander verhaal bij de Citizen Eco Drive duikertjes voor 200 - 250 ballen. Die zijn voor mij dan wel weer prima, eerlijk gezegd. Soit, er zit mineraal glas op in plaats van saffier, maar kijk nou toch eens:

BN0151-17L. Dat vind ik geweldig.

Het is dus geen nodeloos snobisme van me, het zit 'm er puur in dat ik met nettere horloges veel moeilijker doe over ontwerp en maat.

Deze vond ik ook cool:

BN0211-09X, helaas alleen nog tweedehands te koop.

3 likes

Dat is mijn vraag niet. Zullen we het hier weer over mijn vraag hebben? Ik zoek helemaal geen alternatieven maar een antwoord op mijn vraag

Dat is mijn vraag niet . Ik heb al een duikert en stel nu een specifieke vraag. Blijf bij de les🤣

Fijne uiteenzetting

Dat is mijn vraag niet. Je dwaalt af😎

Niet onder mijn draadje graag! Maak gerust een eigen topic over Ecodrives😉