Welke vintage draag je vandaag? Deel XXIII

Fijne zondag! Vandaag het erfstuk van mijn wijlen schoonvader om de pols.

38 likes

Dankjewel Pierre!

2 likes

‘69 er Connie op Taupe Foncé Suede strap vandaag

37 likes

Deze is het vandaag geworden :sunglasses:

32 likes

In het kader van, de enige op het forum mijn automatische Trabant

28 likes

Goedemorgen allemaal…
Dit horloge ook hier nog nooit gezien…
En ik ga er de hele dag weer naar… :face_with_monocle:

Een fijne en gezellige zondag…

31 likes

Goedemorgen,

Hm, ik weet niet of deze Impec zo’n succes wordt vandaag: hij staat óf stil, óf hij loopt te snel…

:ukraine:

24 likes

nog steeds een beetje verliefd op deze :heart_eyes:

1 like

Ik heb voor de Omega gekozen, fijne zondag allemaal

26 likes

Net omgeslingerd

33 likes

Bankzaken op deze zwarte zondag met de Allenby Fleetmaster en Louis

31 likes

Afgelopen week heb ik bij vriend @basvg mijn kleine oude Velpen automaatje opgehaald.

Ze mocht een poosje bij Bas logeren omdat zij kuren had met haar rotor. Een eigenaardig probleem wat er uit bestond dat het loodachtige materiaal, wat op de onderzijde van de rotor zit om 'm gewicht te geven, was gaan oxideren. Daardoor was het als het ware dikker geworden (door de oxide laag?) en liep de rotor vast op het uurwerk. Bas heeft het met creatief slijpwerk weer vrij draaiend gekregen en omdat het ding er toch was gelijk het uurwerkje een onderhoudsbeurt gegeven. Ook dat bleek geen overbodige luxe. De Velpen / Felsa loopt nu weer keurig op tijd, binnen de voor mij fraaie marge van +/- 1 minuutje per dag. Niet slecht voor een oude Felsa 690 uit ca. 1950.

Over het merk Velpen en over de op de rotor van het Felsa werkje vermelde naam W. Lusingbühl & Cie. heb ik in het geheel niets kunnen terugvinden. Over het mooie Felsa kaliber 690 Bidynator automatisch uurwerk is wel veel bekend. Daarover dan hieronder maar wat meer plaatjes dan gebruikelijk.

Waren alle (vintage) uurwerken maar zo goed gedocumenteerd!

Over het Velpen / Felsa horloge heb ik al eerder iets geschreven. Zie de link hieronder:

Uiteindelijk mocht ze vandaag dan, met een struisvogelpoot leren bandje uit eigen keuken op het 20 mu vergulde 31,5 mm grote kastje, weer een dagje aan de pols.

Tenslotte rest mij nog vriend Bas te danken voor zijn werk en vakmanschap! Bij deze Bas!

34 likes

34 likes

Mooi horloge, mooi verhaal.
Gedachtenspinsel: de volwassen leeuw heet in Zweden Lejonen (leeuw=lejon, de leeuw=lejonen). Zijn nakomeling heet Velpen (de welp).
Heeft dit moois een Scandinavische oorsprong ?

3 likes

Een kleine verzameling uit de dress collectie. Ik moet nu zelfs subcategorieën gebruiken. Het is nu toch echt uit de hand gelopen! :rofl:

27 likes

25 likes

30 likes

Weer een mooie Lex! En helemaal af met de band natuurlijk.
Heb hier een Enicar met hetzelfde type Felsa rotor. Die lood stukjes hebben hier ook aangelopen op het uurwerk.

2 likes

Mooie herfstkleuren maar goed licht op het horloge valt niet mee :thinking::smiley:

32 likes

25 likes