Af en toe zit ik gewoon even te wachten tot hij weer een minuutje verspringt, leuk om te zien. Koot en Bie noemden dat “Kicks voor niks”. ![]()
NA - voor mijn oudste dochter. Met haar oma’s naam erop. Nu heeft ieder kind er eentje.
Bedankt @basvg !
Ja deze is ook gaaf ![]()
![]()
![]()
Mooi! Staat je ook heel goed
Ook niet verkeerd Patrick
, ging het makkelijk op dag en datum zetten ![]()
Ha Dennis gefeliciteerd met je Lip en helemaal gelijk, @basvg is een topper ![]()
Wens jou met je Lip en je dochter met haar Marjo heel veel draagplezier
![]()
waarom ook niet, mag best met een Secura
. Mooiste is nog die onzichtbare centrale sec.wijzer ![]()
In het kader van de inventarisatie kwam vandaag ook de theedoos waarin mijn Seiko 5-jes wonen en meestal slapen, weer eens tevoorschijn.
Van enkele van de acht 5-jes (de negende is een niet als ‘5’ gelabelde automaat, maar technisch gelijk) waren de ooit gemaakte foto’s niet zo best of gewoon niet aanwezig dus ik heb mezelf vandaag nuttig gemaakt door wat nieuwe plaatjes te schieten.
Daartoe kwamen ze uiteraard ook aan de pols en drie daarvan mogen nu even showen in het leukste draadje van HF.
De eerste die ik laat zien is tevens de Seiko die ik het langst in mijn bezit heb en wel al lang voordat ik door het horlogevirus werd besmet en nog geen horloges verzamelde. In (zo ongeveer?? 1990) kreeg ik van mijn broer een èchte Seiko 5 ten geschenke. Ik was er heel groots mee want ik had nog nooit zo’n mooi en echt serieus horloge gehad behalve dan de titanium Pulsar die ik ooit van Mw. Lexaf had gekregen. Maar die was toen al defect en versleten in een laatje beland (de Pulsar, niet Mw. Lexaf…).
Deze Seiko 5 heb ik een aantal jaren dag-in-dag-uit gedragen. Ik ben er wel netjes op geweest, zelfs professioneel laten servicen. Toch ging ook mijn geliefde en toen nog enige vijfje met pensioen wegens het ontstaan van een horloge collectie vanaf zo ongeveer 2010, het begin van de horloge verzamel manie. Ik heb 'm toen nog wel netjes gepolijst en opgepoetst en van een nieuw (plexi!) glas voorzien. Daarna zelden meer gedragen vanwege het in hoog tempo beschikbaar komen van véél meer horloges.
Nu dan weer even aan de pols en ik moet zeggen, het is en blijft een mooi horloge.
(Let bij deze en de volgende twee niet op de dag en datum, ik vond het teveel gedoe om die voor de fotosessie op de juiste stand van vandaag in te stellen).
De geschiedenis gaat verder.
Toen ik inmiddels al weer een paar jaar actief was op het Forum kon ik ergens in, ik meen 2020, van een Forumlid een leuke oude Seiko 5 overnemen, waarbij ik met name gecharmeerd was door de mooie donker grijs-groene wijzerplaat. Ik weet helaas niet meer van wie, want dat heb ik destijds vergeten te noteren.
Er was wel het een en ander mee mis, dat was overigens bekend toen ik 'm overnam. Het ding had slijtage en liep niet meer goed. Er moest dus hulp komen voor reparatie en service. Dat viel nog niet mee, want het 7009A kaliber was niet een van de meest courant verkrijgbare als donor voor onderdelen. Van een ander ook al vergeten HF lid (mea culpa) kreeg ik een 3-tal sloop Seiko 5 kalibertjes voor eventuele onderdelen. Horlogevriend @Climholland (die ben ik gelukkig niet vergeten), heeft me vervolgens geholpen dit oude 5je weer tot leven te wekken. Daar heeft hij veel werk aan gehad, maar hij heeft een prima job gedaan want het ding loopt na 6 jaar nog steeds als een zonnetje. Dank je wel Clim!
Hieronder de mooie groene aan de pols met eveneens de verkeerde dag en datum. Lastig instellen deze, want niet het systeem van voor de dag de ene kant op draaien en de datum de andere kant op. Deze 7009 stel je in door op de kroon te drukken, diep drukken voor de dag en zachtjes drukken voor de datum… of andersom… of zo iets. Dat hebben ze bij Seiko later gelukkig veranderd.
Een paar jaar later, ergens in 2022, ging ik voor de eerste keer op bezoek bij het meest illustere horloge-echtpaar van HF, namelijk @fredpanarai1 en zijn lieve ega @Assie62. Een voor een uurtje gepland bezoekje liep uit tot enige uren en ik ging flink wat later dan voorzien weer naar huis met een enorme boodschappentas vol spullen, waar Ferry mee aan het hobbyen had willen gaan, maar waar hij door de technische implicaties toch maar vanaf had gezien. Ik mocht het hele handeltje dus voor een lief prijsje van 'm overnemen. Ik ga hier niet vertellen wat die tas vol allemaal behelsde, maar één object uit de boodschappentas kwam na veel prutsen en klussen uiteindelijk in mijn Seiko theedoos terecht. Het was een los uurwerkje, zonder wijzers en zonder kast, maar met een vreselijk mooie blauwe wijzerplaat. Tot mijn verrassing bleek het uurwerk springlevend en kon ik met wat zoekwerk (deels uit de spullen van diezelfde boodschappentas) een setje bij het model en het uurwerk passende wijzers vinden.
Een passend kastje was moeilijker. Lastig, want ook dit was een apart kaliber met de dag/datum op 3 uur en de kroon op 4 uur en niet op 3 driekwart zoals gebruikelijk bij 5-jes. Na een oproepje op HF bood @VmaxNL aka Patrick mij een passend kastje aan, d.w.z, hij liet het, met een door hem geplaatste bestelling speciaal extra meekomen… uit Japan! Uiteindelijk alles in elkaar gepast. Ik had mijn blauwe Seiko 5 weer in leven en de Seiko theedoos had weer een bewoner erbij.
Vandaag mocht ie, na heel lang slapen, vanwege de fotosessie weer eens even aan de pols. En zowaar, ook nog met de juist ingestelde dag en datum.
Er zitten nog 6 andere Seiko-tjes in de theedoos, maar die komen mogelijk in een ander verhaal nog eens aan de beurt.
Voor nu en voor vanavond: veel plezier met lezen en plaatjes kijken; tot een volgend avontuur en voor straks: welterusten!
Lex

Weer een leuk verhaal Lex over de Seiko 5-jes
. Er wordt soms wel eens minachtend over de Seiko 5-jes, geheel onterecht vind ik want het zijn prima horloges met veel verschillende wijzerplaten en bezels. En leuk ook om te lezen hoe we elkaar helpen op dit fantastische forum. Mijn 5-jes zullen niet zo snel slijten daar ik iedere dag wissel van horloge dus die zullen mij wel overleven. Gaan net zo makkelijk 50 jaar mee, op mijn manier dan he
. En dan zeggen ze wel eens dat ik een horloge manie heb, maar jij kunt er ook wat van. En in de loop der jaren is bij jou ook je smaak verandert, van de kleinste vintage tot wat grotere horloges. En heel soms koop je zelfs wat nieuws
.
Moest wel lachen dat je voor de zekerheid maar even vermelde dat het niet over Mw.Lexaf ging
. Estetisch opknappen kan je wel aan jou overlaten net zoals bandjes maken waar Assie nog steeds heel blij mee is.
Maar stuk voor stuk mooie 5-jes Lex maar jou kennende iets te groot nu voor je pols
. Snap dat het lastig was om een 7009A uurwerk te vinden, tegenwoordig zit er over het algemeen een 7S26 uurwerk in waar wel makkelijk aan te komen is.
Ha en dan die boodschappentas, weet je nog dat ik tegen je zei “daar ben je de komende jaren nog wel zoet mee”. Zeker wat betreft de losse uurwerkjes en de oude onderdelen die nog wel eens van pas kunnen komen bij de vintage horloges
.
En 4 jaar gelden had jij nooit verwacht dat ik ook vintage horloges zou kopen en al zeker niet de kleine maatjes en al zeker niet dat Assie ook een liefhebber zou worden. Ietsje minder dan ik, koopt zelden een horloge maar daar heeft ze mij natuurlijk voor. Ik kocht van @VmaxNL een hele kleine Universial Geneve en toen zei Patrick al tegen mij “ik weet waar die naar toe gaat
” Ik was nog maar net thuis en deze werd gelijk in beslag genomen door Assie. Inmiddels heeft zij nu ook al 3 boxen vol met daarin zelfs ook een Seiko 5-je.
Zelf heb ik er een aantal, niet met een lunette maar met aluminium bezles, zoals een pepsie, batman en stalen bezel. Echt sportieve 5-jes, die van jou natuurlijk ook maar totaal ander look zou ik zeggen. Zeker daar jij er leren bandjes op hebt en ik stalen bezels.
Maar al met al leuk dat je de aandacht op de 5-jes hier hebt, hoor wel eens zeggen dat zijn poor mans Seiko’s, niets is minder waar. Gewoon fijne horloges die lekker dragen.
Maar echt met plezier je verhaal gelezen
. Pfff het is al veel te laat dus zeg ik ook welterusten ![]()
Groetjes, Ferry&Assie