Betrouwbaarheid heeft niet veel met het niveau van het merk te maken. De meeste merken die op een hoger niveau dan Rolex zitten zijn minder betrouwbaar dan een Rolex.
Ja, maar dat zijn merken die niet alles geautomatiseerd produceren en alleen maar heel verfijnd willen overkomen door constant reclame te maken met mensen in witte stofjassen. Bij de merken koop je een stuk meer emotie.
Je hebt nog geen enkele reden gegeven waarom de middelmatige vervanger van de 7750 deze IWC een stap hoger maakt dan een Rolex.
Uurwerk is niks aparts, afwerking van IWC is zeker niet beter om over alle andere zaken als uitstraling, restwaarde enz maar helemaal niet te praten.
TH monaco/monza en IWC Pilot zijn allemaal prachtige horloges. Ze staan ook op mijn lijstje, maar dat Rolex gevoel blijft je achtervolgen. Je krijgt geen rust als je die niet heb gekocht. Je wilt ook nieuw aanschaffen dan heb je met de rolex minste afschrijving. Dat zal het flipperen wel iets makkelijker maken.
Of het een stap hoger is wel of niet vertaalt zich achteraf in de occasionprijzen. De gewildheid bepaald of een horloge âeen stap hogerâ is, of niet.
IWC staat naar mijn mening een stuk lager op de populariteitslijst. Ja ze zijn duur(der). Maar qua merk staan ze voor mij op dezelfde likability-ladder als Omega. Zij het dat IWC simpelweg horloges heeft die meer kosten. Rolex is veel populairder en gewilder. Dat bepaal ik niet. Dat bepaald de markt.
Een belangrijke reden waarom de occasion prijzen van Rolex hoger zijn dan b.v. Omega of IWC is omdat Rolex een zeer strak beleid aanhoudt qua supply chain en selectief geselecteerde verkooppunten. Hierdoor heb je bij Rolex bijna geen âgrey marketâ prijzen die al kort na introductie een stuk lager liggen dan bij de officiele ADâs. Natuurlijk is Rolex populair, maar het beleid dat ze voeren verklaart dit voor een groot deel de occasion prijzen.
Ik neem aan dat als je het hebt over de grijze markt, dat je het hebt over nieuwe horloges. Dat daar hoge prijzen ontstaan door beperkt aanbod en/of hypes kan ik mij voorstellen. Ik zie echter het verband met de occasionmarkt niet. Daar gaat het over tweedehands en gaat het toch met name over vraag en aanbod.
De GMT M2 op #1 maar dan het liefste een ouder model met een pepsi bezel
Zo een witte explorer ziet er ook strak uit. Zo een sub is natuurlijk de standaard âFuck Offâ Rolex maar het is niets voor mij. dan zou ik eerder voor de PO 9300 chrono gaan.
Het verschil is dat je een nieuwe Rolex van 7000 euro enkel voor min of meer 7000 kunt aanschaffen, terwijl je een nieuwe Omega van 70000 euro al heel snel op de grijze markt voor 6000 euro kunt kopen. Dit vertaalt zich direct in de occassionprijzen op Chrono24, ebay, WUS, HF, etcâŠ
Ik bedoel dat IWC met alle manufacturen op een hoger niveau zitten. Ze zijn in staat om tourbillons te maken en dergelijke. Het chronograafcaliber uit de portuguese chrono classic en de spitfire zit op hetzelfde niveau als de daytona maar weer veel hoger dan het uurwerk van de sub.
En waarom dan wel ?
Nogmaals: een chrono vergelijken met een standaard uurwerk is nog vreemder dan appels met peren vergelijken als je het mij vraagt.
IWC kan van alles maken, zoals verschillende merken dat kunnen. Rolex heeft zich als merk niet op dat type uurwerken toegelegd, dat is gewoon een keuze.
IWC kan van alles maken, allemaal leuk en aardig maar heeft ook bergen problemen in de beginfase met allerlei uurwerken. Zo goed zijn ze dus niet.
Klopt. Betrouwbaarheid is niet hun sterkste kant. Maar nogmaals zegt dat niet iets over het niveau. Er zijn ook genoeg Italiaanse autoâs die op een hoger niveau zitten dan bijvoorbeeld een Duitse auto, maar of ze daarmee betrouwbaarder zijn is nog maar de vraag.
Vanwege betrouwbaarheid en grootte van de kasten heb ik nooit een IWC gekocht, maar ik blijf het een fascinerend merk vinden.
Wat mij betreft zegt betrouwbaarheid wel een heleboel over het niveau. Maar ik snap je punt als je het vergelijkt met autoâs. IWC maakt prachtige uurwerken in de dure (onbetaalbare) modellen maar de onderkant vind ik echt niets aparts. En als die dan ook nog eens niet zo betrouwbaar zijn kunnen ze zich echt niet meten met een Daytona. Uurwerk is perfect en storingsvrij.
Je denkt zeker dat ik daar iets negatiefs mee bedoel. Allesbehalve.
Hij ziet er inderdaad super clean uit zo. Klasse!
Volgens mij kijk je dan niet bij de goede grijze dealers.
Rolex neemt direct actie als ze er achter komen dat een dealer nieuwe horloges buiten de door Rolex gedefinieerde prijsmarges verkoopt. Ze kunnen hierdoor AD status verliezen.
De grijze markt zit bepaald niet zonder voorraad, dus ik geloof niet dat het werkt dan.