Verklaar U nader Macx… hoe doe je dat ![]()
Ik heb dat ergens verteld op het topic ‘Wat ligt er op je werkbank?’ Ik heb eens een bestelling gedaan voor een partij van horlogesglas, 250 stuks uit India, Ik heb toen gekozen voor HD-glas; HD staat voor high dome glas. Ik dacht: ik kan het glas altijd lager maken als dat nodig is, maar andersom natuurlijk niet. Dus ik heb een partij glazen met de maten 26 t/m 31 mm diameter. Elke maat groter gaat met 0.2 mm. Die high dome glazen lopen taps toe, dus hoe meer je eraf schuurt, hoe smaller het wordt. Als je dan een glas nodig hebt voor een kast van 28 mm, dan neem je een glasmaat van 28.6 mm en ga je die verlagen tot 28.1 mm, zodat het erin geklemd kan worden. Het ligt eraan hoe laag het moet worden, maar je kunt 2 mm eraf halen bij uurwerken met een kleine secondewijzer. Als je lager gaat, dan kun je het met de glazenlifter er niet in klemmen; je krijgt geen grip meer op het glas. Soms hoeft er maar 1 mm vanaf, dan neem je een glasmaat 28.4. Je moet het een beetje op gevoel doen en goed bekijken en secuur werken, dan komt het bijna altijd goed uit. Dus vandaar dat ik toen voor HD-glazen heb gekozen en het werkt heel goed en is ook erg leuk om te doen.
Ik heb hier een Eterna Matic glas verlaagd; daar is 2 mm afgeschuurd, en het past perfect en het is heel mooi geworden.
Oke gewoon afschuren dus…ik dacht al aan een draaibankje ![]()
Merci voor de info