Mijn eerste GS was een quartz model met champagne wijzerplaat. Omdat ik een stapje hoger wilde, heb ik die verkocht en heb een 42mm automaat GS met zwarte plaat gekocht. Die bevalt zeer goed en blijft.
Maar ik mis de champagne wijzerplaat. En wil graag een springdrive GS.
In mijn zoektocht had ik de volgende 3 kanshebbers: SBGA201 (modeljaar 2017), SBGA 373 (modeljaar 2018) en SBGA437 (modeljaar 2021). Dus alle 3 met Grand Seiko bovenin de wijzerplaat. En alle 3 met het 9R65 springdrive caliber, met 72 uur gangreserve. En allemaal met een gangreserve indicator op de wijzerplaat (ruitenwisser/sneeuwschuiver).
De SBGA 437 valt in principe af vanwege de -in mijn ogen- simpele gangreserve indicator op de wijzerplaat. Daarnaast lijkt de champagne teint wat lichter.
Blijven er 2 over met volgende +/- (aankoopprijs nieuw ongeveer gelijk bij Japanse aanbieders ongeveer 3,9k incl kosten):
SBGA201:
PLUS 41 mm wat net wat beter bij mijn iets dikkere pols past
MIN secondewijzer zilver
SBGA373
PLUS blauwe secondewijzer
MIN 40mm, dus ietsje kleiner dan de 201
MIN 44GS kast (deze is uiteraard schitterend, maar o zo kwetsbaar. Mijn quartz GS had ook een 44GSD kast, en ondanks zeer zuinig dragen zie je er al snel alles op)
Hebben jullie nog aanvullende zaken waar ik niet aan heb gedacht?
De 201 all the way. De klassieke vloeiende kastvorm is het mooist imo als ook de band en de indices. Blauwe secondewijzer is leuk maar maakt 'm wat sportiever. Ik vind het totale pakket van de 201 juist perfect in balans en symbiose.
Ik zou voor deze gaan denk ik. Ik vind de 44GS kast supermooi. Belangrijker nog is dat bij de SBGA373 de dial voor mij beter in verhouding is. Dit omdat de minutenaanduidingen net ietsjes verder zijn uitgerekt richting het centrum en de "Japan … " omschrijving er boven zit in plaats van eronder. Ook vind ik de uurmarkering op de 12 mooier en vind ik de geblauwde wijzer echt een toevoeging wat kleur betreft.
Zou me niks verbazen als ze dezelfde uur- en minuutwijzers hebben. De kast van de 201 is wat groter en de minuutstreepjes wat korter.
Maar je hebt zeker een punt, maatje langer was mooier geweest.
Ik zou persoonlijk voor de 373 kiezen. Die blauwe secondewijzer doet het hem voor mij. Daarnaast vind ik de subtielere indices echt een stuk verfijnder dan op de 201. En als derde vind ik de gangreserve indicator op de 373 mooier omdat die wat meer wegvalt waardoor het geheel wat eleganter overkomt.