Ja, de 1521, met de Von Burencase. Onderscheidend, uitstekende kwaliteit, mooie historie en super comfortabel. Zou ik zeker 'ns bekijken. En nog een tip, kopen bij de mannen van Q-watches. Zijn echte liefhebbers en HF-leden en bieden meer dan goede service!
https://www.q-watches.com/artikelen/squale-nl
Zeker mooi, vind ik ook!
Heb deze in blauw (blasted) en full lume en nog een speciale: Onda Azzurro. Super fijne en degelijke horloges!
Met de 143 op nummer 2.
Fortis Marinemaster M-40.
Bovenstaande de Gravity Black en Blue Japan zijn 2 van de modellen die dit jaar naar aanleiding van 70 jaar Marinemaster zijn uitgebracht.
. Slideclasp in de stalen band
. Geen pushpins maar alles verschroefd
. 30 ATM
. 5 jaar garantie ook op waterdichtheid
. UW 30 Performance uurwerk met glucydur balance wheel
. Swiss made
Ik denk het wel.
Doen!
Een Yema Superman, Serica 5303, en Seiko SPB317 waren mijn keuzes. Ik zou de opvolger van de SPB143 overwegen, die heeft betere maten en de datum op een betere plaats.
Ook zou ik de Super Squale overwegen.
Seiko
Ik draag de SPB143 nu een jaar bijna dagelijks (af en toe ga ik vreemd met een ander horloge, maar dat is nooit meer dan een dag). Heerlijke alleskunner. Draagt comfortabel en ziet er gewoon goed uit. Het uurwerk is wel wat wispelturig, maar bij mij loopt-ie nu al een tijd erg stabiel.
Mijn keuze zou dus de SPB143 zijn.
Welk model is die opvolger van de 143 dan? Ik kan er bij Seiko geen touw aan vast knopen, zoveel verschillende modellen zijn er…
Absoluut de SPB143!
Omdat het niet hele forse duiker is, is deze ideaal voor dagelijks gebruik. En de mooie afwerking blijft mij ook elke keer weer verbazen.
De SPB14x was 40,5 x 47,6 x 13,2mm groot. En ze hebben op een gegeven moment een v2 uitgebracht waarbij ze een lume pip naast de datum plaatsten die er op de v1 niet zat. Dat horloge was, als je geen bracelet droeg, topzwaar.
Daarna brachten ze een her-uitgave van de OG proto-turtle uit. Een C-shape kast van 41 x 12 x 47mm. Je zult het niet zeggen, maar die paar mm hier en daar maakt echt een wereld van verschil. De SPB317 die ik heb draagt op één of andere manier beter:
Maar toen bracht Seiko een nieuwe versie van de op de 62MAS gebaseerde serie uit:
Die zijn 40 x 46,4 x 13mm. Dat scheelt rondom wat millimeters. Dat ding schijnt door die minimale veranderingen veel beter te dragen. Iets wat ik, met de ervaring van de SPB317 in de kontzak, direct geloof.
De voordelen van deze serie, zoals ik het zie:
- De datum op half vijf, in een rond gaatje, rechtop geprint, is voor mij een grote pre
- De wijzerplaat is daarmee weer symmetrisch en de rehaut is niet onderbroken
- De bracelet heeft kortere links waardoor hij beter zal articuleren
- De clasp is kleiner geworden
- De maten, die zijn beter. Nipt beter.
- Nieuw uurwerk
Ik zou de blauwe misschien wel pakken.
Maar eerlijk is eerlijk, als ik zonder budgettaire overwegingen één duikhorloge mocht hebben kan ik gaan roepen dat ik de SJE093 zou proberen te scoren, al gaan die op C24 voor 4000 en meer, maar in de realiteit is dit veruit mijn favoriete duikhorloge:
39 x 12 x 48mm is voor mij perfect. De nieuwe Superman 500 is een 0,4mm dikker, maar ook nog prima van maatvoering.
Ik zou niet om meer of minder waterdichheid malen, eerlijk gezegd. De SInn in alle ere, 5000 meter waterdichtheid is een totale farce, want geen mens die ooit onder de 300 meter duikt. Dat hele “de mijne kan dieper” is kinderachtig en onnodig. Ik zie het niet als een pre.
Alle gecertificeerde duikhorloges die 100m of meer doen zijn dikke prima voor recreatie-duiken en snorkelen.
Als ik het goed begrijp zou ik dus ipv voor de 143 beter voor de 451 kunnen gaan?
prachtig horloge btw!
Btw- wat betreft die diepte qua duiken ben ik het helemaal met je eens… dieptes tm 11 km zijn compleet nutteloos… (en 500 m diepte ook)
Tja, in mijn ervaring is elke millimeter die je er af schaaft een stukje meer comfort. En de datum op half vijf is voor mij echt een zegen, in deze implementatie. Je ziet 'm niet, tenzij je 'm nodig hebt. Erg discreet, maar toch handig. Ik heb nog een horloge met die plaatsing:
Vroeger vond ik het niet om aan te gluren, maar ik ben om. Ik vind dit beter op toolwatches.
Kortom: Ja, ik zou eerder de 41x serie overwegen.
Of de nieuwe Marinemasters met 200m waterdichheid in een 39x12,3x47mm kast. Die zijn ook super.
Maar wel duur.
De Hydro vind ik het coolste, maar vind het wel een gedoe met de batterij wissel. Van deze zou ik gaan voor de Laco.
Ben ik niet mee eens.
12 Km is wel veel meer zekerheid dat het echt water dicht is!
Ik ga voor zekerheid !
het ligt toch een beetje aan je polsomtrek… Een horloge van 39.5 mm is voor mij echt te klein (met mijn 19 cm polsen)…
Ik ben toch wel op zoek naar tenminste 41 mm… Ik heb een horloge met een diameter van 43mm en die zit erg lekker en oogt niet te groot
De mijne zijn 18,5 en breed/plat in plaats van rond. Mijn neef, die voor hij 50 kilo afviel 21cm polsen had, vond de SPB14x zo oncomfortabel dat ie 'm verkocht, en draagt nu dezelfde GS SBGX265 die ik ook heb, in 37mm. Zijn pols is nu nog 19cm.
De notie dat je met een 19cm pols een groot horloge nodig hebt is in mijn optiek wat achterhaald aan het raken, je ziet dat de “grote maten fetisj” op z’n retour is, in de horlogewereld.
Ik denk dat je met 19cm pols rustig tussen de 39 a 42mm kunt bewegen, zo lang de lug to lug afstand maar niet onder de 46-47 geraakt. De lengte doet best veel voor de aanwezigheid.
Maar goed, ieder het zijne. Ik heb mijn hele horlogeverzameling aanzienlijk verkleind, qua diameters en dikte, en ik wil nooit meer terug.
Ik moet zeggen dat mijn interesse voor Squale ook zeker is gewekt…
Welke van deze drie zou jullie voorkeur hebben?
Ben persoonlijk wel erg benieuwd deze straks in echt eens te zien