Recent heb ik afscheid genomen van een Orient Bambino en Rolex Submariner uit mijn collectie en heb ik twee nieuwe eigenaren gelukkig kunnen maken. De reden waarom ik de Bambino verkocht was erg simpel: ik vond het net iets te dressy en deed het horloge weinig om. Aangezien het toch zat weg te kwijnen in mijn horlogekist, heb ik gereageerd op een advertentie om het horloge te verkopen.
De Submariner is een ander verhaal. Ik heb het horloge met heel veel plezier gedragen dit jaar, is wel één van de meest gedragen horloges uit m’n collectie, maar de klik was er niet helemaal. Ik had de Submariner aangekocht omwille van zijn waardevastheid en had dus in het achterhoofd gehouden dat ik 'm ooit weer ging verkopen. Dat was misschien subliminaal de reden waarom ik 'm uiteindelijk wegdeed.
Ik ben van plan om grondig te schikken in m’n collectie om de hoeveelheid gevoelig te verminderen (op termijn). Er is één horloge dat ik op termijn te koop ga aanbieden (de Portsea van Melbourne Watch Company), maar van de overige horloges in m’n collectie weet ik niet goed of ik het wel of niet zou houden. Er zijn altijd wel criteria om het wel of niet definitief te houden.
Of je een horloge vaak draagt, is natuurlijk een criterium en dat houd ik nu (een beetje obsessief compulsief) bij. Maar welke criteria gebruiken jullie om te besluiten of je een horloge wil behouden of toch verkopen?
Meest toch de “click”, ik koop alles online, als het tegenvalt in real live, dan verkoop ik het. Anderzijds wil ik maximaal 3 of 4 horloges hebben, en vertrekt het boventallige. Soms om zoiets futiels als een sluiting of een stugge band.
Lastig makkelijk de vinger op te leggen maar sowieso als ik uitgekeken ben op een horloge dan gaat ie meteen weg want dan heb ik mentaal al afscheid genomen en zal ik het horloge niet meer dragen.
Daarnaast wil ik niet meer dan 2 a 3 (max 4) horloges tegelijkertijd in de collectie hebben want dan is er gewoonweg te weinig tijd om te rouleren imo.
En zo nu en dan als ik mijn zinnen heb gezet op iets nieuws dan wil ik plaats maken in de collectie, ook vwb financiën. Het moet betaalbaar en leuk blijven.
3 horloges welke ik vorig jaar nieuw heb aangeschaft zijn inmiddels alweer vertrokken, kreeg er gewoon de klik niet mee, hoe mooi ik ze in eerste instantie ook vond.
Daarentegen heb ik ook een behoorlijk aantal al meer dan 10 jaar in bezit en of die ooit vertrekken…?
Mooie hier gelezen stelregel is: “als je sluimerend nadenkt over verkoop, is het besluit al genomen”…
Bij mij ook gevoel en daarnaast is de jacht voor mij blijkbaar toch minstens even belangrijk als het bezit want de “tevreden periode” wordt gaandeweg steeds korter…
Een vorm van onrust denk ik en nu de hamvraag: hoe vaak nog? Hoe vaak?
Zeker cruciaal, want ik ben zo onderhand eigenlijk wel “uitverzameld” met de (voor mij) meest voor de hand liggende materie dus als horloges zou gaan stoppen, moet ik een andere hobby gaan zoeken.