Welke vintage draag je vandaag? Deel XII

Dat komt omdat je zelf ouder wordt. Voor mij is alles van voordat ik geboren werd vintage; alles daarna al gauw niet omdat ik die tijd zelf heb meegemaakt. Maar voor de volgende generatie kan iets van 2000 prima vintage worden.
Het lijkt mij daarom goed om gewoon 25 jaar te hanteren, of voor mijn part 40 jaar; maar je moet geen einddatum hanteren voor wat vintage mag worden omdat je dan voor de volgende generatie zit te bepalen wat zij vintage mogen vinden.

4 likes

Mijn gevoel zegt tussen de 25 en 40 jaar youngtimer, ouder dan 40 is vintage.

Overigens vind ik dat in zijn algemeenheid spullen soms wel erg snel het label vintage krijgen.

4 likes

Dat was denk ik eentje van mij.

17 likes

Helemaal mee eens! Voor mij zou vintage ook ‘van vóór 1980’ mogen betekenen. Of in ieder geval 40 jaar of meer oud.

Met dat ‘zooitje’ zal het wel mee gaan vallen, maar ik denk dat twee categorieën, vintage en modern, voldoende is. Eigenlijk drie categorieën want we kennen ook nog het begrip ‘antiek’ voor een ouderdom van 100 jaar of meer.
Het horloge dat @Proenski als voorbeeld laat zien is in mijn beleving een modern horloge.
Deze:

een Engelse M.H. Tobias uit ca. 1970, zou je dan antiek mogen noemen,
net zoals dit Thiel polshorloge uit 1915.

11 likes

Eigenlijk drie dan:

Vintage > 40 jaar
Youngtimer >25 < 40 jaar
Modern alles onder de 25 jaar

Akkoord allemaal? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dit horloge siert vandaag niet mijn pols, want dit is een heimwee-post! Ik mis deze Certo ('40s) nog vaak. Hij woont al een halfjaar of zo in Spanje.

36 likes

Jeroen, je was me voor met je eindconclusie, ik was nog aan het editen met een paar voorbeeldjes. In mijn opinie, en dan ga ik ook met jou mee, zou het dan vier categorieën moeten zijn:
Antiek (100 jaar), Vintage (40 jaar), Youngtimer (25 jaar) en Modern (alles onder de 25 jaar).

Maar zoals al eerder gezegd, het schuift met de leeftijd van de beoordelaar natuurlijk constant op.
Ik vind het niet echt een halszaak, eerlijk gezegd, maar als jullie daar straks lekker van slapen ga ik ook akkoord met jou… :slight_smile:

image

image

1 like

Prachtige IWC!

1 like

Eerlijk gezegd ik ook niet hoor maar het begrip geeft wat stof tot nadenken.

Antiek? Dat zullen dan veelal klokken zijn vermoed ik zo en een enkele trench watch?

2 likes

Wie doet er dan ook zo’n beauty weg! Ik kan me je spijt goed voorstellen.

Jawel, maar ook zakhorloges, en dat zijn toch ook horloges. En niet alle vroege polshorloges zijn trenchwatches, zoals bijvoorbeeld de Thiel die ik liet zien, dat was denk ik bedoeld als dames(pols)horloge. We hebben het hier uitdrukkelijk niet over klokken.

"Ieder zijn meug,
Zei de boer.
En hij (deed iets met)
zijn zeug.
Op de keukenvloer."

4 likes

Er lag een pak radium op, om bang van te worden :slight_smile:

2 likes

Antiek is duidelijk niet mijn expertise. Ik denk dat mijn oudste horloge uit de jaren 50 is. Een Leijona, dat dan weer wel :wink:

1 like

Oh ja, wow, maar dan hoef je 'm toch niet te dragen?

Zo heb ik er ook nog wel een, trouwens deze is een paar jaar geleden keurig geserviced door de @vouwfietser. En die kan het weten, want het werken met stralingsapparatuur is zijn vak (had ik begrepen toch André?). Wel met de nodige voorzichtigheid en voorzorgsmaatregelen, neem ik aan.
Toen hij met zijn geigerteller apparaatje deze Largosa ging meten, sloeg de wijzer in de hoek!
Ik draag deze ook niet, hij staat mooi te wezen bij de andere bulls eyes in een vitrinetje in mijn boekenkast. Daar zit nog wel meer radium spul tussen, maar op die afstand en ook nog een stuk glas ervoor is het effect van de straling te verwaarlozen. En ik ga er niet dagelijks mee lopen rommelen.

22 likes

Ja, klopt, die was het!

1 like

Is die hele ring op de wijzerplaat voorzien van lume?

1 like

43 likes

Okay ik zal nix meer posten van 1985 1990 heren.
:see_no_evil:

Oud genoeg :wink:

22 likes

Mag wel, we noemen het alleen een youngtimer nu :wink:

1 like

Mooie combinatie ,super dial :ok_hand: