De term WR was van mijzelf afkomstig. Ik vroeg me af hoe ik de term ‘waterprotected’ op het achterdeksel van mijn horloge (Velona) moest interpreteren. Ik kan me voorstellen dat hiermee de laagste categorie waterbestendigheid bedoeld werd (spatwaterdicht, vaak 30 meter of 3 bar toch?) Maar misschien weet iemand hier daar meer van. Vóór 1967 werd gewoonlijk de term waterproof gebruikt. Daarom denk ik dat dit horloge van na 1967 dateert.
Spatwater dicht, destijds! Ik denk dat ie toenderdaad bij lange na geen 3atm haalde.
Sowieso zou ik heel voorzichtig zijn met de combinatie vintage en water
Ik had ook al aangegeven er van uit te gaan dat er van de oorspronkelijke waterbestendigheid niets meer over is.
Er werden rond die tijd verschillende termen gebruikt. Van Velona weet ik het niet maar Citizen gebruikte Para Water waarna ze het begin jaren 70 wijzigde naar het meer universele water resistant.
Nog sterker die is hetzelfde, behalve de binnenring
Leuk, terwijl het totaal verschillende merken zijn. Ook geografisch gezien binnen Zwitserland
Erg grappig, heeft die van jou ook een 784-2 uurwerk van Tissot erin liggen?
Goede vraag Clim, geen idee. Ik heb hem open gemaakt toen ik hem binnen kreeg, maar ben vergeten wat ik daar aan trof. Heb jij een foto van het binnenwerk?
Nu niet paraat. Daar ga ik achteraan.
Waterproof moest op enig moment van de wijzerplaten verdwijnen vanuit de overheid. Waterproof beloofde veel meer dan spatwaterdicht dat veel horloges waren.
In Amerika is die wijziging rond 1970 doorgevoerd. Waterproof werd water resistant of water protected. In Europa werd dat pas vanaf 1973 gewijzigd.