Beide fraai, maar de Maillot Jaune is mijn favoriet ![]()
Bestaat dat bandje nu uit 2 delen??
Het wordt tijd voor ’ soort van’ officiële toekenning van master Tissot label .
Waar háál je ze vandaan?
Mooi!
Ik ben er weg van.
Complimenten
In stalen uitvoering is dit het horloge dat ik voor 129 gulden kocht in Dinxperlo. Nadat ik daarvoor ongeveer 10.000 kranten op woensdagmiddag in de bus geduwd had…
Vooral op de 1e foto knallen ze er perfect uit!
Super!!!
Dank je, deze komt uit de VS, land waar hij origineel geleverd is.
Kwestie van heel veel verkoopsites afstruinen ![]()
Lijkt er sterk op, en intentioneel zo aan de andere kant te zien. Heel apart, nog nooit eerder zo gezien.
Ja, Alphons, kijk maar.
Ik had een heel lotje van die kastjes gekocht, een keer op Vinted, uit Frankrijk. Eigenaardig soort metaal. Geen Zamak, te zacht voor staal en te hard voor aluminium… Misschien Staybright (een vroege soort RVS legering)? Kastjes zijn waarschijnlijk vooroorlogs. Er zit ook geen plexiglas in, maar mooie bolle mineraalglaasjes. Er zaten ook gloednieuwe bullseye merkloze (virgin) wijzerplaatjes in, met helaas de verkeerde as afstand voor de kleine secondenwijzer zoals bijvoorbeeld de FE 233.
Best bijzonder en heel bruikbaar voor die kleine uurwerkjes als er ook nog een gave wijzerplaat op zit zoals bij deze Zweedse / Noorse Rutina met een FE 233 uurwerkje. Die paste er ook in.
Zie hier onder:
Met zulk materiaal is het best leuk om af en toe eens een Frankenwatch te bouwen. En omdat ik daarvoor geen uurwerkjes uit elkaar hoef te kalen, kan ik dat met mijn knoffelpoten nog net zelf.
Net binnen Moeris Skyrouter Grand Prix. Kleiner (34,5mm) dan ik normaal draag maar voor paar tientjes kom ik hem niet laten gaan.
Ik zie PAL als merk een paar keer hernieuwd terugkomen in oa 1925/1945/1951. Onder ERA (bekendste van Edox). Zou me niet verbazen als het in die hoek zit, maar zeker weten doe ik het niet;-)

Ik snap wel dat je “niks” afkrijgt
![]()
Haha, ja klopt. Kost veel tijd ![]()
Dank voor je reactie! Ik was zelf ook al bij Mikrolisk aan het kijken geweest en bij ‘PAL’ als zoekterm krijg je een enorme lijst met allemaal mogelijkheden die niet relevant lijken. Ik had die link naar ERA / EDOX wel zien staan, maar twijfelde over de juistheid van de link naar ‘mijn’ PAL. Toch is dat inderdaad wel de meest waarschijnlijke. Het ding dat ik laat zien in mijn postje is weliswaar een Frankenwatch voor wat betreft het ‘nieuwe’ kastje, maar de wijzerplaat hoort origineel wèl bij het uurwerk. E.e.a. is dan toch moeilijk te verifieren omdat er op de WP geen merk staat. Een zgn ‘virgin’ plaat. Komt o.a. voor bij prototypes of demo modellen van de fabrikant waarbij juweliers wederverkopers en handelsfirma’s konden kiezen welk merk ze er op lieten drukken. De label van de fabrikant waaronder de uurwerkjes geleverd werden stond dan nogal eens binnen op het uurwerk en vaak op het veerton rad.
Ruefli-Flury was een grootgrutter in (handels)merken en labels. Als je “Ruefli” invoert in Mikrolisk krijg je twee HTML pagina’s vol met merken. Ruefly-Fluri bracht waarschijnlijk / mogelijk onder de eigen naam geen horloges op de markt, ik ben er althans nog nooit een tegengekomen.
In welke bron / database ben jij die krantensnippers tegengekomen?
https://www.edox.ch/edox-history/
Ik heb nog geprobeerd in de ‘Indicateur Davoine’ jaarboeken wat terug te vinden. Helaas ontbreekt uigerekend de editie 1925 in mijn verzamelin pdf’s. Dan maar zoeken in 1927. Dat zoekt lastig want de pdf zoekfunctie kijkt alleen maar naar woordstrings en dan levert ‘pal’ of ‘era’ alleen maar ruis op omdat er zoveel woorden zijn waarin pal of era voorkomt. 0 resutaat, evenals Edox. Niente.
Davoine 1951:
Ruefli Fluri geeft dan dit:

En pagina 429 laat dan dit zien:
Maar PAL? Ho maar!
Ik hou het voor mijn Franken klokje dan voorlopig maar op een ondergeschoven en onecht kindje van EDOX.
Met dank voor de hulp en het meedenken.