Gezien ik jarenlang fervente verzamelaar was van Seiko’s, vind ik toch dat er minstens 1 Seiko moet zitten in mijn nieuwe collectie.
De vraag van 1 miljoen is natuurlijk : welk model ???
Ter info : de huidige collectie bestaat voornamelijk uit sportieve chrono’s uit het middensegment (2500 - 6000 euro) en één dresser. Een duiker is er nog niet, maar ik kijk momenteel wel heel erg naar een Longines Legend Diver (en ooit wil ik mss een Sub ND toevoegen),
Budget stel ik op max. 3000 euro … al is dit louter theoretisch.
Moet volgens mij (véél) goedkoper kunnen
Momenteel denk ik oa aan een SKX007, New Turtle, Sumo, MM300 … maw de ‘iconen’ (die ik ook allemaal al ooit gehad heb). Doch ook de nieuwe LE Presages (SRQ019 & SRQ021) kunnen me wel bekoren.
Grand Seiko’s zeggen me dan weer minder.
Dus … moesten jullie 1 Seiko moeten/mogen toevoegen aan je droomcollectie, welke wordt het dan.
Welk horloge symboliseert het merk Seiko (cfr. de Speedmaster bij Omega, de Navitimer bij Breitling, de Monaco bij Tag Heuer, etc …) ???
Ik zou voor de SARB035 gaan. Wat een prachtig horloge dat veel van de GS weg heeft.
Maar, wel boven dit budget, de mooiste vind ik toch de GS springdrive Snowflake.
Als het over Seiko gaat, heb ik het méér voor de dress-watches, dus geen divers en dergelijke.
M’n persoonlijke top-keus is dan (in aflopende volgorde en rekening houdend met de prijs):
Iets heel anders dan je vraagt, juist niet een Seiko icoon. Maar dat maakt deze juist een stuk meer zeldzamer en bijzonder dan de andere seiko duikers. En juist als je er maar 1 hebt zou ik iets meer exotisch kiezen. Vind het bezel ontwerp erg geslaagd. Samurai:
Je hebt zoveel Seiko`s gehad. En bijna in elke prijscategorie. Dan moet je dat toch weten? Welk model is het langst geproduceerd (al dan niet onder steeds nieuwere ref.nr.)
Ik begrijp nog steeds niet hoe je het ene moment een mega-Seikoholic kunt zijn en het andere moment helemaal geen Seiko’s meer kunt hebben en 't alleen nog maar zoekt in het premiumgeprijstde segment, waar de meerwaarde 'm vooral zit in het logootje op de plaat en een paar juichende fanboys op HF… Oh, dacht ik dit nou alleen of heb ik dit ook echt getypt…? Oeps
Nee maar, alle gekheid… moelijke vraag.
Aan de ene kant symboliseert de SKX007 voor mij eigenlijk precies wat Seiko duikers zo leuk maakt. Namelijk: een onderscheidend en herkenbaar ontwerp, super functioneel, onverwoestbaar, een extreem lage aanschafprijs, minimale onderhoudskosten en ook nog eens waardevast. Eigenlijk bestaat er gewoon geen beter horloge dan dit.
Aan de andere kant heeft de MM300 natuurlijk een veel hoger ‘grail-gehalte’. Superklok met heel veel uitstraling voor een nog enigszins acceptabele prijs.
En tja, er zit nog zoveel tussenin. Maar ook in de GS-lijn zitten natuurlijk echt juweeltjes. En dan heb je echt het beste van het beste…
Of gewoon deze, natuurlijk. Over iconen gesproken.
Bedankt voor alle reactie so far … toch al een paar tendensen merkbaar
Nee eigenlijk absoluut niet … mss juist omdat ik er al zoveel heb gehad.
Er één uithalen is voor mij heel moeilijk …
Tja, een mens zit soms raar in elkaar hé … ik kan idd nogal switches en vaak tss uitersten … heb dit niet alleen met horloges … SWMBO wordt er soms gek van
Hoe mensen een bepaald horloge percipiëren laat mij eigenlijk koud, voor mij is het absoluut geen status symbool of iets om mee te patsen … ik kan evenveel genieten van een sub 100 euro Seiko 5’je als van mijn Speedy. Het één sluit het ander niet uit IMHO.
Mss juist daarom dat ik toch ook 1 Seiko in de verzameling wil
Wilde ook de 6105 noemen. Dat is voor mij toch wel het icoon van Seiko sinds jaar en dag.
Tuurlijk, als je nieuw/modern wilt gaan, dan zijn de SKX007 of MM300 onmisbaar. Maar de 6105 staat daar boven IMHO, gevolgd door de echte turtle: de 6309