Avondrood
Ja!
En vroeger vonden ze het heel gezond hoor!
Facts About Radium | Live Science
[Radium Girls - Wikipedia]
Echt ongevaarlijk is het dus niet, nee. Maar in onze werkomgeving als hobby horlogeverzamelaars volstaat het om er voorzichtig mee om te gaan. Niet direct aanraken, contact met de mond vermijden. handschoenen, mondkapje en veel handen wassen. Oppassen met losse / losgeraakte deeltjes. Kortom: afblijven!
De straling bij het incidenteel dragen van een met radium gelumed horloge is te verwaarlozen, aan de achterkant van het horloge, is , op de huid de straling prachtisch nul. Aan de voorkant, voorbij het glas aan de buitenzijde trouwens ook.
Ik had van @singlehoesjes een Kelton (Timex) penanker gekregen die niet goed liep.
Of eigenlijk liep ie wel goed, maar na een kwartiertje zou hij stilstaan en Peter dacht dat het een kwestie van schoonmaken zou zijn.
Ik dacht dat in eerste instantie ook, maar het bleek toch gecompliceerder te liggen.
Dit is een latere Kelton en die hebben een bladveertje als clickspring en deze bladveertjes verslijten waardoor het uurwerk niet meer opgewonden kan worden. De veertrommel draait gewoon terug. Het “grappige” was dat bij deze wel een paar clicks kon worden opgewonden, dus dat verklaart het kwartiertje lopen van het uurwerk.
Ik heb in mijn rommelbox bij de Timexen heel toevallig nog een half uurwerk gevonden met zo’n zelfde clickspring, alleen was deze nog in goede staat.
Ik heb die in het uurwerk van de Kelton gezet en hij liep weer. Toch maar even de boel schoongemaakt en hij lijkt nu al een paar uur goed te lopen.
Het klinkt nu simpel om die clickspring even over te zetten, maar dat was het niet. Een Timex is echt een kl*teding om aan te werken.
Enfin, dit is ie geworden.
Chapeau! En dank voor het delen van je kennis!
Fijn dat het gelukt is.
Hij ziet er ook meteen al een stuk mooier uit dan toen ik hem nog had.
Ja, hetzelfde uurwerk. Maar de jouwe kan best een andere (lees betere) clickspring hebben.
Ook nog zulk een “stoove” gehad.
Oeh, mooi!