Apart ! Wist niet dat Mont blanc al in die tijd ( laat 70 - begin 80 ? ) al in de horloge markt zat. Ik dacht pas sinds Richemont.
Dankjewel. Met mobiel gemaakt. Het verbaast me ook wat je er allemaal mee kan.
Heel mooi!
@ElderRuwy
En weer zo’n leuke Velona 1800. Ze blijven mooi, zeker ook door het voor die tijd best wel ‘volwassen’ formaat. Ik kende tot nu toe alleen de blauwe, maar een witte is ook mooi!
Wat een mooie! Jaloers!
Dank je! . Is trouwens 1 van de 2 velona’s die ik heb. De 2e is een dingetje van 12x15mm; niet echt geschikt om te dragen. Beiden hebben bergen met emotionele waarde, dus die zullen nooit weg gaan
En stiekem is hij een beetje creme wit, niet echt wit-wit
Mooi man!
helemaal mee eens! Geweldig
Veel plezier met je NA
Dat wit kleurt echt heel mooi
Lijkt wel bijna porselein.
Dat kan kloppen, want het is geëmailleerd.
Ah dus toch, heel fraai!
Nu toch de doos met oudjes openstaat, voor vandaag maar eens deze uitgezocht:
Bimesa. Zwitsers. AS1680 automatisch uurwerk, jaren '60.
In deze stijl zijn er in die tijd natuurlijk honderden gemaakt door de diverse (vele) Zwitserse fabrikanten, juweliers en handelshuizen, maar dit exemplaar heeft toch iets exotisch.
Op de wijzerplaat staat: 61 juwels (!) 61? Waar zijn die dan allemaal voor?
Volgens Ranfft heeft het AS 1680 caliber maximaal 25 steentjes.
Waar zitten die andere 36 juwelen dan?
Als je het horloge open maakt en het uurwerk nauwkeurig bekijkt kom je er achter!
Bij de brug waar het automaatgedeelte met de rotor zit, zie je (rechts naast het balanswiel) een tandwieltje zitten dat de verbinding vormt tussen het automaat deel en het feitelijke opwindmechaniek.
Het zijn er eigenlijk 2, het 2e tandwieltje zit onder de brug en is veel moeilijker te zien. Beide tandwieltjes zijn rondom voorzien van een heleboel robijntjes. Het nut hiervan is mij volstrekt onduidelijk. Volgens mij alleen gedaan om ‘61 juwels’ te kunnen vermelden. Maar het staat wel sjiek natuurlijk, zoveel steentjes. Leuk toch, zo’n exootje?
Hieronder nog een linkje naar een mooie datasheet van het AS Schild uurwerkje dat ik bij het zoeken naar de gegevens van dit horloge tegen kwam.
AS 1680.pdf (1,5 MB)
En tot slot nog een afbeelding van wat Mikrolisk weet over het merk Bimesa uit het prachtige Zwitserse barok stadje Solothurn, waar ooit ook het mooie merk Roamer gevestigd was. Roamer bestaat in een gemoderniseerde opzet nog steeds. Bimesa is, vrees ik, een van de zeer vele Zwitserse horlogemerken uit die periode die door de tand des tijds en de de Quartz horloges ten onder zijn gegaan.
Edit:
Bij het spitten in Google kwam ik ook nog deze tegen:
Vrijwel identiek van uiterlijk, maar nu met ‘slechts’ 41 steentjes… Zeker poor man’s uitvoerig

.
Fraaie 12😋
Ik ook niet, deze komt idd uit 70-79. Had weinig tijd om er onderzoek naar te doen, hij was net geserviced en er was gewild, zou ik teveel betaald hebben denken jullie ? Heb hem net gekocht voor 270 euro… was wel een gokje waard dacht ik…
(Ook voor @Jomu123 )
Hier gaat het om een Mont-Blanc (met streepje), een oud merk dat niet meer bestaat.
De moderne MontBlanc (ook bekend van de pennen), die je in “wat dragen we vandaag” ziet, heeft dus niets met deze vintage Mont-Blanc te maken.
Twee mooie merken overigens (maar €270 is voor een Mont-Blanc m.i. echt teveel)