‘Snappen’ is kiekjes maken Jeroen, en dan nog meestal bij daglicht. Dat maakt daglicht nog niet beter als lichtbron, met name voor sieraden/horloges/glaswerk etc.
Ook al is dat misschien jouw privé expertise, dat mag. Wel heb ik dikke vraagtekens bij je advies, sorry maar zo help je mensen niet. Er zijn op dit forum meerdere goede tips voorbij gekomen om goede horlogefoto’s te maken, prima support.
Ik heb in dertig jaar nog nooit een professionele fotograaf gezien die horloge reclamefotografie bij daglicht schoot.
Aha, op die fiets. Laat ik het verduidelijken dan; ik bedoel daglicht is beter geschikt voor een (snelle) polscontrole foto. Veelal uit de hand geschoten. Minder snel last van kleur zweem, het oogt gewoon beter en natuurlijker.
Helemaal mee eens dat productfotografie doorgaans in een studio plaats vindt maar daar heeft men de beschikking over hulpmiddelen als statief, lampen en schermen en dergelijke.
Met een fototentje thuis kun je natuurlijk ook een heel eind komen maar nogmaals het ging hier over een kiekje en daarvoor blijf ik bij mijn daglicht advies, liefst niet in de felle zon
Omdat een professionele fotograaf graag onder gecontroleerde omstandigheden werkt.
Toch is een bewolkte lucht vaak ideaal voor een hobbyist die niet beschikt over professionele lichtapparatuur. Feitelijk heb je dan een grote softbox.
In het onderhavige geval zou het zo maar eens kunnen dat er dichterbij dan de minimale afstand die de lens aan kan gefotografeerd is.
Klopt, en dat was ook een veel aardiger reactie geweest.
Het onscherpe had niets met het licht te maken namelijk - en in die zin was de lamp geen oplossing geweest. Overigens is een softbox een aardig alternatief voor een grauw daglicht, niet echt spetterend in de details…dan liever een softbox zonder frontdiffuser voor wat meer pit.
Voor privé foto’s met een constante kwaliteit ( ook van kleurweergave) voldoet een soortgelijke lichtbron - dichtbij een grote lampenkap of grote lampbol over het algemeen ruim.
Zelf gebruik ik vaak een design bureaulamp met een 35cm witte kap In de betere fotografie uitrustingen wordt zoiets een beautydish genoemd en veelal close (zachter) gebruikt
Back to topic
Goed lezen is /was mijn vak, Jeroen - en je goede reactie was pas een uur later…
maar ik geef deze discussie graag een eind met een conclusie dat jij het beter bedoelde
PS: ‘nog’ een goede tip is die over het later croppen/ uitsnijden! Het perspectief is een van de slechtst begrepen onderwerpen in (horloge)fotografie…
Om het af te ronden, het ging hier om een snelle polscontrole foto. Dan blijf ik achter mijn tips staan (ik fotografeer al meer dan 35 jaar maar dat terzijde).
Dat je met huis tuin en keuken tips, zoals jij die geeft, ook binnenshuis een heel eind kan komen is absoluut correct alleen dat was in eerste instantie niet de insteek van de conversatie.
Waarschijnlijk voor het laatst, den Ruhla NVA Kampfschwimmer. Ik had niet eigenlijk de bedoeling deze te verkopen, maar er had iemand serieuze interesse. En die bleef maar aandringen…
Maar ik draag hem te weinig, en daar verdient het horloge een betere plek en meer polstijd.
Wat ik wel deed bij productfotografie (ofschoon het mijn ding niet echt is) is zo’n goedkoop wit tentje pakken en daar een studioflitser boven hangen. Dus ik flitste door de stof. Daarmee krijg je een egale verlichting, zonder reflectie op het glas.
Maar ik heb geen studioflitsers meer. Mss moet ik er weer eens eentje kopen.