Goedenavond, zojuist dit horloge gearriveerd.
Een Stowa, het plan is om deze kast op te knappen, plaat ziet er goed uit.
Leuk zo’n klassieke Stowa!
Totaalplaatje is veelbelovend, zelfs die bracelet lijkt lekker (ook al kan ik persoonlijk zelden blij worden van doublé/ goud. Succes met de finishing touch M ![]()
O wauw, dat is een toffe Aquastar.
Heel mooi, welke ref is dit?
Dank je Don, ik ga hem zeker ook op leer zetten, dus soms op bracelet en soms op leer. Ik heb hem nog steeds om; de bracelet past precies, maar leer zou ook goed staan.
Dank!
Ben niet thuis en dit horloge niet om
Maar… volgens mij een GS Hi-Beat 6145-8010 in een 61GS kast.
Dankjewel, is ook al best lang in de collectie voor zo’n kleine
- van de grotere Aquastar kwam ik nooit verder dan een knappe dial ![]()
Eigenlijk is dit een te lang verhaal voor dit topic, maar omdat het voor een deel gaat over het topic zelf ‘Welke vintage draag je vandaag?’, besloot ik om het toch hier te posten en niet in een apart nieuw topic.
Ik vond het leuk, nodig en nuttig om eens een herinventarisatie te maken van mijn horloge collectie. Het werden en worden er wat veel en ik merkte steeds vaker dat ik niet meer precies wist wat ik allemaal in bezit had.
Vooral het maken van nieuwe foto’s (en betere, al zeg ik het zelf) is een leuk, zij het arbeidsintensief klusje. Het aardige is ook dat ik alle horloges die al weer veel te lang hebben liggen slapen in hun opbergdoosjes daarmee weer eens in mijn handen krijg, zodat ik me kan realiseren hoe mooi ze zijn.
Ik probeer voor het documentatie archiefje wat ik van mijn horloges probeer bij te houden een serietje foto’s van elk horloge te maken, waarbij er in elk geval van elk exemplaar minstens één front, één schuin links voor, één schuin rechts voor, één van de achterzijde, een paar van de binnenkant c.q. het uurwerk en twee of drie foto’s van het horloge aan de pols moeten zijn.
Bij dat laatste ligt het voor de hand om het resultaat daarvan dan ook maar weer even in dit draadje te posten. Bij dat draadje ‘welke vintage draag je vandaag?’ bedacht ik dat met deel 29 (!) van dit topic er dus in totaal al een onvoorstelbare hoeveelheid horloges op HF getoond is. Het draadje loopt al vanaf (dacht ik) 2016 en telkens als er 4000 postjes zijn geplaatst wordt er - door het systeem - een nieuw deel geopend.
Even rekenen… dat zijn dus 29 delen x 4000 posten = 116.000… honderdzestienduizend (!) bijdragen. Voor het gemak neem ik even aan dat er per post gemiddeld 2 foto’s worden geplaatst. Dan tel ik, afgerond, bijna een kwart miljoen foto’s van horloges. Een enorme hoeveelheid in zo’n 10 jaar tijd!
Bij een flink aantal foto’s hebben de HF leden die ze gepost hebben ook de moeite genomen er bij te vermelden om welk horloge het gaat, met soms ook nog wat extra info erbij over leeftijd en herkomst. De aan het HF verbonden zoekfunctie (hoe eenvoudig dan ook, qua mogelijkheden om te zoeken) faciliteert daarmee een respectabele hoeveelheid terug te vinden en te raadplegen informatie over een indrukwekkende hoeveelheid horloges, horlogemerken en fabrikanten. Waarmee HF beschouwd kan worden als de belangrijkste Nederlandse documentaire informatiebron over (vintage) horloges. Ik heb het verwante topic uit de rode rubriek ‘Wat dragen wij vandaag’ niet mee gerekend en uitgerekend, want met de inhoud van beide rubrieken samen genomen, wordt het Horlogeforum een informatiebron van welhaast encyclopedische omvang!
Als reeds lang gepensioneerde, maar niet te temmen media-archivaris kan ik daar alleen maar blij van worden.
Mijn bescheiden bijdrage deze keer, bestaat uit enkele foto’s van een vintage horloge dat vandaag aan de beurt kwam voor nieuwe foto’s. Een kleine Bendix bulls eye uit Zweden die het verdiende om weer eens een dagje gedragen te worden. Verworven op een Rikketik beurs in juni 2024, gekocht bij die aardige Zweedse meneer Hagmann, die vaak zulke leuke koopjes heeft van hier in Nederland nogal onbekende, want nogal eens specifiek Zweedse (handels)merken. Maar wel duidelijk van Zwitserse geboorte, want in de Mikrolisk database wordt vermeld dat het merk geproduceerd werd door de veel bekendere Zwitserse horlogefabrikant Rodania, een merk dat later in handen is gekomen van een Belgische handelsfirma en dat nog steeds bestaat.
Hieronder de prentjes en de bijbehorende Mikrolisk info over het merk Bendix en het uurwerkje van een van mijn twee bepaald niet alledaagse kleine Bendix horloges.
Klein, want het heeft een kast doorsnede van slechts 30 mm. Echter, destijds beslist bedoeld als herenhorloge en door mij nog steeds niet als bezwaarlijk gevonden om te dragen. Binnenin tikt een mooi, degelijk A. Schild AS 1690 uurwerkje. De door Dr. Roland Ranfft (RIP) geschatte productieperiode van dit uurwerk is geschat op rond 1960, wat daarmee ook het horloge op ca. hetzelfde jaar dateert.
Omdat de Bendix, evenals mijn andere vrijwel identieke exemplaar beiden uit Zweden afkomstig zijn, neem ik aan dat deze horloges weliswaar in Zwitserland zijn vervaardigd, maar bedoeld waren voor de Zweedse markt. Zoals reeds vermeld, de hier getoonde Bendix komt van de Zweedse meneer Hagmann, het iets oudere broertje kwam tot mij via de Zweedse veilingsite Tradera.
Grappig is wel dat de ‘broertjes’, hoewel zeer overeenkomstig in uiterlijk, allebei een verschillend uurwerk hebben. De andere Bendix is iets ouder en wordt aangedreven door een AS 984, een zeer veel gebruikt uurwerk, dat vanaf begin jaren 40 is geproduceerd.
Zie de ‘broertjes’ (op een oude foto) hieronder. De oudste, met het AS 984 kaliber, heeft een iets anders geconfigureerde wijzerplaat, maar ze zijn duidelijk familie.
Ik sluit af met een paar van de obligate pols foto’s want daar gaat het in dit topic uiteindelijk om. 30 mm groot, klein maar fijn en voor mijn smaak nog zeer draagbaar. Ook niet geheel onbelangrijk: na 65 jaar, respectievelijk ruim 80 jaar voor de oudste van de twee, nog steeds functionerend en ze lopen beiden strikt op tijd!