Welke vintage draag je vandaag? Deel XV

Indrukwekkend!
Geen eelt op je duim van het opwinden iedere dag?

1 like

Ik heb al een ticket lex.
Ben erg hard aan het na denken wat de volgens aanschaf moet zijn.
En gelijk kamertje veranderen voor het betere werk.
Grote horloge kast gaat weg en daar ga ik een andere optie voor bedenken.
Misschien weet jij een liefhebber voor een originele juweliers horloge kast.

2 likes

Wissel

21 likes

Die is gaaf zeg! :star_struck: :rocket:

1 like

@TKH
Een lang antwoord op een korte en goed bedoelde raad:

Niet alleen overwogen, ik heb dat ook oprecht geprobeerd.
Ik heb veel geoefend (meestal met dramatisch resultaat) en ook nog de clinic van @Vinwat gevolgd. Op zich ging dat met die clinic en zo’n groot zakhorlogeuurwerk redelijk goed. Onder begeleiding, dat wel. Maar juist bij die clinic merkte ik dat de oogjes niet scherp genoeg meer zijn en met name mijn rechterhand, o.a. door een ernstige infectie blessure enige jaren terug, niet stabiel genoeg meer is om radertjes en ankertjes en balansasjes en (met dank aan @Climholland voor de term) “rotte-boobytrap-achtige-miniscule-wegspringende-tyfus-veertjes” te hanteren zonder dat er ergens wat misgaat, scheef zit, wegspringt en-of afbreekt.

Dus ik heb na het zoveelste gesloopte horloge de moed opgegeven, temeer omdat daar mooie exemplaren bij zaten die ik best graag nog heel had gezien. Om voor elk mislukt horloge dan weer de hulp van een geoefend (amateur) horlogemaker in te moeten roepen is me te veel. Dus heb ik besloten om alleen die horloges die me echt wat waard zijn te laten servicen en of repareren door iemand van wie ik weet dat die dat wel kan. Er zijn een klein aantal forum leden die dat weten en me daarbij geweldig helpen. Soms kost dat wat, soms is het puur liefdewerk, maar het levert altijd een horloge op dat me extra veel waard is geworden omdat ik weet wat voor werk er aan gedaan is en door wie.

Als ik flink wat jaren eerder in deze wonderlijke en fascinerende liefhebberij terecht was gekomen, je weet het virus en zo, dan had ik serieus overwogen om een echte opleiding voor horlogemakerswerk en -techniek te gaan volgen. Maar inmiddels is er nu sprake van een niet stabiele hand en steeds slechter wordende ogen om fijn priegelwerk te kunnen doen. Dat is niet dramatisch maar gewoon de leeftijd. Dus heb ik besloten om mijn zegeningen te tellen en de hobby te beleven zoals ik kan en zoals ik dat leuk vind. Ik maak bandjes, ik fotografeer mijn horloges en documenteer ze waar mogelijk. Het oppoetsen en weer tot leven brengen voor zo ver ik het zelf kan zonder een uurwerk uit elkaar te halen is ook geweldig bevredigend.

Een van de interessante aspecten van de horlogegekte is dat je er leuke verhaaltjes over kan schrijven. Ik schrijf graag, ook dat is een liefhebberij. Dat maakt dan een mooie combinatie met de horlogegekte. Ik ben er blij mee om mijn verhaaltjes hier te plaatsen en te zien dat jullie er plezier mee hebben.

24 likes

Dat je zelf bandjes maakt, dat vind ik dan weer erg knap!
Ieder zijn talent/vaardigheid.
Rock on!

2 likes

Opzeker leuk je verhalen lex. Vooral doorgaan.

2 likes

Vandaag een duiker:

22 likes

Goedemorgen vandaag 1 nieuwe band op mijn Tissot PR516.

Best 1 geslaagde combinatie.

28 likes

Mooi!

1 like

Fijn weekend!

27 likes

dat is een leuk model :+1:

1 like

:dizzy_face:
halloooo :face_with_monocle: :+1: :star_struck:
allemaal mechanisch?

1 like

Ik had natuurlijk kunnen weten dat iemand die zo lang al zo actief is dit al zelf geprobeerd heeft :see_no_evil:

Mijn excuses! Had even iets beter na moeten denken.

Aan de andere kant, ik ben ook net beginnende en heb de oefening nodig. Mocht je wat horloges hebben liggen (geen radium aub!) die je geserviced wil hebben die je even kan missen wil ik het graag voor je doen!
Het zal geen @Climholland niveau zijn, maar heb tot op heden alles lopend gekregen wat ik gedaan heb. Je hoeft er niets voor te betalen, het is mijn dank voor alle tijd en energie die je steekt in alle mooie leerzame artikelen :+1:

10 likes

32 likes

Een doordeweeks duikertje :relieved:

28 likes

Interessant thuisland merkje lijkt dit Lex :+1:t2: En diameter 40mm zie ik er bij eentje vermeld - maatje stokbrood!! :yum:

1 like

Goedemorgen,

Mooi weekend allemaal!:watch:

23 likes

Al gewekt door de buurkippen en de ganzen jager vanochtend, maar deze Sorna stond ook paraat :nerd_face:

24 likes

Cronostop vandaag :smiley:

29 likes