Welke olie op welke plaats in je uurwerk gebruiken

Omdat ik als beginner mijn horloge wil servicen wil ik graag weten op welke plaats in het uurwerk je welke olie het beste kan gebruiken.

Ik lees dat er wel 6 verschillende oliën nodig zijn?

Kan iemand dit in de geplaatste foto’s aangeven met de plaats en soort olie?

Het horloge dat gebruikt wordt, is een Seiko Goldfeather 25 jewels
Bij voorbaat dank.

4 likes

Hoi,

Ik ben geen seiko kenner. Ik zou het anker pas terugplaatsen net voor de balans.
De volgorde verschilt per caliber, maar als ik je een advies mag geven…

Kijk op YT watch repair channel filmpjes… die geven veel uitleg.
Respect dat je het zelf wil doen aan je horloges. Ik doe dat ook, maar ben wel op wrakken begonnen.

Succes!

1 like

Hallo Serge ,
Bedankt voor uw antwoord,
Ik lees hier regelmatig dat men zelf ook oude horloges restaureert of weer aan het lopen krijgt.
Met de kennis hier op het forum probeer ik een oude seiko weer aan de gang te krijgen liefst met de juiste olie op de juiste plaats.
Vandaar mijn vraag.

1 like

Hoewel het niet specifiek antwoord geeft op de Seiko, geeft het volgende draadje wel een mooi overzicht van oliën en waar de diverse varianten te gebruiken.

1 like

Bedankt voor uw berichtje, ik ga er naar kijken.

Misschien toch nog iemand die het precies durft aan te geven in de geplaatste foto’s

Groet Marc

Vergeet niet al die deksteentjes los te halen voordat je gaat schoonmaken, en let op, die zijn eeeerg klein.
Misschien beter om met een wat simpeler uurwerk te beginnen.

1 like

De deksteentjes zou moeten lukken maar ik geef toe het is spannend en ik heb pas rust als alles weer in elkaar zit.

1 like

Dat snap ik :grimacing:
Als ik aan wat lastigere dingen begin heb ik dat ook nog steeds hoor…

1 like

Smering van het uurwerk is volgens mij zo’n beetje het meest besproken /discutabele onderwerp onder horlogemakers. Vraag het 5 profs en je krijgt 5 verschillende antwoorden.

Ik ben geen Seiko kenner, maar als vuistregel: dunne olie op snel bewegende delen, dikkere olie op langzaam bewegende delen.
Géén olie op de anker tappen. anker pakketten hebben dan weer een speciale olie nodig.
Zoals eerder al benoemd, op YT is vast iets specifieks voor Seiko te vinden.
Heel veel succes in ieder geval.

1 like

Probeer het hier te vinden :nerd_face: :man_mechanic:
Succes
Groeten van Iwan :motorcycle:
https://myretrowatches.co.uk/seiko-data-sheets/

2 likes

Dat is een mooi onderdelen lijstje voor Seiko horloges, dank u.
Deze ga ik toch eens uitprinten en in een map bewaren.

Groet Marc

1 like

Schema’s van Seiko’s kun je op the watchsite vinden. Daar is een hele verzameling schema’s te vinden.

Ik gebruik tot nu toe dit:
Dunne olie: Moebius 9010
Dikke olie: Moebius HP1300
Vet: Moebius 8200
Ankerstenen: Moebius 941

Ik werk naar dit schema:

1 like

Dank voor het schema.

Groeten van Marc