Goedemorgen,
Mentor-maandag?
Goedemorgen… De nieuwe (thuis)werk week is weer begonnen met deze Hi-Beat klassieker.
Hij staat momenteel in het blauwe gedeelte maar misschien ben ik toch wel gek hem weg te doen… Vintage blijft toch heerlijk om te dragen.
Niet super oud maar bijzonder, het eerste radio gestuurde horloge van Citizen met ook zonnecellen. Uit 1996. Met dikke plastic antenne aan de zijkant omdat ze op dat moment nog niet de antenne in de metalen kast konden integreren. Is bij mijn weten nog nooit uit elkaar geweest. Daarvoor had je wel de versies met alleen batterij voeding.
Beauty!
Mooi uurwerk!
Vandaag hier ook een oudje met een minder bekend merk en een niet zo bekend uurwerk:
Deze RENOV, met een (zeldzaam?) Jeambrun PS 31 Kaliber wat qua configuratie trouwens best veel lijkt op het Henzi & Pfaff uurwerk een paar postjes eerder van @diashock.
Afgaande op de Ranfft documentatie van het Jeambrun uurwerk is de Renov uit de jaren '60. Met het voor die tijd normale, maar tegenwoordig wat kleine maatje van 33mm. Maar daar zit ik niet mee, het is nu eenmaal een vintage horloge.
Voor de in de technische data geïnteresseerden ook nog maar even de Ranfft gegevens:
Ik ben nog even aan het spitten geweest naar de merkgeschiedenis van dit horloge en daar komt via Google niet veel uit, behalve een wat onduidelijk dameshorloge van dat merk op eBay.
De onvolprezen merkendatabase van Mikrolisk geeft echter wat meer geheimen prijs.
Als we Mikrolisk starten en ‘RENOV’ intypen in de zoekbalk krijg je dit te zien:
Van Constructa AG als zodanig is niet veel terug te vinden, behalve dat het bedrijf in 2006 in liquidatie is gegaan.
Kijken we echter wat verder op de lijst dan zien we bij Constructa zelf (het 7e merk in het bovenstaande lijstje) dat het niet een zelfstandige onderneming was maar deel uitmaakte van het concern van Georges Ducommun.
Dat is een naam die mij als horlogemerk niet veel zegt, maar als je dan Georges Ducommun invoert bij Mikrolisk krijg je een merkenlijst te zien, waaruit blijkt dat meneer Ducommun een echte tycoon moet zijn geweest in de Zwitserse horlogerie.
Mikrolisk geeft wel 3 pagina’s met aan Ducommun verbonden merken, waaronder DOXA en ook Mondaine. Op het eerste plaatje hieronder alleen de eerste pagina van de Ducommun lijst, daaronder een stukje uit die lijst waarin alleen de Doxa vermeldingen worden getoond. Alleen Doxa was blijkbaar al een concern op zich. Doxa mag, zeker voor die tijd, de jaren '50, toch gezien worden als een van de kwalitatief hoger geklasseerde merken in de horlogewereld. En Mondaine is ook heden ten dage zeker geen onbekende gebleven.
Zo zie je, mijn eenvoudige RENOV, zoals zoveel van de horloges in mijn collectie afkomstig uit de ‘rommelbak’, blijkt uiteindelijk toch nog familie van behoorlijk gerenommeerde komaf te zijn.
Ter afsluiting van dit stukje geschiedenis hier een linkje naar het verhaal van Georges Ducommun.
[History – Doxa Watches EU]