Welke vintage draag je vandaag? Deel XIII

Absoluut Pieter - en misschien is het eerder tijdsbeeld - of de toen geldende smaak, dat het nu vertaald kan worden naar ‘grote allure’. En dan kun je meteen ook de vaak protserige hedendaagse ‘ontwerpen’ herleiden naar ‘ons’ tijdsbeeld: vrijwel alles draait in de actualiteit om power! :grimacing: Formule 1, mass shootings, file racers, Oekraïne… you name it :disappointed_relieved:
Ik vlucht dus ook gretiger dan ooit naar de eenvoud van classic design, zoals van deze Glashütte

28 likes

Oh wow, die dial is prachtig. Zelf onder handen genomen of zo gevonden? Ik ben altijd bang van aan dit soort dials te raken want de opgelegde indices zijn wel vrij robuust, maar de opgeschilderde rest is vaak des te makkelijker af te vegen met alle gevolgen vandien.

1 like

:rofl:

1 like

Hele mooie aanwinst! Prachtig getextureerde plaat!

1 like

Mooie Zentra! Lekker volgeschreven dial en erg leuke markers!

1 like

29 likes

24 likes

Een "funky"horloge de Seiko Vanac

22 likes

Ook hier weer een mooi tijdloos design :ok_hand:

31 likes

Het kan zijn dat hij een beurt heeft gehad onlangs, maar aan de wijzerplaat is in ieder geval niets gedaan, die was al zo mooi.
Dat “swiss made” vind ik apart, dat heb ik op die plaats nog nooit zien staan, temeer daar onder de 6 ook nog “swiss” staat.

3 likes

Zou inderdaad kunnen maar boeit niet, quirks zijn een deel van de charme van vintage. Mooie horloge (en ik heb sowieso al een beetje een zwak voor ZentRa) :sunglasses:

4 likes

Leuk detail, was me nog niet opgevallen!
Wellicht een export (dus buiten Duitsland) model, met een overdreven nadruk op “Zwitserse kwaliteit” om de verkoop te boosten. Zal dan op het uurwerk slaan, Zentra is Duits. Hebben ook met Duitse uurwerkjes gewerkt.
Typische keuzes dergelijke opdrukken.
Ik heb dan weer een Zentra uit begin 60s met volledig Duitse opdrukken op wijzerplaat en kast, zonder Swiss (made), en is toch gemotoriseerd door een Zwitserse Eta.

Spaar ze allemaal! :crazy_face:

20 likes

Die van mij ligt al een paar maanden op apegapen, te wachten op een donor fourth wheel… pinnetje waar de secondenwijzer op zit afgebroken. Doodzonde want de kast is absoluut mint.

9 likes

Flinke bak radium heb je daar open en bloot liggen …

1 like

Geen idee of het effectief radium is, maar voor de zekerheid is het wel in een luchtdicht bakje.

Wijzers zijn denk ik relumed dus dat zal waarschijnlijk geen radium meer zijn; maar die wijzerplaat vrij zeker wel :thinking:

1 like

Jup

Wat houdt dat dan concreet in - geen acuut risico via de wijzers, en de wijzerplaat enkel via “stof”? Een radium burn op zich is geen issue, zou ik denken. Zolang ik er niet ga aan likken dan.

2 likes

Inderdaad zonde! Leuk oudje! Benieuwd naar het eindresultaat.