Mijn eerste iwc, wel aardig wat andere merken gehad.
Ben zeer tevreden , over het totaal plaatje
8 jaar garantie … onderhoud kan best duur zijn maar met een nieuwe niet om je voorlopig druk over te maken.
Beschikbaarheid , zou je even moeten kijken … bij aalbers in velp lag best veel alleen geen aquatimers
ik heb die van mij nu bijna een jaar. Ik ben af en toe wat vergeetachtig en heb het horloge dus ook met klussen en in de tuin werken etc om. Tot nu toe nog geen krassen oid. Met 8 jaar garantie kan ik ook prima uit de voeten, tegen die tijd zie ik wel weer verder. Ik draag een Pilot Chrono
Hier een iwc 371445 Portuguese chrono.
Valjoux 7750 uurwerk, vrijwel overal te servicen.
Loopt op tijd… kwaliteit wat mij betreft gewoon prima. Qua uiterlijk ziet alles er scherp uit vind ik. Intern geen zicht op
Ondertussen 3 IWC’s in de collectie gehad (de Mark XVIII is weer weg) en altijd erg tevreden. Afwerking is heel netjes en het zijn enorm robuuste horloges.
Service zal geen probleem zijn, totdat er onderdelen vervangen moeten worden. Sommige onderdelen zullen standaard ETA zijn. Andere onderdelen zoals bruggen en regulering zijn of technisch net iets anders of anders afgewerkt. Dan kan je dus verschil krijgen met een IWC caliber. Nu hoeven als het goed is die IWC specifieke delen over het algemeen niet vervangen te worden tijdens een service, dus het hoeft niet per definitie een probleem op te leveren.
Als je er niet zeker van bent dat je hem wilt houden, dan zou ik IWC niet gelijk aanraden om nieuw te kopen. Het zijn nl flinke afschrijvers.
Ik heb er 4 gehad, en 4x enorm geld op verloren.
Indien dat geen probleem is, dan: ga er voor. Ontzettend mooi horloge
Ik heb momenteel 2 IWC horloges (Spitfire Doppelchrono en de Mark XX). De Doppelchrono uit 2007 is tweedehands aangeschaft en de Mark XX heb ik onlangs bij een AD in Laren gekocht. Die heeft redelijk wat types op voorraad en had de Mark XX ook binnen 2 weken binnen vanuit IWC.
Beide horloges lopen binnen de specs.
Qua onderhoud geen idee wat dat gaat kosten. Vraag het eens aan @Horloge24. Die is officieel IWC Service Center. Die zal vast wel kunnen aangeven wat en standaard onderhoudsbeurt kost voor een bepaald type IWC horloge.
Ik hou me niet bezig met afschrijvingen e.d. op horloges. Ik koop wat ik mooi vind en niet voor de verkoop / speculatie e.d. Mocht er ooit een horloge zijn dat ik niet meer wil dan kost dat geld (afschrijving). En dat is dan jammer, maar hobbies mogen geld kosten.
Overigens kreeg ik van de AD de tip om een paar maanden voor het verlopen van de garantie het horloge voor service aan te melden met dat het te snel of te langzaam loopt. Dan wordt het binnen de garantie van service voorzien en heb je weer wat garantie. Geen idee of dat daadwerkelijk werkt/mag/kan, maar dat merk ik over een kleine 8 jaar wel wanneer de garantie verloopt.
edit: grappig dat die Mark XX in heel veel licht situaties een blauwe wijzerplaat lijkt te hebben
De revisie van een automaat komt op € 550,- in de meeste gevallen en de chrono komt op € 660,-. De inhouse chrono heeft een hogere reparatieprijs.
De prijzen van de meeste Zwitserse merken, in deze klasse, liggen rond deze prijzen.
Omega vraagt ook 550,- voor een mechanisch horloge en € 750,- voor een chrono
Ik had inderdaad al begrepen (o.a. van jou) dat die prijzen niet heel ver uit elkaar liggen.
En niet te vergeten; je bent niet verplicht om ieder x jaar service te laten doen. Zeker als je er niets raars mee doet. Het is niet als een auto dat je hem niet meer mag gebruiken als de APK verlopen is