NA Lanco 13262 skindiver

Wat zijn ze toch leuk die jaren ’70 skindivers. Moeilijk om te laten liggen, zeker als de bezel nog puntgaaf is !

Dus ja, weer een NA, ditmaal over het ooit grootste horlogemerk ter wereld Lanco.

Twee delen : Het bedrijf en de NA.

In 1873 bouwt Johann Kottmann in Langendorf een ebauchefabriek. De onderneming heeft tachtig werknemers en krijgt in 1879 de naam Uhrenfabrik Langendorf SA en produceert sindsdien ook horloges.

Uhrenfabrik Langendorf S.A.
1  Lanco

De bedrijfsvoering is ongelukkig en al in 1880 gaat het zo slecht met de onderneming dat een faillissement niet ver weg is. Zoon Karl Kottmann reorganiseert drastisch en begint met scholing en huisvesting van het personeel om de kwaliteit van arbeid en product te verhogen.

Het tij keert en in 1881 heeft de onderneming zo’n tweehonderd werknemers. De productie wordt gemechaniseerd en neemt snel toe.

Rond 1887 is het bedrijf niet meer afhankelijk van toeleveranciers en produceert het bijna alle onderdelen zelf.

Na overlijden van Karl Kottmann in 1890 verandert de naam van het bedrijf in Langendorf Watch Company

Langendorf Watch Company advertentie

Het bedrijf is inmiddels een grote leverancier van horlogeonderdelen en calibers en telt zo’n duizend medewerkers. Het is dan de grootste horlogeproducent ter wereld.

De horloges werden verkocht onder de naam “Langendorf”, “Aliada", “Barracuda”, “Botofogo”, “Broadway Limited”, “Carex”, “Cavalier”, “Colorado”, “Conversival”, “Corvair”, “Elitas”, “Eldorf”, “Fon”, “Fone”, “Fono”, “Golden Gate”, “Grandt”, “Grete”, “Gretchen”, “Isotechnic”, “Lanco”, “Lancet”, “Lancoeconomic”, “Lancofon”, “Lancofono”, “Lanco-matic”, “Lancophon”, “Lancophone”, “Lancophono”, “Lancora”, “Lancyl”, “Larex”, “Lasco”, “Lawrex”, “Laxico”, “Lasco”, “Lizano”, “Lonville”“LWC”, “L.W.Co”, “Pacific”, “Stratford”, “Transpacific” en “Valogene”.

Vanaf de jaren ’30 worden de horloges in de VS verkocht onder de naam Lonville.

Dit merk maakt sinds 2007 een doorstart in de VS, waar het in kleine oplages horloges produceert.

Link: www.lonville.com

Lonville horloge voor de VS markt
3 lanco

Volgens sommige websites wordt de merknaam Lanco in 1951 geregistreerd, maar ik vind ook Lanco advertenties uit de jaren ’40. Volgens Mikrolisk werd de merknaam Lanco in 1941 in de VS geregistreerd, tien jaar ouder dan 1951 in elk geval.

Lanco logo 1941
bildmarke_hrodman2

In de jaren ’50 en ’60 maakt Lanco uitstekende chronometer calibers. Lanco’s staan nog steeds bekend om de zeer goede kwaliteit en gedetailleerde afwerking.

Lanco model 11 deluxe caliber 1222 - jaren ‘50

Rond 1964 komt de klad weer in de bedrijfsvoering en sluit de onderneming zich aan bij een conglomeraat van horlogefabrikanten, de “Schweizerischen Gesellschaft für Uhrenindustrie AG” (SGU).

Eind jaren ’60 stopt de productie van Lanco horloges. Maar van 1971 tot ongeveer 1980 werden er weer Lanco’s geproduceerd.

De in deze periode geproduceerde Lanco’s zijn modern en innovatief. De horloges zijn voor die periode relatief groot en gewild bij verzamelaars.

Lanco Barracuda caliber 1145

Lanco Club 77

Lanco chronograph

In 1971 is het gedaan met de zelfstandigheid en wordt het bedrijf overgenomen door de Omega-Tissot-Groep SSIH (Société Suisse pour l’Industrie Horlogère SA).

In 1973, precies honderd jaar na de oprichting van Uhrenfabrik Langendorf, houdt het bedrijf op te bestaan.

De merknaam Lanco ging over naar SSIH-dochter Aetos Watch Company.

De Lanco-fabriek bestaat nog. Het complex werd in 1977 heropend als winkelcentrum.

Toen SSIH zelf in de problemen kwam, werd in 1981 de merknaam Lanco verkocht.

Sinds 1998 verkoopt S.Bacher & Company, onder licensie van de Swatch Group weer Lanco horloges in Zuid Afrika.

Lanco horloge van S.Bacher & Company, Zuid Afrika

De NA

Mijn NA komt uit de nadagen van Lanco, uit de tijd dat het merk in handen is van SSIH, de Omega-Tissot-Groep, ergens tussen 1970 en 1980.

Het is een skindiver (5 Bar WR) met op het deksel de tekst single tested, geen idee wat hiermee bedoeld wordt.

Het is me nog niet gelukt het deksel te openen, het caliber van deze 17 steens handwinder is zodoende nog even onbekend. De diameter zonder kroon is een royale 39 millimeter en de dikte is 11 millimeter. De bandaanzet is 22 millimeter.

Wat direct opvalt zijn de opgelegde chromen 12, 6 en 9 markers met een prachtig font. Ook de striping tussen 9 en 3 uur en de gestreepte uurmarkers vallen op.

Het horloge heeft ondanks de drukte een uitgebalanceerd en verzorgd ontwerp, mede dankzij de rode dots voor de lume achter de uurmarkers.

De witte secondenwijzer en de puntgave lunette maken het helemaal af. Ik ga ervan uit dat de tropicband niet origineel is.

Wat verder opvalt is de kastvorm die op 6 en 12 uur helemaal vlak is.

Alles bij elkaar een geweldig leuk horloge. Heerlijk vintage. Heerlijke hobby !

Bedankt voor het lezen.

en nog even het whristshot

20200930_213356

46 likes

Top verhaal en mooie horloges!

1 like

Wat een gaaf verslag man. Heerlijke read op de late avond. Leuk horloge ook! Met origineel doosje gevonden, zo te zien? Gefeliciteerd met de NA, een mooie toevoeging voor de collectie.

1 like

Ubercool deze aanwinst, mooie toelichting ook :+1:

1 like

Schitterend verhaal :ok_hand:t2: Dank voor het delen. Gefeliciteerd

1 like

Blitse aanwinst!

1 like

Heel mooi allemaal! :+1:

1 like

Gaaf horloge met de wijzerplaat nog in topstaat!
Mooi stukje historie! Lanco heeft ook het, bij mijn weten, enige horlogeuurwerk met wekker dat je met 1 kron kunt bedienen ontwikkeld!
Kan niet wachten tot de mijne terug is van de horlogemaker!

2 likes

Leuk ding, vooral de indices zien er goed uit. Voor nu te lang om te lezen, dat doe ik later wel :hugs:

1 like

Heerlijk verhaal over een mooi merk, gefeliciteerd met je prachtige aanwinst :star_struck:

1 like

Mooi stukje historie en hele mooie aanwinst! :smile: :+1:

1 like

Mooie aanwinst, en bedankt voor het delen:+1: :star_struck:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Fraaie aanwinst :ok_hand: en het leuke verhaal erbij. Weer wat geleerd :slightly_smiling_face:

1 like

Heel leuk verhaal, erg leerzaam.
En ik heb net twee lanco’s weer aan de praat gekregen.

Een club77 (ook al zal deze niet veel clubs gaan zien komende tiid)

Een eentje om te Naval-staren tijdens COVID-19:

Dank voor het delen.

5 likes

=update=
Het caliber is bekend.
Het gaat om een 17 steens penanker EB 8811 van Ebauches Bettlach.
Vanaf midden jaren '60 zo’n tien jaar lang het meest gebruikte Zwitserse caliber.

4 likes

…welke je het best met fluwelen handschoenen behandeld Sybren ze zijn nogal breekbaar :confounded:,wel een prachtexemplaar die skin :clap: :clap:

1 like

Werkte die aanpak in die tijd? Dat is wel een serieus debiele wildgroei aan namen die je toch onmogelijk allemaal kunt vestigen en ondersteunen. Vreemde bedrijfsvoering.

Doet me denken aan de Nivada Grenchen Antarctic 35mm. Dat is geen skindiver en meer mijn genre, maar een mooie letter.

Ik was benieuwd en heb eens even een licht opgestoken op Chrono24. Ik kwam het volgende tegen, geschat op ca. 1985 hetgeen misschien niet helemaal klopt met jouw zoekwerk. Wel ook een lekker creatief horloge. Bijzondere gefaceteerde basiskast (past helemaal in de huidige tijdsgeest) en een two-tone accent met een bezel die ook idiosyncratisch van vorm is. Dat element doet me een beetje Michel Herbelin aan. Het leuke is dus dat het merk zich tot laat in de geschiedenis na vele omvormingen zeker creatief heeft geprofileerd.