Grappig dat je dat zegt, want ze waren al 20 jaar bezig met het ontwikkelen van een quartz polshorloge. Dat Seiko de Astron eerder uitbracht… Tja.
Omega werd gewoon slecht geleid door een tijd met veranderende technologie. En vergeet ook de oliecrisis van begin jaren 70 niet. Het was een roerige tijd met veel economische onzekerheid. De Astron is zeker niet debet aan het bijna-faillissement van Omega.
Zenith ging in de jaren 70 kapot omdat ze veel te veel doekoe hadden verstookt aan de ontwikkeling van de El Primero, maar de vekopen uiteindelijk uitbleven tot 2015. Dat had ook niks met de Astron te maken, zeker niet in het begin van de jaren 70 toen quartz nog vijf maal duurder was dan een mechanisch horloge.
Ik weet hoe oud Patek Philippe en Omega zijn, dank je wel. Maar dat bedoelde ik niet.
Wat ik bedoelde met “als Patek of Omega er eerder waren geweest” is dat ik me afvraag wat er zou zijn gebeurd als één van die twee merken de eerste commerciële quartz horloges zouden hebben gepresenteerd en verkocht. Ze hebben allebei genoeg research gedaan vanaf de jaren 50, en Omega was erg dichtbij.
Junghans zat overigens al in de tafelklokken en was ook dicht bij een horloge. Leuk weetje.
Hoe is dit on topic? Nou, veel merken hebben een mooie geschiedenis. Of een interessante. Soms beide.
Voorkeur voor merken wordt bij mij toch wel een beetje door de “heritage” bepaald.
Ik vind het namelijk leuk om een beetje een idee van de geschiedenis van een merk te weten.
Door de geschiedenis (ja, er zijn heel veel andere merken en misschien nog wel met een rijkere historie) en (sommige) modellen, spreken vooral Tudor en Breitling mij aan.
Dat viel nogal tegen.
Omega maakte deel uit van het conglomeraat dat de Beta 21 uitbracht.
Die was echter veel te duur. Daarop is pas de 1310 Megaquartz ontwikkeld, die in de mid jaren '70 op de markt kwam.
Voor de quarts zette Omega nogal in op de F300 en F720 stemvorken. Die waren met quartz ineens achterhaald.
Heb niet echt een voorkeur, hoewel ik merk dat als een bepaald merk een leuk horloge heeft, ik ook sneller bij andere modellen van dat merk gaat kijken. Zo heb ik 2 Seiko’s en 1 Grand Seiko, en ben ik geïnteresseerd in Credor. Die interesse voor Seiko e.d. wakkerde ook mijn interesse aan voor andere Japanse merken zoals Citizen. Maar verder kan ik alles mooi vinden, hoewel ik wel gefocused ben op slechts een aantal merken, waaronder Chopard, Citizen, Patek Philippe, Seiko, Grand Seiko en Omega. Maar als ik op het forum hier een heel mooi horloge zie van een ander merk, zou ik dat ook zomaar kunnen (willen) kopen.
Nooit een sterke voorkeur in merken gehad, en ook niet echt last van dure smaak - Veel meer gefocused op tijdsbeeld, vorm, een enkele maal ook een bijzondere functie…en ok, beetje minder populair design scoort ook hoog. Misschien dan nog wel een klein zwakje voor Belgische & Nederlandse merken