Welke toevoegen (denkproces) #vakantiebezigheid

Ik ben bezig (zoals zo vaak😊) om mijn collectie weer is op de schop te gooien. Rode draad blijft toch wel allround (sportieve) horloges, niet te formeel. Merk is hoofdzakelijk Rolex en af en toe uitstapje naar iwc, Jaeger of omega.

Op dit moment ben ik tot hier gekomen:

Rolex 16610, 2011 laatste serie
Rolex 116400, 2019, gisteren ongedragen mogen ontvangen en ook 1 vd laatste geleverd
Rolex 18039, 1982, is nu bij service center maar gaat waarschijnlijk toch weg (koper is reeds present)
Rolex 116900, 2018

Ik wil er nog 1 toevoegen. Mijn doel is om wat variatie (kleur, wijzerset, soort band etc) te krijgen dus wellicht nu echt een ander merk toevoegen al heb ik een zoeker geplaatst voor een blauwe dj41🤔

Budget rond 6-6.5k

Ik overweeg nu de volgende modellen (used in mint conditie of nieuw indien haalbaar):

  • zenith defy Classic , blauw titanium band
  • Jaeger polaris date op rubber
  • rolex dj41 blauw, smooth bezel op jubilee

Ik hoor graag jullie overwegingen, wellicht brengen jullie mij op ideeën van horloges die ik nu niet op mijn radar heb. Nog een kleine toevoeging. Gezien mijn substantiële gewichtsverlies is maat 41/42 , uiteraard afhankelijk van model en lug to lug de Max. Dit is zeer spijtig gezien ik fervent fan ben van Panerai en ik 2 hele mooie pam’s (233, 243) met pijn in mijn hart heb moeten laten gaan. Persoonlijk moet Panerai voor mij 44mm zijn dus geen interesse in de 42mm varianten.

Dank alvast

1 like

Zo maar een gek idee; wellicht een Minerva? :wink:

1 like

Als die er dan nog is🤩

1 like

Grand Seiko!

1 like

Een Panerai misschien? Of de Zenith in skeleton, of een fluted DJ. Je hebt al veel Rolexen die op elkaar lijken en wat je wilt toevoegen is ook niet echt anders. Moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar je zegt dat je variatie zoekt. Als je toch in dezelfde categorie wil blijven dan zou ik persoonlijk voor een Explorer (1) gaan.

Glashutte seventies op rubber?

3 likes

Wellicht een toelichting op variatie voor mij, dit kan zijn:

  • toepassing (vrije tijd vs werk)
  • kleur wijzerplaat
  • wijzerset (Mercedes wijzer tov rechte wijzers)
  • band, oyster, jubilee, rubber, pcl etc

Op dit moment heeft de 16610 overlap met de 116900 ivm mercedes wijzer maar toch wel wezenlijk ander horloge. De milgauss en de airking hebben dezelfde kast maar daar houdt de vergelijking op. Variatie is voor mij niet perse een ander merk.

Zoals gezegd Panerai voor mij geen optie meer. Zenith zeker wel. De genoemde defy en ook de jlcpolaris vind ik toch wel heel anders dan mijn huidige collectie , zo zie je maar dat iedereen er anders naar kijkt en dat helpt met de inzichten!

Thanks

My bad, stukje over Panerai niet gelezen. De “normale” Zenith is zeker ook al anders dan je collectie. Je wil absoluut geen vintage of pre-owned? Daar is dit budget wel interessant voor.

GS met goudbruine dial? :wink:

Volgens mij heb je de blauwe variant daarvan al eens gehad.

1 like

Zeker wel. Pre-owned recent model dan mint.

Vintage afhankelijk van wat het is. Dan neig ik snel naar iets uit mijn bouwjaar 1972 en dan heeft mint een andere betekenis😂

Klopt. Ik vond de GS een prachtig horloge maar ik betrapte mezelf erop dat ik vanzelf een andere uit de doos haalde. Ik vermoed dat branding veel bij mij doet. Zeer kortzichtig van mijzelf maar ik vermoed dat meerdere hier last van hebben echter lastig om te bekennen.

Ik vond mij GS wellicht wel het mooist afgewerkte horloge wat ik in mijn bezit heb gehad maar ik miste de vonk, het vuur. Het rare is dat in tegenstelling met velen helemaal blij word als ik de airking omdoe.

Ik ga zeker grand Seiko bekijken want de vonk kan ook aan het specifieke model gelegen hebben want de kwaliteit en afwerking zijn overduidelijk top!

3 likes

Makkelijk… een Yachtmaster natuurlijk! Gezien het budget een vroege 16622 met een zilveren wijzerplaat. Kun je je budget nog wat oprekken dan behoort een blauwe 116622 eveneens tot je mogelijkheden.

Toeval of niet ik heb die al meerdere keren overwogen. Er staat een mooie bij avw en bij local-time. Ik zou dan op zeker toch voor een blauwe plaat willen gaan want wil geen 3 lichte wijzerplaten (de hfle 19 komt er ook nog aan🤩). Twijfel is een derde horloge met eenzelfde wijzerset en 2 met eenzelfde indices (sub en ym)

Deze zit zeker in mijn gedachten!

2 likes

Dat idee had ik al! :grin: De blauwe heb ik ook gehad en is echt prachtig. Met de komst van de 126334 met blauwe wijzerplaat en Oyster echter te veel overlap en verkocht. Vervolgens binnen een paar weken toch weer een terug gekocht met de zilveren wijzerplaat. :smile:

De 116900 is trouwens ook een gaaf horloge. Die staat hoog op mijn verlanglijstje. Overlap met de Submariner is gering, met de zojuist verworven Explorer daarentegen… :thinking:

Mijn overweging was ook explorer of airking. Tegen de stroom in koos ik de airking. Dat beetje eigenwijsheid en de voor mij wat toffere kast had de doorslag.

Ik zie zelf de airking en de explorer niet in 1 collectie.

De ym is mooi. De grijze wellicht wat flets maar in real live mooi, sportief, ingetogen met beetje bling :star_struck:

Ik heb uiteindelijk besloten om de witte milgauss te kiezen voor de lichte wijzerplaat. Wederom die voor mij zeer comforabele kast, afwijkende wijzerset en een (beetje) pop en bling.

Keuzes, keuzes, allemaal luxe problemen uiteraard en een voorrecht om mee te maken.

1 like

Tja… dan maar een blauwe YM 116622 of een blauwe 126300 op jubilee. Er zit niets anders op… :yum:

1 like

Die jlc polaris date zit ook hoog in mijn gedachten!

Je hebt geen Chrono toch?

Dan zou ik een Zenith El Primero nemen.
38mm maar met lange lugs. Draagt als een 39mm.
Afhankelijk van het bandje is het netter of sportiever.

Anders een IWC Portugieser Chrono of “8 days” in het blauw?

2 likes

Die zenith vind ik prachtig en zoals gezegd ik heb nog geen chrono echter ik wil geen lichte plaat meer toevoegen. Deze is er toch ook in het blauw? Of wordt het dan direct 42mm.

Iwc 8 days in blauw :star_struck::star_struck::star_struck: maar ik vermoed niet binnen mijn budget te krijgen. Maar ik had deze onterecht niet meer in mijn vizier! Thanks

De Zenith is er ook in blauw 38mm!

En voor het idee:

https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/vagebond.attachments/steinershop/c2dba1/40ee72792a86f68c.jpg

3 likes