Welke merken verzamelen jullie/dragen jullie voorkeur ?

Ik ben zelf nog maar beginner en ik leer regelmatig andere merken kennen.
Momenteel heb ik 2 horloges, 1 van Hamilton, het andere van Certina.

Ik kijk overal een beetje rond maar ik vroeg me af of de meeste mensen hier gewoon elk merk overwegen of als ze zich eerder beperken tot drie, twee of zelfs één bepaald merk.
Zijn er hier zulke fanboys/fangirls ?

Ik stel de vraag omdat ik ook op fora zit over motoren, auto’s en computers en daar zie je toch dat er heel veel mensen zijn die zweren bij één bepaald merk…

1 like

Ach, merken zijn niet zo interessant.
Het gaat om de modellen.

Ik heb weinig met moderne AP, Hublot, Rolex, Panerai etc.

Wat vaak leuk is:

• vintage Longines
  • Universal Genève
  • vintage Movado
  • Van der Klaauw
  • in het algemeen horloges met maanstanden en kalender
  • ultraplatte horloges
6 likes

Ik vind te veel mooi om bij één merk te blijven, dus voor mij gaat die vlieger niet op.

3 likes
11 likes

Al jaren Oris en (Grand) Seiko

Uiteraard heb ik merken waar ik meer of minder affiniteit mee voel. Maar:

En

Topic kan wat mij betreft dicht.

6 likes

Niet elk merk, maar zeker ook geen inperking tot enkele merken. Daarvoor is er teveel moois en interessants om te ontdekken. Ik vind het leuk om breed te oriënteren, me meer te verdiepen in merk en/of model. Maar vooral ook horloges in echt te zien en te ervaren. Dat doet/vertelt me zoveel meer dan via het beeldscherm. Zou me teveel beperkt voelen door met 2 of 3 merken aan de slag te gaan. hoewel de beperking ook een uitdaging kan zijn… (maar niet de mijne :upside_down_face:)

Ik vind Omega altijd heel sympathiek, maar er is daarbuiten veel te veel leuks om me alleen daarop te focussen.

4 likes

Fixed that for you…

1 like

Voordeel van horloges is dat de functie relatief beperkt in toegevoegde waarde fluctueert tussen modelen van dezelfde prijscategorie van verschillende merken.

Oftewel het hangt vaak af van het algemeen ontwerp en de verbintenis aan een levenstijl of industrie, of iemand het horloge aanschaft.

1 like

Er is zoveel mooi.
Waarom jezelf tot een of een paar merken beperken.

Alleen Rolex voor de gains.

1 like

Top, dan zijn we er uit mensen :+1: Iedereen nog een fijne zondag dan maar :joy:

Fair enough.
Ik heb ook maar één Omega echt nieuw gekocht, de rest was allemaal vintage of nep-vintage.

2 likes

Heb een tijdje vooral op het merk Sinn gefocust, maar dan word het vooral verzamelen, en weinig genieten. Je legt jezelf zoveel grenzen op. Nu heb ik weer een open vizier en dat voelt best goed.

2 likes

Volgens mij is het hoogtepunt al geweest.
Zie maar eens wat er gaat gebeuren als de rente stijgt.

1 like

Zouden de wachtlijsten dan opdrogen?

Zo jaren '90 was Omega keurige value for money.
Leuk spul, voor elk wat wils.

Een SMP voor 2300 hfl, een Speedmaster pro voor 3450 hfl.

Sindsdien:

• prijzen kunstmatig verhogen
  • onderdelen zoveel mogelijk beperken

Ik ga echt geen nieuwe kopen.

1 like

Zoals mijn forumnaam al doet vermoeden; ja, ik ben zo’n fanboy van het merk Seiko. Het leuke van dit merk is dat het van alles biedt voor ieder budget. Van de Seiko 5 lijn, de Prospex lijn, Grand Seiko en natuurlijk Credor. Of je nu een 100 euro one-watch collectie wil of een van vele tonnen, bij dit merk kun je altijd wel iets vinden voor een mooie collectie. Ze zijn ook enorm innovatief. Seiko is de bijvoorbeeld uitvinder van de quartz en natuurlijk van de Spring Drive technologie.

Mijn collectie bestaat exclusief uit Seiko’s maar ik kijk soms ook likkebaardend naar andere merken zoals Tudor. Ik denk dat de Pelagos ook zeker nog wel in mijn collectie gaat belanden. Ik merk dat voor mij de hobby (en mijn smaak) evolueert naarmate de horloges in mijn collectie steeds duurder worden en mijn budget steeds groter. Dat is ook het leuke van deze hobby. Je kunt er heerlijk ingroeien (en op leeglopen).

6 likes

Ik hoor van lui (met name UK/USA) die met financiering een horloge kopen en na een paar jaar verkopen met winst.

Zodra ze wat krapper komen te zitten/rente stijgt (dat is dus ook de rente op die financiering) doet het daar serieus pijn.

2 likes