De plaat ziet er voornamelijk nog goed uit, maar de kast toont echt wel de leeftijd. Is met een Landeron 47 en is uit 1937
Nee hoor onzin allebei prachtig vind ik…
Ha! Die FE/Cupillard 233-60 werkjes willen nog al een lastig zijn om aan de praat te krijgen. Maar als ze het eenmaal (weer) doen blijven meestal ook wel goed lopen.
Het horloge is ook interessant èn zeldzaam. Een Pirofa, een juweliersmerk uit Nantes. Het merk heeft maar betrekkelijk kort bestaan. Je vind ze eigenlijk alleen in Frankrijk, niet daarbuiten.
Een typisch Frans design horloge ook, met zo’n met een patroontje bewerkte bezel.
Ze werden gemaakt (geassembleerd) door PIerre & RObert FontAaine, twee horlogemaker / juwelier broers uit Nantes. Later werd het merk overgenomen door Michel Cedric Epenoy, in de omgeving van Besançon en Villers -le-Lac, in de Franse Jura. In Morteau om precies te zijn, ook zo’n durp dat vrijwel alleen uit horlogemakers fabriekjes bestond. Het (neem ik aan) Cupillard / later France Ebauches (FE) 233 caliber kwam ook uit die buurt. Het was zo ongeveer het standaard uurwerk voor Franse budget horloges in die tijd. De jaren '60 uit de vorige eeuw dus.
.
Hieronder nog wat info over Pirofa uit WatchUSeek:
https://www.watchuseek.com/threads/pirofa.696109/
Pirofa was made by Pierre & Robert Fontaine in Nantes, who were in business there during the 1950’s and 1960’s. They are the second maker I’ve come across in Nantes, the other being Arvor. The Fontaine’s seem to have closed down by 1970, and the brand, along with Arvor, is now registered to Michel Epenoy SARL, founded in 1972 at rue Victor Hugo, Besançcon, and it’s manager Cedric Epenoy, who also has a small watch business at the same address.
Ik heb er zelf jaren geleden op HF ook al eens over geschreven:
Hieronder nog een keer een paar plaatjes van mijn beide Pirofa’s:
De eerst getoonde heeft ook zo’n typische bewerkte bezel. Het tweede exemplaar, met de leuke rode secondencijfertjes, is wat kleiner, wat men noemde een boys watch, oftewel zoals ik van @Maurits leerde, een ‘hommelette’.
Beiden draaien hun secondes weg met behulp van het obligate 233 werkje. De kleine Pirofa met de rode cijfertjes vond ik in staat van ontbinding tijdens een vakantie op een rommelmarktje in de buurt van Clèrmont Ferrand, de hoofdstad Auvergne. De andere met de mooie bezel lag in een grabbeldoosje op me te wachten op een Rikketik, jaren geleden. Wèl bij een Franse standhouder!
Kaliber: Judex 120
Vielen Dank an buchenhain, der freundlicherweise die Bilder zu diesem Werk zur Verfügung gestellt hat (https://uhrforum.de/egra-15-rubis-werksbestimmung-t268799#post3135766).
Maße: 10 1/2’‘’
Funktionen: Handaufzug, kleine Sekunde
Hemmung: Steinanker
Steine: 15
Stoßsicherung: Keine
Schlagzahl A/h: 18.000
Gangreserve: Unbekannt
Unruh: Monometallische Schraubenunruh
Herstellungszeitraum: Unbekannt
Identifizierung: Im Flume K1 im Teil von 1947 verzeichnet
Anmerkungen: -
Naar aanleiding van de terechtwijzing van @Lexaf (dank, Lex; ik schaam me overigens diep) nog even verder gezocht. Dank aan Uhrforum.de
Deze paste ook wel in mijn straatje, die foto kan ik hier namelijk ook maken
Alleen is het dan een Seat
Mijn eerste auto, in 1971 ! Tweedehands, natuurlijk, en “ivoorwit” van kleur. En bij harde wind een zak zand voorin in de koffer
Ja volgens mij wil je niet weten hoeveel zakken zand en grindtegels er dagelijks werden getransporteerd in die dingen
Net als in de Opel kadett zakken zand in de kofferbak…
Nu niet meer nodig is slecht voor de zand en grind boeren…
Ah, dat wist ik dan weer niet
Ik weet het! Het is een.
Palerma!
Ooh, had ik moeten weten
Bedankt!
Blijkt een Omega 2537-10 te zijn.
Vandaag de Tissot van mijn vader, exact 50 jaar oud, maar heeft hij (bijna) nooit gedragen
Fijne dag HF
Ach wat zoet!
En oh wat mooi!