Welke vintage draag je vandaag? Deel XXVI

Goedemiddag!
Wat een prachtige Wyler! (Ik zie alleen een grijs vlakje, maar als ik er op klik krijg ik de foto te zien.)

2 likes

Goedemiddag!

Ik zie een hoop bruine vlakjes maar hoop dat hij toch goed doorkomt:

9 likes

Wyler is wel een onderbelicht merk. Ze zijn hier wel gepost. Dit is wel een grappig verhaal;

Wyler Incaflex wonderen

Klopt, Bas. Er zijn nog een paar firma’s die hun Flag store daar hebben en tegenover het gebouw van het Musee du temps zit nog een hoofdvestiging van een van de (vroeger) belangrijke uurwerkfabrikant Utinam.

De bekende merken zaten vroeger al niet in Besançon maar in Villers le Lac (vlak bij de Zwitserse grens, aan de andere kant ligt Le Locle). Dan heb ik het over Parrenin, Cupillard, Judex en anderen.
Een aantal van die fabrikanten zijn later verenigd in het concern France Ebauches (FE).

Waar is France Ebauches nu gevestigd?
France Ebauches (FE), ooit de tweede grootste producent van horloge-onderdelen wereldwijd, werd in 2017 overgenomen door de Spaanse Festina Group. Sindsdien is het concern heropgestart onder de naam Soprod France, en is gevestigd in Maîche, in het departement Doubs.

De fabriek produceert nu weer mechanische uurwerken onder de naam France Ebauches, met een focus op “Made in France”-kwaliteit. De onderdelen worden deels in Frankrijk vervaardigd (zoals platines en bruggen), en deels in Zwitserland (zoals balansen en ankerraderen).

(Info van mijn digitale hulpje Copilot. Is wat sneller en efficiënter dan zelf spitten in Google. Moet daarbij wel kritisch blijven, maar voor dit soort opzoekvragen is A.I. en voor mij Copilot, best handig).

4 likes

Over Villers Le Lac was dit draadje geschreven.

Villers-leLac, de ‘Quartz Crisis’ en de Franse horloge-industrie. Een flink stuk tekst en weinig of geen horloge plaatjes. Wel een groot brok horlogegeschiedenis.

Heel leuk leesvoer, op deze plaatjesloze regendag.

2 likes

Ja, zeker leuk. Al uit 2016! Zou @harmenw (‘de Baron’) nog actief zijn op HF?
Jammer dat de foto’s uit die tijd voor een groot deel zijn weggevallen uit de HF database. Maar dat kan gebeuren na diverse major upgrades in 9 jaar tijd. Misschien dat de Baron, als ie dit leest, ze nog een keer wil posten.

Ik stond gisteren en vandaag in de etalage te koekeloeren…
Mooi spul.

3 likes

Haha, ja dat ken ik geloof ik wel :joy: :joy:

Jaaaah… vooral duur spul. Zwartdenker als ik ben vraag ik mij af of ze niet toch van ettelijke kilometers oostelijk verderop komen… Je weet maar nooit. Maar wat ook kan is dat ze samenwerken met FE.
Ik las net in een berichtje dat Copilot voor mij tevoorschijn toverde ( zie hierboven een p[aar reacties terug in dit draadje) dat het (voormalige) FE tegenwoordig opereert onder de naam SOPROD. En uurwerken met dat merk en van die kwaliteit zitten tegenwoordig in vergelijkbare horloges met de betere (premium) ETA en Sellita uuwerken, dus het hogere middensegment en zelfs beter (lees; duurder).
Nooit te oud om te leren dus.
Enigszins cynisch, want A.I. systemen worden verondersteld te leren van ons, mensen, en niet andersom.

1 like

Dit vind ik echt geweldig - voor een nieuw horloge

6 likes

Goed bezig Dennis :grin:

1 like

Ik zie inderdaad ook voornamelijk grijze vakjes nu… Maar niet bij alle fotos… vreemd. Issues met platform

Gaaaf he, hier kun je uren naar kijken? :grinning::sweat_smile:

1 like

Ja, dank voor de info! Er lagen inderdaad -ondermeer-horloges met Soprod uurwerken.

1 like

Vandaag een Atlantic.

9 likes

9 likes

Zelfde probleem hier met de plaatjes. (zie printscreen voorbeeld).

Extra probleem: als ik een afbeelding upload, krijg ik die normaal gelijk te zien in mijn voorbeeldvenster wanneer ik mijn post maak. Ik zie nu alleen ‘afbeelding’ …
Ik neem aan dat beide verschijnselen met elkaar te maken hebben.

Een paar dagen geleden enkele uren hetzelfde probleem, daarna weer ok, nu weer mis dus.

Als ik bij een post van iemand anders op het blauwe linkje klik in het grijs/bruine vlak, krijg ik de foto wel te zien.

Onhandig allemaal!

Er is iets mis met de site / software denk ik?

Gaat systeembeheer dit oplossen?

2 likes

Dubois dans son jus d’origine :drooling_face:

7 likes

Als het niet wil, zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Even een plaatsje van een andere plek op internet geleend… Deze had ik vandaag om de pols, alleen met een ander bandje…

Maar dit is dan wel mijn eigen horloge. Gelukkig heb ik nog ergens wat staan…

17 likes

Heel veel jus vandaag📴

3 likes

https://eu5.dh-cdn.net/uploads/db9961/original/4X/f/4/e/f4ed3b5fd465b9d9dca8f26f35729e6640181812.jpeg