Welke vintage draag je vandaag? Deel XIX

En de meer casual of dress watch Sprite modellen

26 likes

Mooie combi :ok_hand: prachtig horloge toch :star_struck:

1 like

:heart_eyes:

1 like

Hier de NA: Tissot PR516 GL uit 1970

37 likes

Orient touch led. 1 keer aanraken (de metalen ring rond het glas, geïsoleerd van de kast door de zwarte pakking) is tijd, twee keer datum.

28 likes

Mijn Hamilton horloge vandaag.

29 likes

Middag wissel naar de PR 516 :star_struck:.

32 likes

Die kijkt ook of het al etenstijd is :wink:

2 likes

Edox Delfin
Gekocht als zijnde defect.
Liep inderdaad niet, ik voelde ook geen enkele weerstand bij het opwinden.
Deksel wilde moeilijk open ivm gare pakking.
Vandaag toch geopend. De schroef van het tonrad zat los. Schroefje aandraaien, opwinden, lopen (en nog goed ook!).
Doe mij maar meer van dit soort “mankementen” :joy::joy:.

Wel nog een nieuwe pakking plaatsen, maar binnenshuis houden we het droog.
Oranje bandje via dit forum verworven staat perfect bij de secondewijzer.

29 likes

Nieuw binnen. Glaasje gepolijst en nieuw bandje eraan.

27 likes

Hel mooie Revue, Bas!

1 like

WOW! Kiest U Maar!

1 like

Hahahaha wat een bak! Super mooi horloge Boris :+1:

1 like

Deze vintage tovert toch wel altijd een glimlach op m’n gezicht!

22 likes

Van de meeste (vintage) horloges met een exotische merknaam is na enig spit- en zoekwerk, soms met hulp van mede speurneuzen hier op HF de herkomst wel te achterhalen. Dat is niet het geval met het horloge dat ik vandaag draag.

Een exemplaar dat ik als afgeleefd en stoffig wrakje vorig jaar maart op de Rikketik aantrof. Het heeft de wat wonderlijke naam ‘Rolejera’.
Daar is halemeel helendal buitengemeen welzotamelijk n i e t s over terug te vinden.

De gegevens van het uurwerkje wel. Vorig jaar was Ranfft er gelukkig gewoon nog en daar kon ik dus terugvinden wat voor uurwerk er in zit: Een Duitse Förster 500 van ca. 1955, wat dus ook meteen het hele horloge in die tijd plaatst.

De combinatie van een Duits uurwerk en de Spaans aandoende merknaam roept het idee op dat het ding misschien van een Spaans handelsmerk zou kunnen zijn. Maar dat is een hele wilde gok.
Waar het horloge ooit ook gefabriceerd moge zijn, de fabrikant wist in elk geval hoe ze mooie wijzerplaten moesten (laten) maken. Het 33mm grote kastje is behoorlijk afgeleefd, de wijzers zijn wat (door vocht?) aangetast, maar die wijzerplaat is echt prachtig! En daarom mag ze hier bij mij blijven wonen en - heel af en toe - soms eens aan de pols, want lopen doet ze na bijna 70 jaar nog als een kievit, ondanks het feit dat ik geen idee heb over de onderhoudsgeschiedenis.

De Ranfft ‘Pink Pages’ informatie over het uurwerk heb ik gelukkig nog met een paar screenshots kunnen vastleggen voordat de Ranfft site verdween.

24 likes

Ik heb 3 verwijzingen gevonden. Maar 1 verwijst naar ene Lexaf die al zijn merken opnoemt op HF,:joy:
Maar 2 andere hebben een Poolse link ( gegoogeld op watch rolegera)

Hoe is jouw Pools?

7 likes

Horlogeloos, dagje thuiswerken :wink:

2 likes

English translation of ‘relojería’

relojería

Lat Am Spain

FEMININE NOUN

1. (= tienda) watchmaker’s ⧫ watchmaker’s shop

2. (= arte) watchmaking ⧫

1 like

Dé Timex/Kelton-collectie van Nederland denk ik?!

1 like

26 likes