Welke vintage draag je vandaag? Deel XV

Merci Don :hugs:

1 like

Heeey deze is leuk! Nooit gezien, heb je een ref? Geniet ervan!

Aha even verder lezen :innocent:

Seamaster 120, referentie ST 176.0004

Zijn echt leuk!

Goedemorgen,

Prettig weekend.

:ukraine:

28 likes

goedemorgen iedereen een fijn weekend gewenst…
Foto van vanmorgen vroeg even iemand naar Schiphol gebracht na de UK trip.
Nu eindelijk weekend …

25 likes

Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen heb ik laatst van @Lexaf een paar penanker “lijkjes”, zoals hij het noemde, gekregen met de boodschap…kijk naar wat je mee kunt.
Deze Tantora hebben jullie al gezien

En nu was het de beurt aan een Rego. Deze liep uiteraard ook niet, maar ook waren de opwindstift en kroon niet meer aanwezig. Ik besloot om toch het Lapanouse uurwerkje eens uit elkaar te halen en te reinigen om te kijken of er misschien nog iets van te maken is. Kwalitatief is dit uurwerkje natuurlijk geen haute horlogerie, maar daarom is de uitdaging natuurlijk wel groter om juist zo’n simpel mechanisme betrouwbaar aan de gang te krijgen.

Het uurwerkje zelf was eigenlijk niet eens zo slecht. Het stond zo weer in elkaar, alleen de spiraalveer van de balans was een beetje scheef. Nu ben ik niet zo goed in het manipuleren van spiraalveren maar deze is wonderwel gelukt.
Toevallig vond ik in een zakje met horloge “rommel” een stukje Lapanouse uurwerk met daarin een opwindstift en kroon en wat nog mooier is…ik hoefde niks aan te passen. Het paste ook nog precies bij de kast.
Nu kon ik ook het uurwerk opwinden om te kijken of er leven in zou zitten.
En dan is dit het resultaat. Het valt mij niet tegen.

Nu kon ik alles in elkaar zetten, een 16 mm bandje er aan zetten en eens kijken hoe hij zich houdt om de pols. Het horloge is wel klein dus meer geschikt als jongenshorloge, hoewel dit volgens mij vroeger wel degelijk een gewoon herenhorloge was.
Door de vaste bandpennen ben je bijna verplicht om een zgn doortrekbandje te gebruiken en ik had alleen een natobandje liggen. Wellicht was een perlon bandje mooier geweest.
Aan alles kun je zien dat dit een goedkoop horloge is. Zo is de wijzerplaat van een soort stevig karton gemaakt en is het kastje van het schoenpoetsblik type en zeer dun uitgevoerd. Maar hij loopt weer goed en daar ging het mij in eerste instantie om.

38 likes

Mooi opgeknapt weer. Maar een kartonnen wijzerplaat heb ik nog nooit gezien :smiley:

Werd vroeger in wekkers ook wel gebruikt

3 likes

Deze weer. Moeilijk op de foto te krijgen.

30 likes

37 likes

Karton?! Haha, heerlijk. Leuk dat ook dit soort eenvoudige horloge’s af en toe flink verwend worden. Ook dit is horlogegeschiedenis!

M’n eerste en grote horlogeliefde:

Die ongelakt bronzen cijfers vervelen echt nooit.

32 likes

Ik doe met je mee :wink:

31 likes

Nieuwe aanwinst…
Bulova Accutron ‘Bow Tie’ uit 1965.
Prachtig uurwerk natuurlijk…en een even mooie kast.
In iedere collectie hoort een stemvork uurwerk thuis.

30 likes

Heerlijk om te zien! Laten we deze eenvoudige horloges ook in ere houden, inderdaad!

1 like

N A Tissot monocoque Net klaar met verse servicebeurt, band en glaasje

30 likes

34 likes

Gefacetteerd vandaag… :grin:

De dag/datum heeft een haperend snelverzet.
Dus maar gelaten voor wat het is.

26 likes

Een ladies Electric van Timex uit 1975

25 likes

Vandaag de Baby Grand Seiko 6216-9000 uit 1966. Is nu nog al enige over van de 3 die ik had. Maar deze blijft in de collectie. De andere mag een wereldreis gaan maken, net afgegeven bij de koerier…

23 likes

Vandaag een :smile:

Type

24 likes

Certina DS

31 likes