Ik denk niet dat er iemand is die elk jaar zijn horloge laat servicen
In Naarden zit geen IWC AD…
Ik bedoel Laren (ik haal die twee altijd door elkaar)…
Normale prijzen
Ik ben best fan van het merk, heb er momenteel 4 en zit aan een 5e te denken. Heb wel een voorkeur voor de versies met een manufactuur uurwerk hoe ver ze ook de eta/valjoux uurwerken aanpassen…
Heb er nog veel meer gehad in het verleden en wel eens rare technische issues gehad maar bij een service wordt alles prima verholpen.
Heb ook een tijdje geleden een GST chrono laten reviseren die door de vorige eigenaar flink misbruikt was (krassen en deuken) en die kwam weer als nieuw terug.
Begin december vorig jaar een nagenoeg nieuwe IWC spitfire chrono overgenomen van een forumlid. Die hem weer grijs had gekocht. Kortom de “afschrijving” was daardoor geheel afgedekt. Zeker met de onlangs verhoogde prijzen van IWC. Anyway voor mij een reden om de IWC wel te durven kopen. Het horloge is prachtig afgewerkt. Klassieke maar ook weer een professionele uitstraling. De AR coating is wel wat kwetsbaarder dan bij andere modellen. Maar ook weer niet storend. Je moet echt heel goed kijken om een klein krasje in AR coating te zien. Verder een probleemloos horloge. Draagt heerlijk op de lederen band. Wat ik een grote plus vind is de 8 jaar garantie op het horloge. Je kunt dit zelf rechtstreeks regelen bij IWC.
Verder geeft het merk/horloge ook een luxe gevoel. Maar het is geen opzichtige luxe.
Ik ben er in ieder geval erg enthousiast over.
Die was ik even vergeten, maar wellicht zijn die ook niet origineel in de juiste maat te krijgen.
Als je het risico wilt nemen, ik hou niemand tegen

Resultaat van lekke pakkingen, vooral de glaspakking wordt vaak over geslagen > het glas eruit en erin is een extra risico.
Ik heb gelukkig geen IWC. Omdat het onderdeel van Richemont is, zal ik er niet snel een kopen. Service van mijn Patek is nog goedkoper dan een manufactuur van IWC.
Mooie ‘patina’
Dit jaar een IWC gekocht en ik ben er erg tevreden mee- loopt beter op tijd dan mijn Speedmaster (die heeft een (toelaatbare) afwijking van +5 seconden per dag).
Verder is het een robust horloge dat er mijns inziens ook wel wat indrukwekkender uitziet dan de oerdegelijke speedmaster.
Enige nadeel misschien is de dikte van de IWC horloges. De mijne is ongeveer 1.4 cm dik. Dat is best fors al oogt het naar mijn idee niet verkeerd.
Ik heb deze zelf via Chrono24 aangeschaft met box en papieren voor een redelijke prijs (in vergelijking met dezelfde IWC’s die nu te koop staan). Ik heb t idee dat, zoals de meeste horloges, de afschrijving fors is bij doorverkoop, maar dat - indien ze eenmaal tweedehands zijn- de prijs aardig constant blijft.
Ik zou persoonlijk ieg geen nagelnieuwe aanschaffen…
Wat verwacht je zelf?? Ipv het aan ons te vragen, ga lekker de horloges bekijken!
Het is alles subjectief…
En wees eerlijk, IWC heeft een goed reputatie! Zijn niet goedkoop, maar daarvoor krijg je ook wel wat!
Mooi hoor
Ik zie hier alleen maar positieve verhalen van bezitters, dus laat ik een klein beetje tegengas geven.
Dit valt bij mij wel mee. Ik vind IWC het merk dat voornamelijk wordt gekocht door mensen die weinig afweten van horloges. Het nettere en minder gestigmatiseerde alternatief voor een Rolex. Hier op het forum wordt er ook amper over gesproken in vergelijk met Breitling, Tudor, Omega en zelfs Zenith.
De kwaliteit van de horloges die ik in handen heb gehad zijn ‘oke’. Niet meer, niet minder. Robuust zijn ze wel, maar minder dan Rolex en Breitling.
Afwerking ben ik nog nooit van onder de indruk geweest eerlijk gezegd. Zowel wijzerplaat als kast vind ik vaak grof in vergelijking met andere merken.
AR coating op de buitenkant van het glas is vaak beschadigd, wat echt een nadeel is. Ik heb vaker dan bij andere merken gezien dat pushers van chronografen afbraken/loskwamen.
Daarnaast maakte IWC tot zeer recent voornamelijk gebruik van Eta-uurwerken. Niets mis mee, maar voor de prijsklasse werd het wel steeds moeilijker verdedigbaar. De marges op die horloges moet gigantisch zijn geweest.
Tegenwoordig maken ze in-house uurwerken, maar die zijn (in sommige gevallen) zoals bij de pilot chronograaf hierboven nog steeds gebaseerd op de lay-out van eta-uurwerken.
Het grootste nadeel van de 7750 is de dikte en hier hebben ze niets aan gedaan met het in-house uurwerk. Het is dus puur in-house om de term in-house te kunnen gebruiken, want verder schiet je er weinig mee op.
Zoals gezegd: de list prijs is echt te hoog voor wat je krijgt, maar tweedehands voor 4-5K een pilot of Portugieser oppikken is een goede optie.
Ik heb vaak Rolexen , JLC’s en IWC’s in handen gehad. Maar met alle respect, uw verhaal over de groffe afwerking, AR coating en afbrekende pushers raakt kant nog wal. Ik zou bijna denken dat u vervalsingen in handen heeft gehad. Ik zit al 30 jaar in deze hobby en echt waar, over alle -premium- merken heb ik verhalen als de uwe gelezen. Het is dus nietszeggend.
Ik vind het zachtst gezegd nogal arrogant om mijn ervaring af te doen als ‘nietszeggend’, ‘raakt kant noch wal’ en te suggereren dat ik vervalsingen in handen heb gehad.
Ik deel enkel mijn mening en ervaring. Deze ervaring heb ik (groten)deels ook professioneel opgedaan en het is dus niet gebaseerd op één geval/horloge, maar een flink aantal.
Tuurlijk komen krassen op AR en losgekomen pushers ook bij andere merken voor, maar naar mijn ervaring een stuk minder.
Los komende drukkers kwamen bij bepaalde IWC uitvoeringen inderdaad vaker voor.
Referentie 3714 was zo’n uitvoering. Inmiddels heeft de fabriek sinds 2018 hiervoor nieuwe drukkers ontwikkeld die geen schroef meer hebben.
Een deel van het losgaan is vaak door de horlogemaker zelf veroorzaakt: geen of verkeerd borgmiddel of niet ontvetten voor aanbrengen van het borgmiddel
Pas daar wel mee op, want IWC doet zowel aan de binnen- als buitenkant AR coating. Het saffierglas kan je bijna niet krassen maar de AR coating daarentegen wel en dan lijkt het ook op een kras. En dat repareren is bijna onmogelijk. Carglass heb je niks aan in dit geval .
Wat is duur? Er zijn in Nederland gecertificeerde horlogemakers en dan ben je zo’n 500 euro kwijt voor een volledige service?
Ik heb altijd met plezier IWC gedragen, de kwaliteit is prima, het is dan ook de Duitse kant van Zwitserland dus netjes . Duur maar wel goed dus. Ik heb geen ervaring met de nieuwste generatie IWC’s. Mijn laatste was de Petit Prince uit 2015 dacht ik. Toen nog met ETA uurwerk. Veel plezier beleefd maar toen weer doorgegaan naar andere merken.