Welke gouden vintage dress watch?

Afgelopen week had ik een modern (rood)gouden dress watch in mijn bezit. Heb echter een ander modern uurwerk op het oog en deze gaat dus terug naar de verkoper. Veel te veel mooie uurwerken en veel te weinig budget…

Dit was de eerste keer dat ik zo’n dun én gouden uurwerk om de pols had. Het duurde dan ook enkele dagen om er aan te wennen. Maar net nu die terug gaat, begin ik het al te missen en lijken m’n andere horloges plots dik & lomp :relaxed:

Eén van de redenen dat ik deze laat gaan is dat het een zeer typisch dress watch is, niet specifiek voor dit merk/model. Het is dus mijn vermoeden dat ik daar sneller een waardig vintage alternatief voor kan vinden (met een kleiner prijskaartje) dan het ander uurwerk met een veel meer typische stijl (voor dat merk).

Daarom wil ik dan ook graag even beroep doen op jullie collectieve vintage kennis om mij in de goede richting te helpen. Graag jullie suggesties! Indien iemand me iets kan aanbieden geniet dat ook mijn voorkeur.

Enkele specificaties

  • budget 300-600€, klein beetje rek voor iets prachtig is mogelijk
  • solid (rood)gouden kast, bijvoorkeur ook caseback
  • witte/beige wijzerplaat, lichte ‘patina’ mag
  • geen gouden wijzerplaat, geen roman numerals
  • time only (geen datum), (small) seconds mag, maar hoeft niet
  • minimum 35mm, liefst 36 à 38mm en dun (<10mm?)
  • voorkeur manueel
  • voorkeur voor swiss made, maar verras me gerust
  • voorkeur voor cushion lugs
  • geen bracelet (wil daar niet voor betalen)
  • pluspunten:
    – merk/model met geschiedenis/heritage, leuke (historische) anekdote
    – kwalitatief (zwart) lederen bandje met passende gouden buckle

Excuses als ik hier de puristen tegen de borst stoot, maar ik geef wel graag mee dat ik weinig belang hecht aan de echte vintage uitstraling met zware patina. Ik heb er dus ook geen probleem mee (verkies het zelf) als het uurwerk reeds door een vakman is gerestaureerd (herschilderde wijzerplaat, gepolijste kast, nieuw plexi, replated wijzers/markers etc.). Zolang het uiteraard geen boeltje geworden is.

Op Chrono vond ik zo al enkele Zenith modellen die me wel aanspreken. Meningen hierover (of waar ik op moet lettten/bewust zijn) is zeker welkom.

3 likes

Seiko 5605-7020.

7 likes

Is er wel 18k solid te vinden voor deze prijs? Volgens mij niet heel veel. Houdt mij niet echt bezig met andere merken. Maar volgens mij moet je echt geluk hebben wil je iets vinden voor dat geld…?

3 likes

Reken 30 euro per gram goud dus dat is onmogelijk. Misschien 600 voor een afgetrapte Omega Geneve.

Hij vraagt het. Die Seiko die je deelde is inderdaad echt prachtig. Maar niet 18k solid gold, of wel?

Kijk eens naar de (King) Seiko 5626-7100 in blauw. Misschien is dat iets?

Sorry, uiteraard bedoeld voor TS

Zeker niet. 20 micron plated.

1 like

Is capped. Wel :heart:

Klopt. Maar voor dat bedrag ga je niet veel 14/18kt vinden vrees ik

Dat weet ik. Maar TS wil full gold voor een dubbeltje op de eerste rij. Dan zit je gewoon in de lelijke rommel en B merken

1 like

Solid goud, <10mm en 600 max?

Ga je niet vinden vrees ik.

1 like

Is deze niet solid dan? Excuses, ben nog niet zo goed op de hoogte van solid, capped, plated.

Heb eens de MB gewogen, die weegt compleet 44g, maar daar zit dus nog glas (front & back), binnenwerk en bandje bij. Maar ja, als het dus nog 20g case is komt dan idd wel al op 600€. Had er nog niet zo bij stil gestaan.

Gold plated is wel te vinden in de 600 euro categorie. Onder de 10mm gaat wel lastig worden.

Die lijkt me idd vol goud. Meeste plated en capped kastjes hebben een stalen caseback… omdat daar anders als eerst de goud laag eraf ligt.

1 like

Ook foto bekomen van binnenkant… is ook wel goud vanbinnen, toch? Is wel iets buiten die 600€, maar dan ook van een dealer.

Ik verwacht in elk geval wel goud stempels op de kast.

En die foto doe je net weg haalt lijkt iets van een movement houder te missen.

18k solid gouden dresser voor 600 kan prima hoor, je moet alleen geen premium merk aan de Amsterdamse grachten gaan zoeken.

Hier bijvoorbeeld een 18k 50’s Tissot. Zou wel even foto’s vragen van de binnenkant van het achterdeksel om zeker te stellen dat het inderdaad 18k is. :sunglasses:

Gewicht van vintage gouden kasten zit overigens meestal ruim onder 10 gram.

2 likes

En er zitten hele toffe gold plated horloges tussen.
Deze onlangs op het forum gescoord.

En inderdaad, in de blauwe hoek staat zeker een mooie Seiko 5626-7100 !

1 like

Ik zou je eis naar iets kleiner dan 35mm oprekken, dan heb je veel meer keus.
Vergeet niet dat als je een model zonder bezel kiest het optisch groter oogt.
Bv

Anders moet je gaan lowballen en ook eisen als originele kroon laten varen

Persoonlijk zou ik dan naar gold rolled gaan als je toch de grootte wil en de “gouden look” of naar 9 karaat gaan (officieel geen “echt” goud hoor ik wel eens)

1 like

Ik zou zonder enige twijfel de Seiko KS van @Hornet overnemen. Wat een prachtig horloge is dat.

2 likes