Grand Quartz 9940-8000
Zeer mooi! Lijkt er zeker sprekend op
Gisteren nog eens een penankertje aan het lopen gekregen.
Deze Mortima heeft een Cattin C66 onder de kap.
Ik doe mijn best, maar⊠lees en huiverâŠ
Het zelfde exemplaar? Verbazingwekkend! Uit Frankrijk! En voor een redelijke prijs. Ik vind 'm wel bijzonder maar niet mooi, niet mijn smaak. Absoluut collectable.
Verder heb ik nog niks gevonden wat naar het merk Finlandia wijst. Een ondergeschoven kindje van Leijona?
Mikrolisk zwijg over Finlandia. Maar niet over leeuwen! (zie hieronder).
âWatchmasterâ (onder de merknaam Finlandia) levert ook niks op.
Foto van de Franse eBay verkoper
Het uurwerk dat er in zit kan ik ook nog eens niet thuisbrengen.

De leeuwenkop is, als je 'm vergroot heel duidelijk. Beslist geen ander beest.
Ik heb gezocht op âLionâ en âLöweâ in Mikrolisk.
Zoveel leeuwen! Kijk dan!
Het zijn er 253 !! En dat zijn ze nog niet eens allemaal. Ik heb een paar dubbele overgeslagen en een paar die niet goed uitkwamen met kopieren. Totaal bijna 275 leeuwenlogoâs! Allemaal van horloge makende, horloge importerende en horloge verkopende firmaâs!
En die kop van die leeuw van Finlandia STAAT ER NIET BIJ!
Ik geef de moed opâŠ
Wie kan hier nog chocola van maken?
Leve de Leeuw!
Hij is al wel verkocht.
Ik weet voor bijna 99,99% zeker dat dat niet het geval is
EB?
Leeuwtjes zijn lief, Penguins ook trouwens
Ik had er ook al vergeefs naar gezocht.
Maar wel mooi dat hier eindelijk eens de âLion et Dompteuseâ in een iets andere versie ook op staat!
Vandaag maar eens mijn hummer, Bulova Accutron Spaceview Calibre 214.
M9 signed dus uit 1969 (pronounce soixante-neuf )
Zo leuk hoe een horloge van meer dan 50 jaar oud er toch nog futuristisch uit kan zien, de stemvork techniek volledig in het zicht van de drager.
Nog een Finlandia nodig Lex??
En Zenith heeft ook de naam Finlandia gebruiktâŠ
Het eerste gereanimeerde horloge van @Lexaf is een feit
Toch altijd leuk om een niet lopend horloge te zien lopen als je de balans erin zet!
Topper
Ebauche Bettlach. Voor zover ik weet maakte EB alleen penanker uurwerken en dit is zo te zien geen penanker.
De MilljonÀr Finlandia ken ik. Sterker nog, ik heb er zelf ook een en dankzij @Climholland kent heel het forum dat ding!
(foto van Clim)
De Finlandiaâs hierboven hebben deze naam als merk en ook nog eens die leeuwenkop. Ik zie geen direct verband tussen MilljonĂ€r (als merk) en Finlandia (als merk).Ook het uurwerk is een heel anders als ik van de diverse (Finse) Leeuwtjes en de MilljonĂ€rs ken. Beide merken gebruiken vaak de Unitas 63/6425, de AS 1130 en voor de simpeler exemplaren de overbekende ST96. Ik heb ook nog een MilljonĂ€r met een ST96 en met kuren en die is op dit moment uit logeren bij @TKH, die hem weer tot leven aan het brengen is.
De Finlandia Watchmaster heeft een heel ander uurwerk en omdat ik er niet achter kan komen welk uurwerk dat is wordt het achterhalen van de herkomst van dat merk er nog moeilijker op.
Een kleine zoektocht op het Zweedse HF - klocksnack.se - gaf eveneens geen resultaat, behalve de obligate verwijzing naar de Finse komponist Sibelius. Overigens lijkt het uurwerk wat ik zie in de MilljonÀr met de stalen last en de blauwe wijzerplaat die ik zie in jouw ebay link op een Felsa automaat. Dus dat geeft ook al geen aanknopingspunt.
(fotoâs eBay)
Ik hou het voor deze 3 voorlopig even op een Zweeds of Fins plakmerk, maar ik vind het wel leuk om te weten dat ze er zijn en als ik er ergens een tegenkom die - voor een redeleijke prijs - te koop is zal ik zeker proberen om 'm te scoren. Dank aan @Proenski voor het wereldkundig maken van het bestaan van deze alternatieve Leeuwen.
Leve de leeuw!
Om weer even on topic te komen: Hier het horloge dat ik vanavond draag.
Een Novus met onder de mororkap het door mij zo gewaardeerde AS1130 uurwerk.
De enige relatie met de Leeuwtjes is dat deze Novus qua design erg op de Leijonaâs uit de zelfde tijd lijkt (en met het zelfde type uurwerk is uitgevoerd) en dat ik 'm via Etsy gekocht heb van een Finse verkoper. Zal wel iets te maken hebben met de voorkeur van de Finnen destijds voor dit soort modelletjes in de periode dat deze horloges op de markt waren.
Mooi! Volgens mij kwam ik pas ergens een vergelijkbaar model tegen, kan ff niet terugvinden waar. Dacht dat ze in de periode tussen 1970-1979 werden gemaakt
Hij is wel mooi. Maar ik zie ook een vignetje voor een radio gestuurd uurwerk.
Dus zal dit horloge nog niet zo oud zijn? Wat is het merk?
Wel een mooi model. Doet denken aan de bekende Mondaine Zwitserse spoorweg klok horloges. Alleen zijn de wijzers hier veel fijner/verfijnder. Vooral de heel dunne rode secondenwijzer met het open rondje vind ik fraai. Mooi bandje ook. Hagedis? Slang?
Geniet er van!
Heel goedkoop ding van âEurotimeâ. Tijden geleden een keer gekocht, 's nachts zet 'ie zichzelf gelijk met een radiozender dus hij is super precies. Ik vond hem ook wel mooi en ook als hij aan de andere kant van de tafel ligt kan je nog steeds probleemloos zien hoe laat het is.