Ik kijk zeker naar andere merken maar voor een beginner zoals ik is het niet altijd makkelijk om te weten of een horloge de prijs wel waard is.
Er is ook wel wat verwarring. Neem nu Oris en Christopher Ward geen goedkope horloges, over het algemeen duurder dan de betaalbare Swatch groep merken zoals Certina, Tissot en Hamilton.
Een Big Crown Pointer Date van Oris kost rond de 2000 euro, en toch zit er een Selita uurwerk in, vergelijkbaar met de ETA uurwerken. Ik begrijp dat zo’n Oris qua afwerking iets verfijnder is dan bijvoorbeeld een Tissot maar toch stemt het tot nadenken.
Wat ik wil zeggen is dat ik het op dit moment liever ‘veilig’ speel met (betaalbare) merken uit de Swatch groep en misschien ook wel Seiko. Er zijn enorm leuke horloges te vinden bij de door het grote publiek minder gekende merken zoals Oris, Bulova, Farer, Christopher Ward, Ball, Sinn en ga zo maar door.
Er zijn er hier wel mensen die duidelijk voor een beperkt aantal merken kiezen. Is dat dan gewoon omwille van de kwaliteit, het ontwerp, etc. of spelen er andere zaken mee ?
Bijvoorbeeld : jullie zullen ook al wel op internet of gewoon door in de vitrine van een winkel te kijken, horloges gezien hebben waarvan jullie enorm onder de indruk waren (het ontwerp en de wijzerplaat dan).
Maar als je dan verder graaft, dan zie je bijvoorbeeld dat het uurwerk binnenin niet is wat je verwachtte of dat er iets anders is dat je niet bevalt.
Trek je je daar dan niets van aan en ga je gewoon op het gevoel af of is de keuze van een horloge meestal ‘berekend’ ?
Wil hier niets mee zeggen, hoor, gewoon pure interesse/nieuwsgierigheid
Waarbij opgemerkt moet worden dat men bij Dubuis op dat moment op servicing bezig was met een klassieke chronometer van eigen merk (handopwinder polshorloge) en bij productie met een zwik tourbillons voor Cartier.
Voor de collectie beperk ik mij tot drie merken. Ik hou het bij Rolex, Omega en CWC. Vandaar mijn forumnaam “ROC” .
Hier wat plaatjes uit de collectie ROC
en een mooie merkhistorie. Daarvan weet ik, uit ervaring, dat het bij TAG Heuer, Squale en Seiko gewoon zit. Spreken alle modellen van deze merken me dan aan? Nee, natuurlijk niet. Maar de modellen die me niet of minder aanspreken, koop ik gewoon niet.
Ik heb 4 Seiko horloges en 2 Tissots en dan nog wat losse horloges, 1 Omega en 1 Zenith, en nog wat grut
ik ben nu aan het azen op een Omega Constellation
Ik heb 2 Oris horloges en een G-schock, daarnaast een Dugena als probeersel of ik vierkante horloges iets vind (antwoord: ja).
Ik heb geen specifieke voorkeur want ik overweeg alles. Ik ben enkel gebonden door budget, of wat ik er budgettechnisch voor over heb. Ik kom dan al snel bij Oris uit maar alle andere merken in die range overweeg ik ook. En ik zou zo een Santos of een AP code 11.59 kopen, maar dan moet ik eerst wat geluk in de lotto hebben