Welke vintage draag je vandaag? Deel XX


Werkt blijkbaar niet :thinking:(de site)

19 likes

Vandaag deze Seiko Goldfeather weer eens mee naar buiten genomen.
Blijft toch een mooi horloge, al zeg ik het zelf.

:wink:

16 likes

16 likes

Bij mij doet ie ut nog niet hoor

Hier ook niet

1 like

Dank Max, voor je zoek werk. Heel gek, want ik had natuurlijk wel op HF gezocht, maar niks gevonden. Dat is raar want ik wist zeker dat ik daar in het veleden wel iets over vond, omdat ik al eens eerder over deze Delta had gepost. Maar HF gaf van de week geen sjoege. Verkeerd gekeken of verkeerd gezocht.
Dat het horloge uit Morteau komt verbaast me achteraf niks. Dat is volgens mij namelijk in de buurt van Vilers-le Lac en dat is vlakbij Besançon in het Doubs gebied, zeg maar de Franse Jura. Daar miechelde het van de horlogefabrieken. De Compagnie Générale Horlogere (CGH) heeft daar ook een relatie mee. CGH was de latere eigenaar van Yema. De Yema horloges werden ook in dat gebied gemaakt. Een van die fabrieken was die van Hipolyte Parrenin uit Villers-le-Lac. Hij was een van de grondleggers van de Franse horoge industrie aldaar en o.a. het Lorsa uurwerk in mijn Delta komt voort uit de Parrenin fabrieken. Er is ook een relatie met France Ebauches (FE).

Als ik op deze site: http://patrimoine.bourgognefranchecomte.fr nog even verder zoeken naar de relatie Maison Jual en Morteau, vind ik dit. (door Google vertaald uit het Frans, ongecorrigeerd, want goed leesbaar in het Nederlands)

Charles Dodane (1867-1936) richtte zijn horlogemakerij op in 1896 en bouwde in 1901-1902 een huis (momenteel op 4 chemin des Acacias) met een productiewerkplaats, dat hij rond 1918-1920 voltooide met een fabriek (op 15 rue de la LouhiĂšre).
Getrouwd in 1892 met Elisa Bouhelier, die hem tien kinderen schonk, was hij een van de zonen van Alphonse Dodane (1839-1906), een horlogefabrikant (cilinderwielen) in Fournet-Blancheroche, met zijn schoonvader François Xavier Joubert (in zijn fabriek in La Rasse) en vervolgens voor eigen rekening in Mont du PrĂ© (op een boerderij die hij in 1880 herbouwde). Alphonse vestigde zich in de eerste jaren van de 20e eeuw (rond 1901 of 1905) in Morteau om, volgens de familietraditie, “te profiteren van elektriciteit en de spoorweg” en liet zijn bedrijf over aan de jongste van zijn zonen, Gabriel Alphonse (Maison Alphonse Dodane Fils, rue de l’HelvĂ©tie).
Charles verhuisde in augustus 1893 naar dezelfde stad Morteau, waar hij een paar maanden bij Jean Wetzel en vervolgens bij Vital Droz woonde. Voorheen in dienst van Louis Mougin, van Fournet-Blancheroche, werd hij in Morteau aangenomen door diens broer, Victor, die hem een korte stage (zes weken) gaf bij een van zijn Zwitserse arbeiders. Zijn vaardigheden erkend, werd hij al snel “de bezoeker van het werk van de werknemers van het bedrijf” en werkte vervolgens vanuit huis, nog steeds voor Mougin. In 1896 richtte hij zijn eigen bedrijf op.

Hij liet zijn huis in 1901-1902 bouwen door de ondernemer Martignoni, en rond 1917 voegde hij er een schuur en een timmerwerkplaats aan toe, waarin hij zich wijdde aan zijn passie: beeldhouwen (hij ging zes maanden in de leer als houtsnijder in de Faubourg Saint-Antoine in Parijs, een functie die hij verliet “omdat er alleen massaal snijwerk was” of bij gebrek aan middelen om zijn opleiding voort te zetten). Om zijn bedrijf uit te bouwen, kocht hij rond 1918-1920 het gebouw dat de horlogemaker Edmond Gloriod rond 1898 aan de rand van de rue de la Louhiùre had gebouwd van de horlogemaker Edmond Gloriod (die later zou verhuizen naar Besançon, aan de rue Suard 5). Hij verplaatste zijn werkplaatsen daarheen en breidde het rond 1922 aanzienlijk uit, met twee verdiepingen en een toren waarin het trappenhuis was ondergebracht. Het is in deze fabriek dat de “Fabrique d’Horlogerie Charles Dodane” is gevestigd, een fabriek van “horloges, wekkers, klokken, sieraden” die (onder het merk C [ster] D) “chronometers, cilinderhorloges, chronografen, sporttellers, polshorloges” produceert, enz.
De timmerwerkplaats werd in het begin van de jaren 1940 afgebroken en in de loop van het volgende decennium vervangen door het huis gebouwd door Marguerite, een van de dochters van Charles (dit gebouw, momenteel 3 chemin des Tilleuls, werd in 1978 verkocht en vervolgens vergroot). In het midden van de jaren 1950 (na de dood van zijn vrouw in 1952) werd het huis van Charles verkocht aan melkboer Aimé Béliard. Pierre Dodane, de zoon van Charles die hem eind jaren 1920 of begin jaren 1930 opvolgde, produceerde horloges onder het merk Artisana in de fabriek aan de Rue de la LouhiÚre. Lijdend aan problemen met het gezichtsvermogen, verkocht hij zijn bedrijf op 11 januari 1954 (Me Lemoine, notaris in Morteau) aan Jean Guillemin, een andere horlogefabrikant uit Morteau (gerapporteerd op 5 rue du Trou au Loup en vervolgens aan het einde van de jaren 1950 op 10 en 12 rue de la Chaussée, deze laatste was partner in 1949 en 1950 met Paul Girardet in de Sarl des Ets Guillemin-Girardet et Cie, die het horlogemerk Gira-Watch exploiteert).
In de fabriek was toen de horlogefabriek Ets Jual (Roskopf-horloges) gevestigd. In 1965 werd deze laatste ingedeeld in de categorie van 0 tot 10 werknemers, maar dit cijfer houdt zeker geen rekening met thuiswerkers, aangezien het in 1976 70 personen zou hebben gehad (toen 96 in 1982). Het exploiteerde het merk Diane (een merk dat voorheen eigendom was van Paul Bessot, in Charquemont) en werd vervolgens beheerd door Louis Cuenot (een “Manufacture d’horlogerie J. Cuenot” werd gemeld in 1933 op 9 rue de la Louhiùre). Het bedrijf lijkt in de loop van de jaren tachtig te verdwijnen.
In alle gebouwen zijn momenteel woningen gevestigd, waarbij de bovenste verdieping van de fabriek een houten balkon aan de straatzijde heeft gekregen.

Periode(s) Voornaamste: 4e kwart 19e eeuw - 1e kwart 20e eeuw
Secundair: 3e kwart 20e eeuw

De reden dat Delta niet te vinden is is me nu ook duidelijk, het is een verloren gegaan merk van de Fa. Visser en in 't Veen uit Rotterdam. Nogmaals bedank voor je aanvullende zoekwerk. De missing link stond dus gewoon op HF. Fijn dat je dat voor me hebt teruggevonden.

Het zoeken met Image Reverse ken ik niet. Heel nuttig, daar ga ik vaker gebruik van maken. Dank voor de tip.

Edit:
Overigens: de site schijnt het weer te doen, ik kon deze lap tekst zonder problemen uploaden en editen werkt ook weer zo te zien, evenals de likejes. Halleluja!

11 likes

Top, dank je. Nuttig tooltje.

1 like

Wakmann Reverse Panda Dial Triple Date Calender Chronograph

En nieuw glaasje voor de Longines Ref. 8022 “cioccolatone” dus deze sneltikker mocht ook nog even om.

35 likes


Eindelijk een bandje gevonden dat deze ZentRa goed staat😁

22 likes

31 likes

25 likes

Eerst deze van gisteren even:


25 likes

Dan maar twee dagen dezelfde

NA , alweer? ( Echtgenote) Ja alweer! :grin:

Duitse Zentra met Zwitserse Eta 1080

29 likes

We lopen allemaal even veel achter - de kracht van social media :innocent:
Deze ‘liep’ gisterenmiddag mee

23 likes

Vandaag de 600:


30 likes

23 likes

Olifantje van Omikron

Met AS 1130 uurwerk

33 likes

Eigenlijk een foto van gisteren maar toen kreeg ik hem niet gepost


29 likes

34 likes

Die hadden jullie nog te goed. :rofl:

31 likes