Rolex heeft zijn eigen afdeling, dit kopje gaat over IWC.
Ik reageer op Watchstick_81 kerel…
Oeps, sorry niet alles gelezen wat er tussendoor geplaatst was.
Maar mij irriteerde dat de discussie erg vaak op op Rolex uitkomt. Net alsof er niets anders op de wereld bestaat
Snap ik…
Ik ken niet de exacte grens waar het certified label begint en waar niet. Maar Tempus, Timelab etc kunnen het allemaal servicen en hebben ook alle onderdelen in huis.
Snap ik, iemand begon over de schijnbaar hoge servicekosten bij IWC, wat bij die ene horlogekruidenier vele malen hoger was dan bij andere gecertificeerde horlogemakers. Ik heb die ervaring ook, het merk horloge was slechts een voorbeeld.
Nog even snel een plaatje van een Mark XV caliber 37524 (ETA 2892 high grade) om het goed te maken. Dit is toch veel mooier dan wat erna kwam?
Denk niet dat je kunt stellen dat s&c oplichters zijn… Je krijgt een prijs en vindt oke of niet… Oplichting is echt iets anders.
Bij oplichting moet men door het aannemen van listige kunstgrepen, een samenweefsel van verdichtsels of het aannemen van een valse naam of hoedanigheid iemand bewegen tot de afgifte van geld of goederen. Daar is bij S&C uiteraard géén sprake van.
Ok ik neem het terug, alhoewel de Belastingdienst er ook een tijdje zo over dacht
Jullie nemen alles wel heel letterlijk en zoals ik al later aangaf:
Back on topic graag! Ik reageerde op de servicekosten van IWC en dat dit veel te hoog ligt bij S&C.
Hier ook wat tegengeluid naast alle positieve verhalen. Ooit deze Portugieser in bezit gehad. Nieuw bij AD gekocht:
Serieus mooi afgewerkt, maar minder betrouwbaar uurwerk en een hopeloos slechte service vanuit Richmont.
Het uurwerk is er tot 2x aan toe zonder rede mee gestopt. Bij Richmont gaven ze aan dat het door stoten moest zijn gekomen. Uiteindelijk hebben ze hem wel kosteloos gerepareerd, want het horloge zag eruit als nieuw en van vallen/stoten was echt geen sprake.
Bij eerste keer terugkomst zat er een vlek op de wijzerplaat. Horloge weer retour. Na weken wachten horloge terug. Wijzerplaat schoon, maar vingerafdrukken op de wijzers aanwezig. Opnieuw terug naar Richmont. Binnen een half jaar weer stil. Toen wel probleemloos teruggekomen.
Hierdoor heb ik niet zo veel vertrouwen meer in het merk. Hoe mooi ze ook zijn.
(En die AR coating is echt belabberd. Krasjes zijn niet te vermijden)
Heb zelf inmiddels ruim 4 jaar een 7-days portugieser. Loopt nog steeds perfect en blijft geweldig om te dragen.
Afgelopen week heb ik hem na een zomer niet gedragen te hebben weer uit de kluis gehaald, direct een grote glimlach op mijn gezicht!
Vintage is ook erg leuk.
Eigenlijk veel mooier en met een heel interessant manufactuur uurwerk
Na dit draadje te hebben gelezen, en zelfs 2 bijdragen te hebben geleverd, kom ik tot de conclusie dat er helaas mensen met slechte ervaringen zijn. Dat is heel triest. Maar ik heb van alle genoemde problemen nooit last gehad bij 2 IWC’s. Maar ik heb eens een JLC gehad waar de wijzers niet goed waren uitgelijnd. Daar baalde ik vreselijk van. Ik heb echter op diverse fora vaak gelezen dat ook bij andere -premium- merken de plank wel eens wordt misgeslagen. Op HF onlangs nog een verhaal over een PP Nautilus waar de datum niet goed was uitgelijnd, deze werd teruggestuurd en dat het daarna nog niet in orde was. Dat bij Rolex de naam aan de binnenkant van de bezel regelmatig niet goed was uitgelijnd. En dat ik van een AD hoorde dat er voortdurend problemen waren met AP, en dat je hem dan 1 jaar kwijt was voor reparatie. Dat bij een Omega de draaibezel voor een duiker niet goed was uitgelijnd enz enz. Ik denk dat je pech kan hebben. Maar de andere kant is dat sommigen zeer slecht met hun horloge omgaan. Van een AD wel eens gehoord dat hij een dure JLC verkocht, die er na 3 maanden niet meer uit zag…
Heel vervelend als dit gebeurt, maar bij de meesten niet. De valkuil is dat problemen dan worden veralgemeniseerd.
Heb een Mark XVIII le petit prince gehad. Mooi horloge, alleen begon ik het na een tijdje toch een beetje te ervaren als een instapper / goedkoper horloge.
Dat kwam vooral door de kroon en het gevoel van het uurwerk. Het dicht schroeven van de kroon voelde niet aan alsof het Made to last was. Ook het verstellen van de datum en tijd gaf een beetje hetzelfde gevoel.
Let wel, het horloge heeft geen kuren vertoont of problemen gehad met bovenstaande en dit was enkel mijn gevoel tijdens het hanteren van het horloge. Het voelde allemaal beetje hetzelfde als mijn citizen duiker van €300 en minder solide als mijn Rolex Explorer. Ja dat zijn ook totaal andere horloges I know.
Daarbij vond ik ook de afwerking van de kast naar mate de tijd vorderde relatief simplistisch en minder bijzonder. Ook hier geen problemen ervaren met krassen of iets, maar het is puur mijn eigen beleving.
Maar mede door deze twee factoren nam de beleving en het plezier voor mij af en is deze door gegaan naar iemand via het forum. Het ontwerp blijft mij aanspreken en wellicht dat ik een keer een nieuwe XX ga bekijken, de 120 uur power reserve vind ik wel indrukwekkend.
De Mark serie is natuurlijk ook een van de goedkoopste IWC horloges en het zal mij niets verbazen als de kwaliteit van de andere horloges hoger ligt. Die kosten immers al snel het dubbele.
Ik heb 'deze ene keer ‘volledig tegen mijn principes in’ een IWC gekozen juist met een inhouse uurwerk, omdat ik anders de aanschafprijs niet naar mezelf kan verantwoorden, de Big Pilot
Terwijl ik bij mijn andere horloges (o.a. Speedmaster, Breitling, Panerai) juist geen inhouse uurwerk wil omdat dan reperatie & onderdelen een issue voor mij zijn
Mensen (ik) zijn rare wezens
(H) eerlijke reactie. Precies zoals het is
Ik zie dat er meerdere uitvoeringen zijn van de IWC Big Pilot, waaronder de ‘Petite Prince’, maar wat de schillen nu zijn tussen die en mijn uitvoering?
Ik kan het niet ontdekken, iemand hier die me de verschillen kan uitleggen?
Precies ……
Ik heb goede ervaringen met IWC . Beschouw het wellicht gedistingeerder dan Breitling, maar vind de afwerking in beide gevallen vergelijkbaar niveau. Ben ook tevreden over breitling trouwens.
Wil je geen gezeik, geen onderhoud , niet al teveel geld kwijt en toch een leuke keuze uit mechanische horloges, koop citizen. Ook zeer tevreden over. En service is onzin, dan vervang je met gemaakt het gehele uurwerk.
Hoi Joke,
Ik heb het e.e.a. ook nogal eens in handen gehad.
Guess what?
@rorymoer vertelt gewoon hoe ik het ook ervaren heb.
Misschien raakt uw post kant noch wal?