Gewaardeerde hulp bij het weer levend maken van twee vintage horloges

Een paar weken geleden postte ik in een openhartige bui een antwoord op de vraag waarom ik niet zelf mijn horloges service.

Ik kreeg daarop vrijwel tegelijkertijd een hartelijke reactie van twee Forum leden. Eén kwam van @basvg, over wiens gewaardeerde actie ik al een verslagje postte.

Maar voorafgaand aan het aardige aanbod van Bas, kreeg ik ook al zo’n aanbod van @TKH die, als beginnend hobby horlogemaker oefenmateriaal zocht en in dat kader wel een paar horloges van mij weer wilde opknappen.

Hij schreef:

Ik vond dat overtuigend genoeg en vooral helendal buitengemeen welzotamelijk aardig. Twee van mijn ‘lijkjes’ die ik graag weer functioneel zou zien, heb ik dus naar hem opgestuurd.

Zo gingen ze op weg naar Tim. Uiterlijk / cosmetisch al aardig opgepoetst, maar lopen ho maar. Foto Lexaf

Het zijn allebei horloges met een Scandinavische achtergrond. De Milljonär is weliswaar ‘Swiss made’ maar is (was) een specifiek Zweeds (handels)merk; de Rika is een geregistreerd Zwitsers merk maar was vooral ook een populair merk in Zweden en Finland. Ik heb beide horloges ook via een Finse verkoper kunnen verwerven. Helaas beiden ook niet functionerend.

Tim is er mee aan de slag gegaan en vond nogal wat narigheid in het binnenwerk. Hij hield me hier uitstekend van op de hoogte met PBtjes via het Forum, geïllustreerd met goede foto’s. Hieronder wat voorbeelden:

OMG! Dat ankerrad! Geen wonder dat ie niet wilde lopen! Gelukkig was het slechts een klont vuiligheid.

De kleine Rika geheel ontleed. Zoek de narigheid! Zandkorrel tussen de tandjes? Foto’s TKH

Rika weer springlevend. Geen slechte cijfers voor zo’n oude jonkheid! Foto’s TKH

Beide Scandinaviërs weer netjes in elkaar gezet op de operatietafel van Tim. De Milljonär toont ook weer een super strak beeld op de Timegrapher. Foto’s TKH

Goed gedaan Tim! Ik ben vol bewondering voor je nette en nauwkeurige werk. En dat voor iemand die eigenlijk pas een paar maanden (!) hiermee bezig is. Respect! Ik zie hier een talentvolle horlogemaker in wording.

Zo zie je wat de leuke contacten die via het Forum ontstaan kunnen opleveren.
Leve HF, leve Bas, leve Tim!

Met de groeten van mij…
Lex

38 likes

Horloge forum spirit :muscle:

1 like

Klasse zeg!!

1 like

Goed zo Tim. :facepunch:t2:

1 like

Mooi, mooi, mooi :ok_hand:

1 like

Heel leuk zo, zodra mijn kantoortje🙃 dan wel poets hok klaar is zou ik gaarne leren opknappen. Cosmetische beurt geven zeg maar.aangezien ik nog wel eens wat tegenkom lijkt me dit erg leuk. Altijd al van kleins af aan interresse in horloges gehad.en @Lexaf heeft me verslaafd gemaakt.

2 likes

Leuk verhaal. Petje af voor Tim. En mooi dat die twee het weer doen.

1 like

Hoi @Lexaf, bedankt voor alle lof, het was een leuk en leerzaam klusje om te doen! En als je er dan iemand mee blij kan maken is het helemaal leuk :+1:

Ik ben inderdaad een maandje geleden begonnen met het zelf servicen en het werkt verslavend!!
Hoop binnenkort een Greiner schoonmaakmachine van iemand over te kunnen nemen, dit scheelt weer wat wasbenzine/IPA dampen en gaat het vooral een stuk sneller! Omdat ik nu elk onderdeel afzonderlijk reinig (wat schroefjes/veertjes daargelaten) ben je toch zo 2 uurtjes bezig met de montage.

Bedankt voor het meekijken allemaal!
Dit zijn toch de leuke dingen die je op een forum voor elkaar kan betekenen.

Gr Tim

8 likes

image image

Ah een handwerksman :rofl:

2 likes

Hahaha luxeprobleem…

1 like