Dit blijft een publiek forum, waar discussies lopen zoals ze lopen. Voor iemand die hier al sinds 2008 rond loopt vind ik het wat vreemd dat je vijf antwoorden in deze teneur meent te moeten schrijven. Heel erg ongezellig.
Voor wat het waard is, je graag is al lang beantwoord:
Tsja. Ik stel een vraag over drie recente modellen van Citizen die op elkaar lijken op het eerste gezicht. Ik krijg van sommige mensen een prettig antwoord en advies waarmee mijn specifieke vraag wordt beantwoord en een The Citizen heeft totaal niks te maken met MIJN vraag, toch? Het leidt tot zijsporen die afleiden van mijn eenvoudige en eenduidige vraag. De rest is ook heel leuk en interessant maar daar zijn andere draadjes voor. Ik vind het verwarrend en ik zou het prettig vinden als het
enigszins On Topic blijft.
In je titel staat “Welke Citizen?”, en wij hebben nog niets anders dan diverse Citizens voorgesteld. Bovendien is er ruimschoots antwoord gegeven op je vraag.
Als je nog meer vragen hebt kun je ze rustig stellen. Dat bevordert een leuke discussie over Citizens.
Ik weet zeker dat @Fate_Amenable_To_Change het goed bedoelde en gewoon een andere suggestie wilde doen. Dat gebeurt heel vaak als men vraagt wat het volgende horloge zal moeten zijn.
Jep, dat is zeker waar. Maar ook wel leuk om te lezen en zo kun je wellicht op nieuwe inzichten komen. Zo ben ik uiteindelijk bij Nomos terecht gekomen. Voor dit forum nooit van gehoord en nu heb ik er ook een.
Het is dus zeker niet bedoeld om je te laten dwalen, maar meer om te laten zien wat er nog meer mogelijk is
Ik hoop in ieder geval dat je oorspronkelijke vraag inmiddels (deels) beantwoord is en ik ben nieuwsgierig of je al een keuze hebt kunnen maken.
Nou er zijn een aantal goede argumenten gegeven voor de Ecodrive, waarbij vooral het formaat doorslaggevend kan zijn. Maar uiteraard zal k het advies om eens te gaan passen in eerste instantie ter harte nemen want dat heb ik nog niet gedaan!! Bedankt voor de input! Het wordt zeer gewaardeerd
Alles staat en valt bij een goede vraagstelling in de titel van een topic. Dus, klopt, ik moet je gelijk geven: je hebt je keurig binnen de vraag begeven!
Die voor je. Ik zou nog steeds de kleinere Eco Drive nemen, maar het is een mooie review.
Merk op dat de Eco Drive slechts 9,8mm plat is, terwijl deze mechanical 11mm is. Dat lijkt een klein verschil te zijn, maar geïntegreerde bracelet horloges moeten in mijn optiek nooit dikker worden dan 10mm. Liever 8 dan 11, zeg maar.
Tweede argument voor de Eco Drive is dat de Miyota 8000 serie in de kleine seconde versie nou niet direct een wonder van haute horologie is. Ze zijn weliswaar bomb proof, maar verder meh te noemen. De dikte niet waard.
Waarom zijn ze te dik dan? Je noemt een heel reëele overweging. Wel jammer dat er minder kleuren verkrijgbaar zijn voor de Eco Drive variant. Ik neig er nu wel naar maar eerst passen… en daarna toch een Seiko kopen?
Je hebt gelijk dat de zalmroze/koper variant ook tof geweest was.
Een Eco Drive quartz is gewoon dunner dan zowel een quartz chronograaf als een mechanische automaat, qua uurwerk. Ik denk dat ze hun best gedaan hebben, maar dat het gewoon niet veel dunner kan met deze techniek.
Ik zag deze liggen bij de juwelier vorige week, erg leuk horloge om te zien in het echt! Nette prijs ook (ik meen 350 euro) voor een horloge met zo’n strak ontwerp, titanium, saffierglas en een schitterende wijzerplaat.
Ik kan mij niet voorstellen dat jij niet bekend bent met de prestaties van andere merken op dit vlak?! Er zijn wel degelijk merken die een mechanisch uurwerk dunner kunnen maken, zoals Paguet. Oké, dat valt natuurlijk wel in een andere prijsklasse Oh, wacht, ik ga weer off-topic
Natuurlijk. Maar een Piaget koop je niet voor 550 Euro. Overigens hoeft het niet zo duur te worden, een ETA 2892 en Seiko 6Lxx zijn ook al fors dunner dan de 2824 respectievelijk de 4R en 6R uurwerken. Zo heeft Nomos met de Neomatik DUW uurwerken ook een automaat van 3,2mm dik in de aanbieding, waardoor m’n Ahoi 9mm dik kan zijn, ondanks 200m WR en zo.
Maar de gekozen techniek is een Miyota 8000 serie (ik doelde op de uurwerk-platformen, niet zozeer de krachtbron), en die zijn wat ze zijn.
SII NH35 / Seiko 4R35 - 5,3mm
Miyota 8200 - 5,2mm
ETA 2824-2 - 4,6mm
Miyota 9015 - 3,9mm
Seiko 6L35 - 3,7mm
ETA2892-A2 - 3,6mm
Nomos DUW3001 - 3,2mm
Veel Eco Drive uurwerken zijn maar 3,5 - 3,7mm dik, dus vandaar het verschil.