Welke merken horlogegereedschap?

We kiezen allemaal wat we relativeren Peter. Zo af en toe kies ik er vanwege mij moverende redenen voor om even ten strijde te trekken tegen het vaak onbedoeld beledigende taalgebruik dat “Chinese rommel” en “Chinese meuk” nou eenmaal is.
Ik constateer dat dit vaak behoorlijk krampachtige reacties oplevert en dat mijn strijd ogenschijnlijk geen zoden aan de dijk zet; maar ach, Rome is niet in één dag gebouwd.

2 likes

Ik had het vooral over degene die ongevraagd de titel wijzigde. Dat ben jij dus…? :thinking:

Never mind. Dit topic gaat niet meer goed komen. PF’s Meddle draait hier op de draaitafel - er zijn (nog) belangrijker dingen dan horloges.

1 like

er zijn 2 dingen waar ik niet aan doe… schoonmoeders en slappe koffie… :slight_smile:

er zijn heel wat geluiden in de trant “Chinees=troep”… over het algemeen kun je stellen dat dat klopt… echterrrr…

'k heb een set schroevendraaiers van Chinese makelij, en die voldoen prima… want… 'k slijp ze zelf…
Als ik nieuwe inzetjes nodig zou hebben voor deze hele set… dan koop ik wel een nieuwe set… iets van Flume ofzo…

'k heb een set bronzen schroevendraaiers van Flume, mooi spul voor het assembleren… Brons is zachter dan staal… 2 slagen voor je je bronzen schroevendraaier tot een wokkel draait, moet je stoppen… :)… Ideaal…

't is niet wat je hebt maar wat je ermee kan… (me ooit ingefluisterd door een vriendinnetje… wijze les… )

Qua merken… er is natuurlijk een hele resem al genoemd… begin je net… kijk eens rond bij Cousins… die hebben qua schroevendraaiers vooral Bergeon, en AF, ik heb vijlen van AF, en die bevallen me uitstekend… zijn niet per definitie gemaakt voor Titanium, maar ze lusten het rauw…zit wat mij betreft met de kwaliteit van dit merk wel goed…

Maar goed… wat ga je allemaal nodig hebben?.. schroevendraaiers, pincetten… Oogloupes… Ja!.. da’s veelal nog een ondergeschoven kindje… 't welbekende “Beeldversterkertje”… ben je brildragend?.. of kun je in het dagelijks leven nog zonder Optische hulpmiddelen

'k heb em laatst “uit mijn pantalon laten hangen” en 2 Bergeon Loupes gekocht

en wel deze… nr 2 en Nr 4, ofwel 5x en 2.5x vergroting… 2.5 gebruik ik het meest… mijn ogen zijn goed genoeg om een 6498 zonder loupe in elkaar te zetten…
't gat in deze loupes is een grandioze vinding… je lenzen beslaan niet meer… en je kijkt door dat gat ook makkelijk naar je werkbank zonder vergroting… zo heb je veel meer overzicht… ik wil nooit meer wat anders…

Laat ik het even “nuanceren” zoals ik het zie… er is chinese troep, maar er is meer troep dan alleen chinese troep… zo is er ook russische troep, en taiwanese troep, maar er komt ook goed spul uit die landen…

China is momenteel een sterk opkomende economie, net als de japanse en taiwanese economie groeit de chinese door het maken van veel goedkope spullen… die helaas niet altijd voldoen aan minimale kwaliteitseisen… “troep” dus… maar… na zo’n eerste golf troep komen geleidelijk aan betere spullen… want… als je troep blijft maken… dan verdien je na een poosje niets meer… want niemand koopt het nog…

in Japan en Taiwan zijn ze daar inmiddels allang achter… Japanse auto’s worden wereldwijd geroemd om hun betrouwbaarheid, en taiwanese metaalbewerkings machines zijn ook gewild… vanwege de nauwkeurigheid, stabiliteit en prijs…

Tuurlijk… er wordt momenteel nog een boel “Meuk” gemaakt in China… bedrijven die “mee willen liften” op de groei, en snel willen cashen… maar op machine-gebied zijn er al een paar machines die het tegen europese en taiwanese machines kunnen opnemen qua specificaties en prestaties…

't zal met de gereedschapjes net zo gaan… Meuk zet zichzelf vanzelf buiten de markt… wat je dan overhoudt zijn de betere merken…

Dingen zoals Stolpjes… nou… ik heb een paar chinese stolpjes… mooie vak indeling, helder stolpje, staat stabiel, valt mooi over het randje… houdt stof buiten… ergo… voldoet volledig aan mijn verwachtingen… dus… Topspul… Uit China… Jawel!..

Kort en goed… Niet alles uit China is meuk… kijk goed naar wat je koopt… als iets te mooi lijkt om waar te zijn… dan is dat het meestal ook…

Oppassen op beurzen… (ze zijn niet op hun achterhoofd gevallen)… veel chinese gereedschapjes worden verkocht in Gele kartonnen verpakkingen… in dezelfde kleur geel als Bergeon gebruikt… maar er staat nergens Bergeon op… want dat is het ook niet… maar elke horloge-sleutelaar denkt bij het zien van een gele verpakking automatisch “Bergeon!”… nee… niet altijd… oppassen dus…
Waarmee niet is gezecht dat het dan ook automatisch “Meuk” is… dat moet je per geval bekijken…

Ik ken bijvoorbeeld chinese airbrushes waarvan de eerste exemplaren op de markt hier waardeloos waren… maar… een jaartje later hand ik een airbrush van dat merk in mijn handen. en die spoot verbazingwekkend goed… 'k zal niet zeggen dat ie de kwaliteit van mijn Harder&Steenbeck haalde, maar 't was wel een stukkie beter dan een Revell/Badger… met name de naaldbediening liep aanmerkeijk soepeler…

Verder nog vragen?

3 likes