Welke vintage draag je vandaag? Deel XXIX

Goedemorgen :sunglasses:

22 likes

23 likes

De Vulcain Cricket, maar dan in de Waltham versie.

28 likes

Antwoord @Cav : je mag het even vasthouden :face_with_peeking_eye:

25 likes

25 likes

Goedemorgen,

:ukraine:

21 likes

Lange Pee op maandag …

…ik ben Fan

27 likes

Goedemorgen,

Mooie dag iedereen!!:watch:

26 likes

Vandaag deze Seiko World time 6217-7010. Alweer 59 jaartjes oud…

27 likes

Is atlantic ook zweeds ? Weer iets geleerd.

1 like

Nee, Atlantic is Zwitsers, maar er was een zeer actieve Zweedse importeur en er werden een flink aantal modellen speciaal voor de Zweedse markt gemaakt en geleverd. Deze modellen werden vrijwel exclusief alleen in Zweden verkocht en als vintage horloges kom je ze dan ook vrijwel alleen op Zweedse verkoop- en veilingsites, zoals Tradera en Auctionet tegen. In de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw was Atlantic een van de meest populaire horlogemerken in Zweden.

Het Zwitserse merk bestaat nog steeds.

17 likes

Maar werd Atlantic dan überhaupt ook elders verkocht?
Dat wist ik niet.

1 like

Vandaag de Sinex voor het eerst beetgepakt. Ik dacht echt: hoe kom ik híer nou weer aan?!

Bleek het in een lotje te hebben gezeten.

De balans was goed, maar de secondewijzer liep niet. Met de @Lexaf wasbenzine truc aan de gang gekregen, bandje erop, dus deze gaat terug in de projectenbak voor een service.

22 likes

Busy dial :v: fijne werkweek allemaal

23 likes

Geen idee eigenlijk. Ik kom anno nu alleen vintage Atlantics tegen die vrijwel uitsluitend vanuit Scandinavië, Finland en de Baltics worden aangeboden. Maar je kunt heden ten dage rechtstreeks in Zwitserland gloednieuwe Atlantics bestellen / kopen. Als je dat zou willen doen moet je eens aan @fredpanarai1 vragen hoe dat gaat. Hij heeft er een tijdje geleden op die manier een gekocht.
Zoiets als deze (plaatje van de Atlantic.CH site).

Ferry heeft er meen ik een met een blauwe ring.

Duidelijk geïnspireerd op de populaire bullseye modellen uit de fifties, maar een maatje groter. Heritage modellen noem je die geloof ik. Die van 70 jaar geleden hadden zo’n 33 à 35mm kastdoorsnede. Ook kleintjes van ca. 30 mm werden ook als herenmodellen nog veel verkocht. De huidige herenmodellen zijn 38 - 42 mm groot.
Hieronder een van mijn eigen vintage Atlantics. Kastdoorsnede ca. 34mm, Uurwerk AS 1187. Ca.1950.

21 likes

Jawel, in Polen, Roemenië, Bulgarije, Hongarije en Joegoslavië ook.
De handelaren op internet hadden daar altijd wel een paar Atlantics in hun aanbod. Een gewild horlogemerk om te geven bij bijzondere gelegenheden.

3 likes

Maar in de jaren 40-70?

Voor het internet, toen vintage nog nieuw uit de fabriek kwam…

1 like

Wat een beauty, Dennis, die Sinex.

Het overkomt mij de laatste tijd dus ook steeds regelmatiger.
“Hoe ben ik daar nou ook alweer aangekomen?”

Vandaar dat ik de afgelopen weken maar eens driftig aan het inventariseren ben geslagen. Er blijkt veel in de kast en in doosjes te liggen waar ik geen of te weinig gegevens van heb vastgelegd. Van die horloges waar ik dat niet meer (goed) van weet, probeer ik nu te achterhalen of ik de herkomst, het kalibernummer of de foto’s nog kan vinden. Foto’s is niet zo moeilijk; gewoon nieuwe maken. Kaliber lukt meestal ook nog wel. Maar de hamvraag blijft vaak inderdaad: waar had ik die nou toch ook alweer vandaan? Bij de omvang van mijn collectie - ik ben al een paar jaartjes bezig - is dat best een klus. Het is ook een goede motivatie om eens een poosje een ‘koopstop’ aan te houden. Eerst deze inventarisatie klus maar eens afmaken.
Een koopstop lukt toch niet helemaal… van de week weer 4 horloges (wrakjes, dat wel) op Tradera gescoord… Moet nog binnenkomen, benieuwd wat het is…

Nog even over die mooie Sinex… die deed me gelijk denken aan deze hieronder. Een ‘Marcley’ (van binnen ‘Montanus’ gesigneerd). 34 mm, powered by caliber ETA 1080, dus zo’n ruim 60 jaar oud, maar wel New Old Stock en ook werkelijk gloednieuw om te zien. Super vondst bij Marnix (@Magni80 ) op de laatste Rikketik beurs.

Daar kan geen koopstop tegenop! :joy: :joy: :joy:

18 likes

Dat weet ik niet, bovendien was er nog een “ijzeren gordijn”.
De exemplaren die ik gezien heb waren best wel oud (40-70) maar ook slecht onderhouden, daar was waarschijnlijk geen geld voor.

2 likes