De pontiac familie
Vandaag de omega quartz maar weer eens. Draag ‘m weinig omdat ik ‘m wat klein vind, maar toch wel een heel fijn horloge
Gisteren heb ik van @singlehoesjes een Ruhla gekregen. Deze liep min of meer in bepaalde posities. Dus ik heb eens gekeken wat er aan zou mankeren en er waren 2 dingen die opvielen. Ten eerste had de balans erg veel speling. Dat is bij een Ruhla af te stellen met een schroefje onder de wijzerplaat, maar meestal betekent het dat de astappen zijn afgesleten.
Ten tweede zat er veel vuil in het uurwerk waardoor het zwaar liep.
Dus heb ik het geheel gedemonteerd en schoongemaakt. Daarna weer netjes gemonteerd en gesmeerd. Toen was het zwaar lopen van het uurwerk weer opgelost.
De balans heb ik even terug gezet om te kijken of er met afstellen nog iets te verbeteren was, of dat er toch een nieuwe balans in moest.
Gelukkig was er nog een en ander te halen met de originele balans. Het is niet optimaal, maar hij loopt niet slecht. Een nieuwe balans kan altijd nog.
De kast heb ik de ultrasoonreiniger schoongemaakt en het glaasje heb ik gepolijst.
De Ruhla is uit 1976 en ziet er nog goed uit.
Ik was eigenlijk van plan om een serie foto’s te maken van het opknappen, maar mijn batterij had ik vergeten op te laden dus een volgende keer dan maar.
Vandaag dus om de pols om eens te kijken hoe de Ruhla zich houdt.
@singlehoesjes Peter, hartelijk bedankt voor deze prachtige Ruhla. Ik ben er super blij mee.
Erg mooi!
Prachtig
Graag gedaan, ik ben blij dat hij goed is terechtgekomen. Veel plezier ermee.
Prachtig trio Peter!
Tnx. Ik ben er ook zeer content mee.