Heerlijk !
Ik ben gisteren weer eens met een aantal penankertjes bezig geweest. Daarbij was ook deze Wilman met een voor mij onbekend uurwerk.
De balans had veel te veel hoogtespeling en het horloge liep alleen als ie plat lag. Zodra je hem oppakte viel hij stil. Ik dacht eerst aan een afgebroken astap, maar dat was niet zo.
Omdat de balanskloof maar van dun materiaal is, heb ik rigoureus de balanskloof gebogen en toen zat de balans wat te strak, maar dat kun je makkelijk weer beetje bij beetje terug buigen. Dat terugbuigen lukte dus erg goed en meteen liep het uurwerkje een stuk beter. Nu kon ik ook kijken of het nog stil viel bij draaien, maar hij bleef keurig doorlopen.
Ik heb het horloge verder afgebouwd en gisteren en vandaag draag ik het.
Het penankertje loopt prachtig op tijd.
Mooie Waltham kerel! Jaren 20 denk ik? Geniet ervan!
Dank! Volgens het serienummer komt het uit 1931. Zelf dacht ik in eerste instantie ook dat het uit de jaren ‘20 kwam.
Klopt ook beter, want in de jaten 20 waren de lugs dunner over het algemeen. Dit is de mijne uit de jaren '20 met die dunne lugs en platte kroon. Het blijven leuke dingen die echt oude horloges.
Met zo’n mooi stuk aan de pols kan je zondag toch niet slecht zijn, Pierre!
WoW! Gefeliciteerd, wat een mooie aanwinst!
Altijd goed deze Seiko klassiekers. En een High Beat, zie ik dus hij zoemt nog net niet…
Met die dunne lugs vind ik 'm nòg mooier!
Dat wist ik niet. Top, weer wat geleerd!
Heel mooi zeg .
Absoluut. De wijzerplaat van emaille en de kwaliteit van het uurwerk zijn ook niet te onderschatten. Ik vind het altijd een uitdaging om horloges te vinden die echt wat toevoegen aan de collectie. Het is vooral leuk als vrienden daarbij helpen! Deze werd mij aangeraden door @koen, die ook op de beurs was en (blijkbaar) behoorlijk goed weet wat ik mooi vind .